Sabtu, 23 Juni 2012

Lov of Prayer fredag, Hvad skal en person, der dårligt stillede fredagsbøn?, يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله "Åh, I der tror, ​​hvis opfordret til at udføre de bønner på fredag, og derefter skyndte sig at huske Allah I ..." [Al-jumu'a: 9]


Lov of Prayer fredag, Hvad skal en person, der dårligt stillede fredagsbøn?,
يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله
"Åh, I der tror, ​​hvis opfordret til at udføre de bønner på fredag, og derefter skyndte sig at huske Allah I ..." [Al-jumu'a: 9]



Ved
Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin


A. JURIDISKE fredagsbønnen [1]
Fredagsbønnen er obligatorisk for alle mukallaf (folk, der har fået den byrde at køre en religiøs pligt), og Aqil baligh i henhold til den sætning, der viser, at fredagsbønnen obligatorisk for alle mukallaf, truslen er meget svært for folk, der forlader [2] , og med Himma (løse) Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam at brænde huse af dem, der forlod, er der ingen tydeligere bevis end de kommandoer, der er indeholdt i al-Koranen-en, der omfatter hver enkelt muslim, i det udtrykkes:

يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله

"Åh, I der tror, ​​hvis opfordret til at udføre de bønner på fredag, og derefter skyndte sig at huske Allah I ..." [Al-jumu'a: 9]

Dette er et klart argument.

Fortalt af Abu Dawud Shihab bin Tariq af hadith, i virkeligheden profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde:

الجمعة حق واجب على كل مسلم (في جماعة) إلا أربعة: عبد مملوك أو امرأة أو صبي أو مريض.

"Fredagsbønnen er obligatorisk for enhver muslim (menigheden) [3] med undtagelse af fire personer:. Slaver, kvinder, børn og personer, der er syg"
Denne hadith dishahihkan ikke kun af Imam (hadith lærde).

2. GREAT IMAM
Eksistensen af ​​al-Imam al-A'zham (stor leder for alle muslimer) er ikke et obligatorisk krav til fredagsbønnen, hvis profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, og de folk, der lykkedes i at lede fredagsbønnen i en begrundelse for de forpligtelser, ypperstepræst, var det utvivlsomt sandt for de andre bønner, såsom bønner blev ledet af hans sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam i sin tid, og af de mennesker, der er omfattet af den. Fordi årsagen er ugyldig (ugyldig), så den eksisterende lovgivning blev derfor ugyldige.

Som konklusion, blev kravet ikke baseret på videnskab, selv der kræver det ikke er sandt, at det er en historie om nogle af de Salaf, især profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, fordi det ikke er værd at forlænge problemet. [4]

3. OM ANTALLET jama'ah fredagsbønnen
Lovligt menighedens bøn udført, selv om det kun med en (menigheden) med en præst, mens fredagsbøn er en af ​​de andre obligatoriske bønner. Enhver person, der kræver ekstra numre, der findes i menighedens bøn, da han skulle demonstrere sin opfattelse, at forslag, og sikkert han vil ikke få argumentet. Overraskende mange meninger om disse numre op til femten meninger, og der er ikke noget argument, der er personer byggede af dem, men en mening. Faktisk svarer til mængden af ​​fredagsbønnen på bønner (i menigheden) den anden. Hvordan kunne jeg ikke, mens tilstanden kun kan fastsættes, hvis der er argumentet, der specifikt angiver, at en uautoriseret tilbedelse undtagen ved tilstedeværelse af disse betingelser, blev bestemmelse af udtryk som dette (en vis mængde) ikke er baseret på et argument, desuden, at holdningen er en meget anmassende meget og er modet til at sige navnet på Allah og Hans Sendebud sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam i hans Shari'ah.

Jeg har altid synes, det er mærkeligt, hvorfor det kunne ske blandt de forfattere, endda angivet i vejledning af bønnebøger, de beordrede lægmand til at tro og praktisere det, men denne udtalelse er på randen af ​​sammenbrud, er denne udtalelse ikke specifikt findes i i skolerne i de forskellige skoler til at tænke, eller er det kun sker i et område alene. Men der er drop-down, som om udtalelsen er taget fra Allahs Bog! Selvom han kun var en luftspejling hadith!

Ah! Hvad forskel gør det med tilbedelse tilbedelse andre? Can-rukunnya vilkår og harmonisk, og nødvendigheden af ​​at fastsættes blot ved forslaget om, at hvis præsenteret for forskere, ville de ikke sikkert gøre det som en Sunnah, endsige endsige gøre det obligatorisk krav?

Sandheden er faktisk fredagsbøn er en forpligtelse fra Allah subhanahu wa Ta'la, der repræsenterer en syi'ar syi'ar-syi'ar mellem islam og er en form for bøn fra en række af bøn, så uanset hvem der mener tilstand i modsætning til visse andre bønner, vil ordene ikke høres (accepteret), medmindre det hviler på proposition.

Hvis du på noget tidspunkt er der kun to mennesker, en stående mellem dem levere prædikener, mens andre lytter, da de begge bad, [som denne betyder, at de begge har gjort] [5] fredagsbønnen.

Konklusion, alle de steder værd at gennemføre denne forpligtelse [6], hvis det i det der er to muslimske mænd bede i menigheden som de andre. Selv hvis nogen siger, at alle de argumenter, der viser gyldigheden bønner fredagsbønnen alene omfatter legitimt, da denne udtalelse var ikke langt fra sandheden. [7]

4. Antallet af pladser fredagsbønnen MADE i én stat (OMRÅDE).
Fredagsbøn bare det samme som de andre bønner, kan gøres på flere steder i et område, som andre menighedsrådene bønner udføres på forskellige steder i et område. Enhver, som tror en anden mening, blev udtalelsen kun stole på grund alene. Udtalelsen på ingen måde bruges som bevis, var hans overbevisning er baseret på en historie, ingen historie om nogen, der understøtter det.

Som konklusion, faktisk forbuddet er oprettet to fredag ​​på en region, selvom han sagde, at blandt de krav, der ikke er en gyldig fredag ​​anden fredagsbønnen i et område, så siger jeg, hvorfra denne udtalelse kommer fra? Og er der bevis for, at grundlaget for denne udtalelse? Hvis de kun er baseret på fraværet af tilladelse fra profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam at sætte hinanden fredag ​​i moskeen i Medina, og bosættelserne omkring den. Så det er faktisk, men ikke egnet som et krav om, at det argument vil indeholde baatil, selv på de eksisterende forpligtelser i henhold til det, bør også anvendes til de obligatoriske bønner, som andre [8], er det ikke lovligt udføre fredagsbønnen ved en steder, som ikke er tilladt af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam at gøre det, det er helt klart det bedste argument usandhed.

Desuden, hvis annullation af den anden fredag ​​fra to punkter for henrettelse på fredag ​​[9], når du ved noget på grund af barrieren, så hvad er barriererne? Fordi på sin base er en juridisk tilbedelse hvor som helst og når som helst han gjorde med undtagelse af forslaget, der viste forbuddet, mens det i dette spørgsmål er absolut ingen begrænsninger. [10]

5. HVAD SKAL udføres af personer der efterlod fredagsbønnen?
Fredagsbøn er en pligt, som Gud til sin tjener, hvis nogen har efterladt at gøre det for de rigtige grunde, så bør der være et argument for, at han skal erstatte det med middag bøn. Fortalt i en hadith fra Ibn Mas'ud Allah anhu:

ومن فاتته الركعتان فليصل أربعا.

"Så hvem bag to rak'ahs (fredag), så skal den udskiftes ved at udføre fire rak'ahs." [11]

Denne hadith viser, at den person, der boede sammen med ikke gør det fredagsbønnen, så han skal erstatte det med middag bønner.
Som udtrykt af den lærde Furu ekspert (fiqh) i form faidah forskellen i dette problem, er der absolut intet grundlag.

6. Hvilken størrelse er vist, at HAR GJORT fredagsbønnen
Rapporteret af en-Nasa-i fra Hadith af Abu Hurayrah, at lyden af ​​Allah anhu lafazhnya:

من أدرك ركعة من الجمعة فقد أدرك الجمعة.

"Enhver få en rak'ah i fredagsbønnen (menigheden), så jo han havde tjent i fredagsbønnen."

Denne hadith har tolv street, al-Hakim menshahihkan tre veje i mellem. Han siger i bogen af ​​al-Badrul Muniir, "Tre veje er den bedste måde for, at hadith, mens andre er svage."

Også berettet af en-Nasa-i, Ibn Mâjah, og ad-Daraqutni fra Hadith af Ibn 'Umar anhuma, til ham eller anden måde. Al-Hafiz Ibn Hajar siger i sin bog rahimahullah Buluughul Maraam, "Sanadnya autentisk, men Abu Hatim [styrke] [12] for at gøre det som en hadith Mursal. Alt dette hadith egnet som bevismateriale. [13]

[Kopieret fra bogen af ​​Al-en-Naafi'ah Ajwibah 'en As-aalah Lajnah Jaami'ah moskeen, forfatter Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin, Indonesien Issue Athan ER PÅ fredagsbønnen En eller to gange? Beni Sarbeni oversætter, Ibn Kathir Publisher REFERENCER - Bogor]
_______
Fodnote
[1]. Denne og den næste titel er ikke af forfatteren (Siddiq Hasan Khan), men min egen, der gjorde ham (al-Albani).

[2]. Min kommentar (Shaykh al-Albani): Det er fastsat i de som-Shahiihain trusler som denne, for folk, der forlader menighedens bøn, fordi bøn er obligatorisk juridisk jama'ah 'Ain (obligatorisk for hver enkelt muslim), dette er den mest stærkt i Hanafi og andre, fordi det skal behandles og bør ikke være doven i at gøre det.

[3]. Denne tilsætning er ikke medtaget i den originale bog (al-Mau'izhah), hvorimod der er lafazh Sunan Abi Dawud i sig selv (nr. 1067), såvel som forfatterne nævner i bogen ar-Raudhah (I/134) fra Abu vej Dawud med denne ekstra, og du vil kende betydningen af ​​disse yderligere i de spørgsmål, der skal behandles.

[5]. Min kommentar: From forklaringen i forvejen, vil du vide status for denne betingelse i bønnen 'Id også

[6]. Yderligere kræves fra den oprindelige tekst baseret editor.
Min kommentar: Blandt disse steder er de byer, landsbyer, ruiner af byen, et sted med glæde i sommeren og rekreation.
Ibn Abi Syaibah t har berettet fra Abu Huraira Allah anhu

أنهم كتبوا إلى عمر يسألونه عن الجمعة فكتب. جمعوا حيثما كنتم "

Muslimer skrev til 'Umar spurgte om fredagsbønnen? Så skrev han et brev til dem (indholdet): 'Gå til fredagsbøn uanset hvor du er.' "

Sanad af denne hadith er autentisk, også berettet fra Imam Malik, sagde han:

كان أصحاب محمد J في هذه المياه بين مكة والمدينة يجمعون.

"Når ledsagere af Muhammed sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam omkring disse farvande, mellem Mekka og Medina de gør fredagsbønnen."

[7]. Min kommentar: I denne udtalelse er der noget, der er værd at bemærke for folk, der virkelig ser ord af profeten j: "med menigheden" i hadith Tariq bin Shihab udtrykt tidligere i det første nummer. Dette problem er blevet undersøgt af forfatteren selv i sin bog ar-Raudhah anden (s. 134), efter at han afslørede sit ord, der er beskrevet ovenfor, kommenterede han det igen med sætningen, "Hvis der er nogen hadith Tariq ibn Shihab, som jeg netop har nævnt med begrænsning af ansvar for enhver muslim i menigheden, og det ikke var for fraværet af en historie, hvori det hedder, at på det tidspunkt af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam aldrig gjort alene, helt sikkert bøn er tilladt at gøre med deres egen som de øvrige obligatoriske bønner.

Det er tekster fra ham om, at uautoriserede fredagsbøn gjort individuelt med den hadith Tariq bin Shihab grundlag. Dette er den korrekte mening. Jeg tror, ​​den manglende præcision i forfatterens første bog, af grunde jeg har nævnt, nemlig manglen på sætningen "Gør menigheden" i hadith. Der er derfor ikke skrive inde i bogen mindede ham om, at, og heller ikke han huske det. Wallaahu ved bedst.

Så så jeg den aske-San'ani Subulus Salaam sagde i bogen (II/74), "Sandelig, fredagsbøn er ikke gyldig, medmindre lavet med menigheden i overensstemmelse med konsensus blandt de lærde."

[8]. Min kommentar: Tilsvarende beder 'Id, endnu stærkere, hævder, at profeten aldrig bad j' Id i Medina, undtagen på ét sted, nemlig et felt, men det var så de ikke sige forbud mod at bede 'id på forskellige steder i en tid og området!

[9]. Min kommentar: Den mest berømte i den mundtlige disse dage er den sætning, "Sandelig, den fredagsbønnen kun gyldig for den første fredagsbøn på ét sted," så udtrykket er absolut ikke noget grundlag i som-Sunnah , og er ikke en hadith. Han er bare udtalelse fra nogle forskere aske-Syafi'iyyah. Så folk, der ikke har videnskaben på området hadith hadith som forventet det! Hvis du kender grundlaget for mennesker, der siger, at forbuddet berbilangnya gennemførelsen af ​​fredagsbønnen på én gang i ét område, så på det tidspunkt du vil vide, hvordan man lovligt adfærd efter fredag ​​middag bønnen sker ofte ved at nogle mennesker i dele af moskeen!

[10]. Min kommentar: Det er sandt, ligesom det har været kendt, at profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam skelne praksis fredagsbønnen med de andre, fordi det har været i en enkelt historie om, at bøn i menigheden blev etableret i flere moskeer i Medina. Blandt de beviser, der viser, at det er, at Mu'adh bin Jabal Allah anhu bad 'Isha bag Profeten sallâ Allâhu' alaihi wa sallam, han gik til sit folk og lede deres bøn, den bøn er Sunnah for ham og et must for deres folk, som for bønner Fredag ​​blev ikke berbilang hvor udførelsen tid, selv den anden moske menigheden kom til moskeen han Shallalllahu 'alaihi wa sallam og udføre fredagsbøn der. Holdningen af ​​profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, at skelne mellem praksis bøn er ikke helt forgæves, selv de ting, der bør observeres nøje, selv om det ikke angiver de retlige krav, der er blevet modbevist af forfatteren i penafiannya, så i det mindste mangel på det er en velgørende organisation, der menyelisihi as-Sunnah, hvis der er noget sted fredagsbøn, hvis ikke nødhjælp. Hvis ja, så man skal passe på for ikke at øge sted fredagsbønnen i et område, og være så hårdt som muligt at forene menigheden som pr erkendelse efter profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam og hans ledsagere efter ham der, dermed realiseringen af ​​visdom fra gennemførelsen af ​​fredagsbønnen perfekt og kan være fusionerede afdelinger som følge af gennemførelsen i forskellige moskeer, stor eller for lille, selv nogle moskeer næsten ved siden af ​​hinanden, det er et faktum, at kan umuligt siges af folk, der stadig er have en ordentlig retshandelen lugtesans.

[11]. Min kommentar: "Dette er berettet af Ibn Abi Syaibah i bogen af ​​al-Mushannaf (I/126/1), ATH-Thabrani i bogen af ​​al-Kabiir (III/38/2) med hans lafazh af flere gader i Abu al- Ahwash af Ibn Mas'ud, det meste af vejen og dihasankan saheeh af al-Haitsami i bogen af ​​al-Majma '(II/192), jeg tror, ​​at grunden til, at forfatteren gør det argument, selv om denne hadith Hadith mauquf er fordi han ikke var bekendt med nogen menyelisihi hans ven, er hadith bekræftes af hadithen af ​​Abu Hurairah, der vil blive videregivet, forstærkes af hadith også udtrykkes i bogen af ​​al-Mushannaf (I/206/1) med en saheeh sanad fra 'Abdurrahman ibn Abu Dzuaib, Han sagde:

خرجت مع الزبير مخرجا يوم الجمعة فصلى الجمعة أربعا.

"Jeg gik ud for at az-Zubair moske sammen med sent fredag, midt på dagen bønner, så han ville gøre så meget som fire rak'ahs."

'Abdurrahman, der er i sanad atsar er Ibn' Abdillah bin Abi Dzuaib, nævnt Ibn Hibban i bogen-Tsiqaat ATS (VI/122), sagde han: "Han var et barn, der blev rejst af az-Zubayr ibn al-'Awwam .
Hadith af Ibn Mas'ud antydede, at hans lovlige oprindelse er middag bønner, og det er hvad der skal gennemføres for personer, der forlod fredagsbønnen. Denne udtalelse er styrket ved en række årsager:

Først, som det er forståeligt, at profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, at hans ledsagere udføre middag bønner på fredag, da han var i Safar (rejse), men de gør det qashar, hvis bønnen udføres på fredag, oprindeligt en bøn fredag, at han uden tvivl vil gøre det selv, hvis de forekommer i en Safar (rejse).

For det andet, 'Abdullah bin Ma'dan berettede fra sin bedstemor, sagde han, at' Abdullah bin Mas'ud sagde til os:

إذا صليتن يوم الجمعة مع الإمام فصلين بصلاته, وإذا صليتن في بيوتكن فصلين أربعا.

"Hvis du udfører fredagsbønnen sammen med præsten, så-kanlah adfærd såsom bøn, og hvis du gør det i dit hjem, så gør det med fire rak'ahs."

Fortalt af Ibn Abi Syaibah (I/207/2), og autentiske til bedstemoderen Ibn sanadnya Ma'dan, som for ham, vidste jeg ikke kender ham. Klart, at han var en ven og ikke Tabi'in. Men denne hadith forstærkes af historien om al-Hasan om en kvinde, der er til stede i moskeen fredag, at han havde nok at gøre bønner som bønnen præsten. I en anden fortælling, sagde han:

كن النساء يجمعن مع النبي صلى الله عليه وسلم, وكان يقال: لا تخرجن إلا تفلات لا يوجد منكن ريح طيب.

"Kvinderne på det tidspunkt af profeten kom ud med profeten j, og sagde til dem:" Må ikke gå ud, medmindre tafalaat, dvs ikke bærer parfume på alle. "

Denne Hadith saheeh sanad.
Mens der i resten af ​​vejen Ash'ath historie al-Hasan, sagde han:

كن نساء المهاجرين يصلين الجمعة مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم يحتبسن بها من الظهر.

"Når de kvindelige indvandrere udfører fredagsbønnen med profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, så de forlod middagstid bøn, fordi det havde nok med fredagsbønnen."

Min kommentar: Enhver, som mener, at den juridiske oprindelse bøn om fredagen er fredagsbøn, og de mennesker, der savner den person, der gjorde det eller det ikke er obligatorisk fredagsbøn, ligesom dem, der var på vej og kvindelige, så er det obligatorisk for ham bare at gøre to rak'ah bønner fredag, var en der troede så i strid med de tekster, der uden grund. Så så jeg den aske-San'ani sagde (II/74) som det, og savner den virkelige person og ikke udfører fredagsbønnen, skal han udføre middag bønner i overensstemmelse med konsensus af de lærde, fordi han er hans efterfølger, og det er den aftalte mening (ijma '). Så han talte, og vi har mentahqiqnya i en separat afhandling.

[12]. I det oprindelige manuskript (og set), er dette en fejl, der var mit fix af bogen Buluughul Maraam.

[13]. Gennemsnitlig udtryk for forfatteren er som tilbagevisning at de lærde, er de al-Hadawiyah-som det hedder, at et krav om at følge den prædiken, som uden hans fredagsbøn bliver ugyldig. Denne hadith er et bevis på, at brød deres opfattelse som udtrykt af aske-San'ani i sin bog, Subulus Salaam. Som berettet af Ibn Abi Syaibah (I/126/1) af Yahya bin Abi Katheer, sagde han, "Det er relateret til mig fra 'Umar ibn al-Khattab, er han i virkeligheden siger:

إنما جعلت الخطبة مكان الركعتين, فإن لم يدرك الخطبة فليصل أربعا.

"Se den prædiken var sammenlignelig med to rak'ahs, så han der ikke finder prædiken, bør han gøre så meget som fire-rak'ah bøn."

Denne fortælling er ikke autentisk, fordi brud på vejen mellem Yahya bin Abu Kathir med 'Umar.


Ved fredagsbønnen lov Eid, Juridisk Bathing for fredagsbønnen



Ved
Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin


7. Fredagsbønnen LOV OM STORBRITANNIEN.
Loven om bøn ses i Hadith af Zayd bin Arqam berettet af Ahmad og Abu Dawud, en-Nasa-Jeg har også Ibn Mâjah med lafazh:

أنه صلى الله عليه وسلم صلى العيد, ثم رخص في الجمعة, فقال: من شاء أن يصلي فليصل.

"Se, han sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam bede' Id, og han giver lindring ved fredagsbønnen på Højtiden. Han var hendes ord, 'Den, der ønsker at gøre det fredagsbønnen, så gør det.' "

Denne hadith viser, at der udføres efter fredagsbønnen, bad 'Id rukhshah lov (pendlede) for hver person [1], hvis alle mennesker forlader, så ja de har praktiseret disse dispensationer, og hvis nogle af dem, så de får belønning, bønnen er ikke obligatorisk for ham alle uden skelnen mellem præster og andre.

Denne Hadith blev klassificeret som saheeh af Ibn Madini og dihasankan ved an-Nawawi. Ibn Jauzi sagde: "Denne hadith er den mest autentiske i dette kapitel." [2]

Rapporteret af Abu Dawud, en-Nasa-I og al-Hakim af Wahab bin Kaisan, sagde han:

اجتمع عيدان على عهد ابن الزبير فأخر الخروج حتى تعالى النهار ثم خرج فخطب فأطال الخطبة ثم نزل فصلى ولم يصل الناس يومئذ الجمعة فذكر ذلك لابن عباس فقال: أصاب السنة.

"På det tidspunkt, hvor Ibn az-Zubair to 'Id (" Id og fredag) i fællesskab, og han mengakhirkan ud, så solen stod op, da han kom ud og berkhutbah, han berkhutbah med længe, ​​at han faldt, efterfulgt af en bøn, på det tidspunkt, mennesker ikke udfører fredagsbønnen, "så sagen var relateret til Ibn 'Abbas anhuma Allah, da han sagde:" Han har gjort i overensstemmelse med Sunnah. "

Fortællere af denne Hadith saheeh.

Også berettet af Abu Dawood fra 'Ata i overensstemmelse med der er beskrevet af Wahab bin Kaisan, med de fortællere er autentiske fra bogen af ​​Hadith.
Af alle de argumenter, vi har nævnt, viser, at fredagsbønnen, der opstår efter Salaah er rukhshah (relief) for enhver muslim, og Ibn az-Zubair havde forladt det på kekhilafahannya som tidligere beskrevet, og ingen af Venner af benægtelse. [3]

8. BAD For juridiske fredagsbønnen.
Sahih ahaadeeth fortælles i aske-Shahiihain og andre fra den måde, en ven til at sikre, at badet på fredag ​​er obligatorisk, men der er også en historie om showet er ikke obligatorisk, som berettet af al-Sunan haabus, hver med egen historie i det, er gensidigt forstærkende. Så forpligtelsen er rapporteret i aske-Shahiihain skal ditakwil med Ta-kiidul Masyru'iyyah, (tilbedelse opfordres kraftigt til at gøre-pent.) Ved at samle de forskellige hadith, selv om ordet ikke skal drejes væk fra sin sande betydning, medmindre der er hans argumenter er tændt, som vi afslører dog, kombinerer i hadith forrang for den måde, Retsudvalget (under de mest slagkraftige argumenter og gennemføre dem-pent.), selv om det skal være et fjernt perspektiv. [4]

Og kender den virkelige hadith:

إذا جاء أحدكم إلى الجمعة فليغتسل.

"Hvis en af ​​jer vil komme til at udføre fredagsbønnen, vask derefter."

Angiver, at brusebad er for fredagsbønnen, og hvem gjorde det til andre formål, så han ikke praktiserer, hvad disyari'atkan i denne hadith. Samme ting han gjorde i de tidlige dage, midten eller dipenghujungnya.

Ovenstående erklæring er forstærket af en hadith berettet af Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban og andre er Marfu:

من أتى الجمعة من الرجال والنساء فليغتسل.

"Den, der kommer til at udføre fredagsbønnen af ​​den mand eller kvinde, lad ham bade."

I historien om Ibn Khuzaimah er der en ekstra:

ومن لم يأتها فليس عليه غسل.

"Og enhver, der ikke deltager, så er han ikke forpligtet til at tage et bad."

Sagde forfatteren (al-Albani), "Hadith over med" kvinde "er ulige, er ikke autentisk på alle. Faktisk, den autentiske historie er ingen omtale af "mænd og kvinder". Som berettet af al-Bukhari, Muslim, og derudover havde de mig så grundigt, at det er i bogen ADH-Dha'iifah (nr. 3958). "

[Kopieret fra bogen af ​​Al-en-Naafi'ah Ajwibah 'en As-aalah Lajnah Jaami'ah moskeen, forfatter Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin, Indonesien Issue Athan ER PÅ fredagsbønnen En eller to gange? Beni Sarbeni oversætter, Ibn Kathir Publisher REFERENCER - Bogor]
_______
Fodnote
[1]. Pointen er folk, der har bedt 'Id fredag, de forskellige igen med folk, der ikke gør. Så ash-San'ani adskille det (II / 73).
[2]. Min kommentar (Shaykh al-Albani): Denne hadith keshahihannya ingen tvivl om, han havde nævnt hadithen med nogle forstærkninger i de originale bøger, blandt dem er den Hadith Ibn az-Zubair, som vil blive beskrevet senere, og i det der er en meget vigtig fordel , nemlig at bønnen "Id da det er obligatorisk fredagsbønnen, hvis ikke, vil ikke nødvendigvis falde fredagsbøn forpligtelser, se den originale bog (s. 43).
[3]. Min kommentar: Der er et lille problem i denne takhrij, faktisk Abu Dawud berettede denne hadith er fra Wahab bin Kaisan absolut, men kun en-Nasa-I (I / 236) og al-Hakim (I / 296), der berettede med lafazh:

فقال: أصاب ابن الزبير السنة, فبلغ ابن الزبير فقال: رأيت عمر بن الخطاب إذا اجتمع عيدان صنع مثل هذا.

"Så sagde han," Ibn az-Zubair har Sunnah, så nyheden kom Ibn az-Zubair, sagde han, "Jeg så 'Umar bin al-Khattab, hvis to dages Id i fællesskab, så han gjorde, som denne. "

Al-Hakim sagde, "Sahih i henhold til de vilkår al-Bukhari og Muslim." Og aftalt ADH-Dzahabi, men kun på betingelse af muslimer. Mens der på vejen 'Ata' ibn Abi Rabba han er der yderligere lafazh:

ثم رحنا إلى الجمعة, فلم يخرج إلينا, فصلينا وحدانا.

"Så gik vi til at udføre fredagsbønnen, men han kom ikke ud, så vi beder med deres egen."

Fortællere er beretterne af denne hadith er autentisk, som udtrykt af forfatteren, men i det der er 'An'anah (transmission ved hjælp lafazh' an.-pent.) Ved al-A'masy.

[4]. Min kommentar: Der er ingen tvivl om, at indarbejdelsen af ​​de argumenter, end forrang for Retsudvalget, men samle argumentet med det synspunkt det fjerne, som det er gjort af forfatteren (Shaykh Hasan Khan Shidiq rahimahullah) er noget mindre end tilfredsstillende, kan jeg have set nærmere, før Jeg har læst et citat, der kunne tilfredsstille de fleste af Imam, så jeg citerer ham sige, at du kan tænke på det, som igen kan være mere tilfredsstillende, og kan følges. Ibn Hazm rahimahullah sagde i sin bog al-Muhalla (II / 14) efter at han afslørede hadith:

من توضأ يوم الجمعة فيها ونعمت, ومن اغتسل فالغسل أفضل.

"Hvem wudoo ', om fredagen, så ville det være hans gode, og hvem bad, brusebad var mere mainstream."

Og hadith, som formidler det samme til ham, foreslået af forfatterne ovenstående, sagde han, "Hvis Hadith er saheeh, derefter i det er der absolut ingen tekster eller noget, der indikerer, at badet for fredagsbønnen ikke er obligatorisk, at der Forklaringen er, at wudu 'er en god bedste praksis, men det vigtigste bruser over det, og det er noget, der ikke er i tvivl. Yderligere Allah swt siger: "Hvis de Bogens Folk menes, ville være bedre for dem," Så hvis Allahs ord swt viser, at tro og fromhed ikke er en forpligtelse?! Nej, selvfølgelig ikke. Og hvis i alle disse hadith tekster, der viser, at der er et bad på fredag ​​ikke er en forpligtelse, der jo kan ikke bruges som bevis, fordi virkeligheden er kun i overensstemmelse med ordene af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam før sætning:

غسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم.

"Bad på fredag ​​er obligatorisk for enhver person, der har baligh."

وعلى كل مسلم.

"Og til enhver muslim."

Alle ord af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam er helt klart den første stat til at fjerne det ekstra, fordi det ikke er muligt at tage noget med afskaffelse af loven.




Sunnah bønner Qobliyah fredag ​​..?


Ved
Hasan Shaikh Salman berømt


Nogle mennesker tror, ​​at bøn qabliyah (før) der fredag ​​og kom fra profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Denne skik udføres efter den første indkaldelse til bøn lød, når præsten ikke har besteget talerstolen. Ironisk nok, hjulpet af den muezzin til bøn ved at henvise til Sunnah bønner fredag. Er det sandt, at denne handling kommer fra profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam?

Er vane af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, at på fredag, han sallâ Allâhu' alaihi wa sallam var altid ude af sit hus sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, og kravlede ind i prædikestolen. Efter muezzin kald til bøn, så han sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam berkhutbah. Antag Sunnah bøn inden fredag ​​er sandt, sikkert profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam den første til at gøre det, og beordrede ledsagere af Allahs anhum efter opkaldet til bøn gentaget.

På det tidspunkt af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, er der ingen kald til bøn, men når præsten på prædikestolen. Imam Shafi'i rahimahullah sagde: "Og jeg vil gerne kalde til bøn fra en muezzin når (prædikant) på prædikestolen, ikke en masse af muezzin," så han nævner SAIB bin Yazid som, at det første kald til bøn om fredagen foretages, når en Præsten sad på prædikestolen. (Det sker) på Profetens tid sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, Abu Bakr og Umar. (Når) regeringen til at Usman, og mange muslimer, Uthman beordrede et andet opkald til bøn, den bøn dikumandangkanlah og stadig være tilfældet. "[Al Um 1/224]

Det er sandt, at mennesker, der indtastede og bestilte et andet kald til bøn er Ustman Allah anhu, som anført af Ibn Abd al-Barr rahimahullah, "Kaldet til bøn om fredagen, så jeg kender ikke den forskel, at Utsmanlah den første til at gøre, og beordrede ham". [Tamhid 10/247].

Men husk, at bøn ejes af Uthman Allah anhu blev gennemført i Zaura, et hus på markedet. Og det gjorde han af forskellige årsager. Blandt dem:

A. På tidspunktet for Uthman anhu Allah,. Så meget af den menneskelige eksistens og placering af deres hjem hinanden [Umdatul Qari 3/233].

2. Adhan er gjort for at informere folk, at fredag ​​er ankommet.

3. Så at folk skyndte sig at deltage i prædiken. [Al Jami 'Li Ahkamil Koranen 18/100].

Dette er blandt de årsager, der drev Ustman Allah anhu holder kald til bøn. Men disse medfører vi sjældent ser i dagens tider. Desuden har næsten hvert skridt, vi finder en masse moskeer er et kald til bøn om fredagen. Mens han var på tidspunktet for Allahs Ustman anhu, ligger kun en moské og huse langt fra moskeen på grund af den store, så lyden af ​​muezziner opfordrer til bøn til døren af ​​moskeen ikke høre dem. En anden sag i vor tid, mange moské højttalere installeret i hvert tårn, der tillader lyden af ​​muezzin. Ved at gøre dette, opnået formålet, der driver Uthman til at holde en bøn, som er at informere folk.

Hvis dette er tilfældet, så tag kald til bøn Uthman Allah anhu til det formål, der er næsten nået, bør ikke være. Hertil kommer, som i dagens forhold. Tilføjelsen af ​​Shari'ah profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam uden berettiget grund Som om dette var årsagen til Allahs Ali bin Talib anhu, da han var i Kufa, var han hemmeligheden bag at være en Sunnah og ikke bruge kald til bøn er i besiddelse af Uthman Allah anhu, sagde sebagimana Qurtubi i sin kommentar. [Al Jami 'Li Ahkamil Koranen 18/100].

Fra denne beskrivelse, kan vi drage den konklusion, at vi argumenterer, at genopbygge sig selv ved at bære bøn (kommer fra) Muhammad sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, og dette er gentaget, når præsten steg ind prædikestolen, fordi tabet af en berettiget grund til tilsætning af Uthman og at følge Sunnah af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. [Al Ajwibah En Nafi'ah, s. 10-11]

Hvis det havde været klart, at kald til bøn er lavet Uthman anhu Allah er ikke i moskeen, blev det klart for os, at omskæring qabliyah fredagsbønnen, var der ingen tid. Hvis bøn er disyari'atkan af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, ledsagere af Allahs anhum det vil fungere, og vi ved jo, går via konti af dem.

Hvis der er et sandt Ord af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam befalede indgangen til moskeen for at bede to rak'ahs, (når) han var berkhutbah, men (som person) har ikke arbejdet på det, så Profeten sallâ Allâhu' sagde alaihi wa sallam til ham:

قم فصل ركعتين

Stå og bed to rak'ahs.

I en hadith af Abu Hurairah og Jabir, begge sagde,

جاء سليك الغطفاني ورسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب فقال له النبي صلى الله عليه وسلم أصليت ركعتين قبل أن تجيء قال لا قال فصل ركعتين وتجوز فيهما

Sulaik Al Ghathafani kommer, når profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam var berkhutbah, så profeten sallâ Allâhu' alaihi wa sallam spurgte ham, "Har du bedt to rak'ah, før de kom (her)?" Sulaik besvaret endnu. Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde: bøn to rak'ahs, og ringankanlah på begge. [Sunan Ibn Mâjah, 1/353-354 nej. 1114].

Abu Shama sagde: "De fleste af forfatteren (bogen) på det tidspunkt sagde vi, 'Greetings (profeten)' Før du kom (her)« angiver, at to rak'ah Sunnah bønner qabliyah var fredag ​​ikke (bøn) tahiyyat moské . Det ser ud til, at disse ord skabte forvirring at forstå betydningen af ​​profeten sige "Før du kom (her)", som er før indgangen til moskeen, og (viser), at folk har bedt (qabliyah fredag) derhjemme. Men det er ikke så!

Faktisk er hadith i Sahih Bukhari udstedt og Sahih Muslim og andre, og ingen af ​​dem bruger lafadz "قبل أن تجيء" (før du kom).

I Sahih Bukhari nævnt, fra Jabir, sagde han:

جاء رجل والنبي صلى الله عليه وسلم يخطب الناس يوم الجمعة فقال أصليت يا فلان قال لا قال قم فاركع ركعتين

Nogen kom og profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam var berkhutbah fredag, at Profeten sagde til ham, "Har du bedt?" Han svarede: "Ikke endnu." Profeten sagde: "Stå op og bed!" [Sahih Bukhari , 2/407 nej. 930 og 2/412 no. 931]
.
I Sahih Muslim berettede fra Jabir også, sagde han,

جاء سليك الغطفاني يوم الجمعة ورسول الله صلى الله عليه وسلم قاعد على المنبر فقعد سليك قبل أن يصلي فقال له النبي صلى الله عليه وسلم أركعت ركعتين قال لا قال قم فاركعهما

Sulaik Al Ghathafani kommer på fredag, mens profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sad på podiet og satte Sulaik før han bad. Så Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde: "Har du bedt to rak'ahs?" Han sagde, "Nej" Han sagde: "O, Sulaik! Vågn op og ruku'lah (Pray) to rak'ahs. Og Sulaik gjorde. [Sahih Muslim, 2/597 nej. 59, en hadith fra Jabir]

Citater af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam "قم" (bangunlah!) viste, at Sulaik ikke føler (for bøn), medmindre han er parat til at sidde ned, og han sad foran sine bønner, så Rasulpun talte til ham, for at vågne op. Og kan den bøn to rak'ah Sulaik tæt på døren, da han første gang trådte ind i moskeen. Så kom han til profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam at høre prædiken, Profeten spurgte ham "Beder du?" Han svarede: "Ikke endnu."

Og de ord af profeten "قبل أن تجيء" (inden du kommer), som udstedes af Ibn Mâjah, sandsynligvis betyder, at før du kom til mig for at høre prædiken, og ikke "før du går ind i moskeen." Sandelig, bøn inden de kommer ind i moskeen ikke disyari'atkan, hvordan (måske) han blev spurgt om det?! Og der blev bestilt efter denne tid fredag ​​blev hastet til stedet for bøn og ikke optaget af andre ting. Inden du indtaster den tid, virkelig ikke at gøre omskæring, med den forudsætning, at det er disyari'atkan. [Al lokkemad 'Ala Al Inkar Bida' Wal Hawadits, s.. 95]

Ytring af sandhed understøttes ved at dele den.

Første: Al Hafiz Al Muzi sagt om Ibn Mâjah lafazh (قبل أن تجيء). Det er en fejl fortællere (fortællere). Faktisk, siger, at det var "قبل أن تجلس" (du må bede før sidder ned?), Så de mennesker, der erstatter (lafazh-lafazh er) forkert.

Tilsvarende Al Muzi kommenterede, "Og bog Ibn Mâjah, der ofte anvendes af Masyaikh mindre opmærksomhed. I modsætning til Sahih Bukhari og Muslim. Den penghapal hadith bruges ofte og meget bekymret over originalitet og pergantiannya. Derfor, i (bogen af ​​Ibn Mâjah) fejl og udskiftning.

Andet: Faktisk mennesker, der vier opmærksom på ægtheden af ​​de bøger af Sunan før og efter det, og skriver i dette nummer af Sunnah, samt juridiske eksperter og andre ingen af ​​dem er nævnt denne hadith i Sunnah qabliyah fredag. Men de nævner det i Sunnah moske, når imam tahiyat på prædikestolen. Og Hadith, de hævder, at forbuddet har gjort tahiyat Sunnah moske i denne tilstand. Hvis det menes qabliyah fredag, vil det nævnes der, samt oplysninger om qabliyah fredag, vågner og dens popularitet mere end tahiyat vigtigste moské. [Zaadul Ma'ad 1/435].

Tredje: At profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam befalet ikke at bede to rak'ahs, bortset fra at den person, der trådte ind i moskeen, da dette er en bøn tahiyat moske. Antag, at er loven fredag, utvivlsomt profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam befalede også til dem, der sidder og ikke angiver den rækkefølge, til den person, der deltog. [Zaadul Ma'ad 1/435 og Al lokkemad 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, s.. 95]

Så når nogen siger "en stærk mulighed for profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam qabliyah bøn i sit hus, efter zawalnya (glide) af solen, og derefter afslutte.

Hasan Shaikh Salman berømte sagde, "Hvis det sker, vil han uden tvivl fortælle deres koner, da de fortalte ham alt, hvad han bad i sit hus. Både dag og aften bøn, hvordan bøn tahajudnya og vågner om natten. Om det (qabliyah fredag, red.) Er slet ikke sandt. Og oprindelse er fraværet af. (Det) viser, at det ikke sker, og ikke disyari'atkan.

Som en Hadith berettet af Abu al-Hasan ibn Muhammad ibn Yasir Rahman i (Hadith Abu Qasim Ali ibn Jakob, 108) af Ishaq ibn Idris, fortalte har vi Aban, havde fortalt os, Ashim Al ahwal fra Nafi 'fra Aisha er marfu 'med lafazh,

كان يصلي قبل الجمعة ركعتين في أهله

Profeten bruges til at bede to rak'ahs inden fredag ​​i sit hjem.

Så denne hadith falsk forfængelighed længere. Ishaq har ødelagt det. Han er al aswari al bashari. Ibn Ishaq Mu'ayyan sige om, "Han er en løgner, en falskner af hadith." (Se Al Ajwibah En Nafi'ah, s. 28). Denne løgner, bare alene i denne hadith berettede.

Så hvis nogen siger "Ja, er fredag ​​middag bønner sammenfattes. Så ligesom middagstid fredag ​​har også qabliyah Sunnah. "

Svar på denne udtalelse, sagde berømte Shaykh Hasan Salman: Dette ordsprog er ude af sandheden fra forskellige sider.

A. Må ikke bruge qiyas i pensyari'atan bøn. [Se Bidayah Mujtahid 1/172) og Al lokkemad 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, s.. 92].

2. Faktisk Sunnah er hvad der kommer fra profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, i form af ord eller gerninger, eller Sunnah, er han retledet kaliffer. Og i denne vores problem, herunder det ikke. Bør ikke være set-Sunnah Sunnah som i dette tilfælde analogt. Fordi bestemmelsen af ​​en analogi er at medtage de ting, der forårsager handlinger indregnes på det tidspunkt af profeten, så når profeten ikke gøre og ikke mensyari'atkannya, så lad den gerning er Sunnah.

3. Fredag ​​er en stand-alone bøn er forskellig fra de midt på dagen bønner i form af Jahr (hærde læsning), antal rak'ah, prædikener, og dens betingelser, men ved middagstid samme tidsramme. Og blev ikke ligestille noget, fordi der er elementer i lighed bedre end adskiller, selv i dette tilfælde at skelne mellem middag og fredag ​​er bedre, fordi forskellen i form af en meget mere. [Zaadul Ma'ad 1/432].

4. I sin Sahih, udstedt Bukhari fra Ibn Umar historie. Ibn Umar sagde,

صليت مع النبي صلى الله عليه وسلم سجدتين قبل الظهر وسجدتين بعد الظهر وسجدتين بعد المغرب وسجدتين بعد العشاء وسجدتين بعد الجمعة

Jeg beder to rak'ah med profeten før middag, to rak'ahs efter middag, de to rak'ahs efter Maghrib og to rak'ahs efter 'Isha og to rak'ahs efter fredag.

Historie viser, at på fredag, ifølge dem, der ikke middagstid. Hvis inkluderet i navnet middagstid fredag, har fredag ​​ikke nødvendigvis behøver at blive kaldt. Så det er ikke nævnt i historien Sunnah før fredag, men bagefter kun. Dette indikerer, at der ikke er nogen frivillig bøn før fredag. [Al lokkemad 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, 94].

5. Antag, at fredag ​​er den qashar Dzuhur (sammenfattet). N Men profeten aldrig bad Sunnah Dzuhur sammenfattet i safarnya, både før og efter. Han var blot at gøre frivillig-frivillig middagstid, når der arbejdes dhuhur perfekt. Så hvis eksistensen af ​​Sunnah, der er sammenfattet i middagsheden forskellig fra den selv middagstid, så hvad blev nævnt af dem til at være imod dem, i stedet for at forsvare dem.

Derfor besluttede flertallet (jumhur) præst, at der ikke er sunnah qabliyah fredag ​​som bestemt af tid og et bestemt antal. Fordi det er sunnah kun afgøres af de ord eller handlinger af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Selvom profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam ikke befale bøn, både ord og handlinger. Således var Imam Malik og Imam Shafi'i, og de fleste af hans tilhængere. Det er også populært med skoler Imam Ahmad. [Fatawa Ibn Taymiyyah, 1/136 og Ar Majmunah Rasail Al Kubra, 2/167-168]

Al-'Iraqi siger, "Og jeg kender ikke den tredje imam (det) Advocate (bøn) Sunnah qabliyah fredag."

Muhadits Nashiruddin Al Albani afgav vidneudsagn over for hans ord: Derfor er handlingen formodes Sunnah (inden fredag) er ikke nævnt i bogen Imam Al-Shafi'i har Um, heller ikke i bogen af ​​Imam Ahmad Al Masail. Og ikke i de bøger, de præster ud til dem tidligere, vidt jeg ved. "

Derfor er jeg (Sheikh Al Albani) siger, "De, der beder Sunnah (qabliyah, red.), Følger det ikke profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Heller ikke følge præsterne. Men de taqlid til folk senere, at deres eksistens er det samme som dem, der følger dem begge er tilbagestående (bertaqlid), i stedet for en mujtahid. Derefter (virkelig) overraske dem, der følger (bertaqlid) til pengerkor. [Al Ajwiba En Nafi'ah, 32].

KONKLUSION
Af forklaring på forhånd, bliver det klart for os, folk fejltagelse bøn to fredagsbønnen, enten to rak'ah eller fire rak'ah og semisalnya, med tillid, det, der er loven inden fredag, som de beder Sunnah før middag og hærde deres hensigter.

Fordi Nash-nashnya klart, at sandheden ikke er sunnah bøn før fredag. Efter sandheden og intet andet, men selvbedrag. Vi beder Allah swt at blive tvunget til religiøs viden, og tilpasset til at gennemføre dem i en tilstand af oprigtig og følger Sunnah af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Amin.

(Tilpasset og opsummeret af Abu Azzam Bin Al Hady af bogen Mubin Fi Qaulul Akhthail Mushalin, berømte værker af Shaykh Hasan Salman, s.. 351-361)

[Kopieret fra magasinet udgave af As-Sunnah Foundation Udgivet 07/Tahun VII/1424H/2003M Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Purwodadi km. 8 Selokaton Gondangrejo Solo 57 183 Tlf. 08121533647, 08157579296]


Gør folk, der burde fredagens bøn Bøn Dhuhr? Dekoreret badeværelse og fredag



Ved
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen


Spørgsmål.
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen blev spurgt: Må folk, der allerede dhuhur fredagsbøn at bede?

Svar
Hvis nogen har gjort bønnen fredag, da han var pligt relateret til tid dhuhur tid, så han ikke behøver at bede dhuhur. Dhuhur efter bønner fredagsbønnen er bid'ah, fordi han ikke kom fra Allahs Bog og Sunnah af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, så er det forbudt. Menigheden holder op trods jum'atan der er nogle steder er det stadig ikke er bestilt til at udføre fredagsbønnen dhuhur efter bønnen, selv den onde, er kætteri. Fordi Gud ikke kommando ad gangen, medmindre alle de bønner fredagsbønnen, der er blevet gennemført. Grunden til den person, der bestilte det, fordi de tror, ​​at mange steder at gøre det fredagsbøn er ikke tilladt. Og hvis stedet er værd at så mange fredag ​​er den første moske at gøre det, samtidig med at finde ud af hvor den mest vanskelige første er, at dette førte til aflysning af alle de mennesker, der udfører fredagsbøn, så de skal udføre bønnen dhuhur efter det.

Vi siger til dem: Hvor har du tage denne grund eller grunde? Er baseret på Sunnah, eller ræsonnement korrekt? Svaret er nej, selv om vi siger, at jum'atan virkelig kræver mange forhold, hvor det er lovligt at gøre det, ved at sige: "Og frygt Allah så stærk som din magt". Beboere i et område, hvis afstanden er langt fra hinanden eller er så smalle, at moskeen for at moskeen jum'atan meget som nødvendigt, så de har været så stærk som frygten for Gud. De, der har frygt for Guds kraft så stærk, som han har gjort sin pligt, så hvordan gør folk som denne forfængelighed, og han sagde gerninger skal erstatte det med en bøn dhuhur?

Som om det holdt fredagsbøn i forskellige moskeer med ingen brug for, så er dette uden tvivl er menyelisihi Sunnah, og hvad der bliver gjort af kaliffer, der modtager vejledning. Haram ifølge de fleste forskere. Men alligevel kan vi ikke sige tilbedelse er ikke gyldig, fordi det ikke er ansvarlige for den brede offentlighed, men den regering, der tillader mange steder til at udføre fredagsbøn uden et krav. Derfor siger vi: Lad de myndigheder, der beskæftiger sig med problemet med moskeer, forbyde fredagsbøn i mange steder, medmindre det er så krævende forhold.

Dette skyldes, at indehaveren af ​​afgørelsen se de store fordele ved indsamlingen af ​​mennesker i tilbedelse for at få en følelse af kærlighed og broderskab, samt lære folk dumme. Og andre af langt større gavn. Disyari'atkan foreninger er som følger: pekanan foreninger, eller årligt, eller dagligt, som allerede er kendt. Daglige møder forekommer i hver moske placering af bopæl, som om indehaveren af ​​afgørelsen kræver, at den menneskelige familie samlet på ét sted hver dag 5 gange ville vidne mod dem. Derfor fritage dem for deres daglige møder og menjadilkan nok moskeer i hvert sted at leve.

Det er et møde pekanan dag fredag, folk samles hver fredag. Det er derfor sunnah krævende arbejde i en Moske i stedet for forskellige moskeer, fordi samlingen ikke er vanskeligt for dem pekanan hvis den holdes, der er stor fordel for ham. Mennesker kommer sammen med en præst og en prædikant, som vil give en briefing, så de kommer ud med rådgivning, og en bøn.

Mens det årlige møde i Eid bønner, som han mødes for hele befolkningen i regionen, bør derfor ikke ske på hver plads, undtagen hvis sådanne betingelser kræver det, som ved fredagsbønnen.

BADEVÆRELSE fredag ​​og udsmykket af generel FOR MÆND OG KVINDER?

Spørgsmål.
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen blev spurgt: Bad fredag ​​og indrettet i dag, hvad enten fælles for mænd og kvinder? Sådan brusebad, inden loven, dvs en dag eller to før?

Svar
Denne lov simpelthen fordi det er særligt for de mænd, der deltog i fredag, og er nødvendig for overpyntet, da det kom ud. Mens kvinden ikke blev bedt om det. Men alle, hvis der er snavs på kroppen naturligt at rense det op. Fordi det vedrører spørgsmål, der ikke fortjener ros for den venstre.

Som for at gøre et bad fredag ​​en dag eller to dage tidligere, så er det ikke hensigtsmæssigt, fordi den hadith, som forklarer denne særlige fredag ​​sagde, at badet sker om fredagen fra daggry indtil lige før fredagsbønnen. Dette er badetid fredag, mens de laver en dag eller to dage tidligere, så er det givende som et bad på fredag. Og Allah er medlem taufiq

[Kopieret fra bogen Fatawa Arkanil Majmu islam, Indonesien udgave Majmu Problemer Løsninger Fatawa Hvad angår muslimske tro og tilbedelse, Forfatter Shaikh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen, oversættere Furqan Martyrs, Qosdi Ridwanullah. Offentliggørelse Bibliotek Arafat]



Fredag: Fredag ​​Khutbah Temaer og indhold




Ved
Muslimske gejstlige Abu Ismael al Atsari



Den prædiken om temaet og indholdet angives af hadith og forklaringer af de lærde nedenfor. Jabir bin Samurah hadith, sagde han,

كانت للنبي صلى الله عليه وسلم خطبتان يجلس بينهما يقرأ القرآن ويذكر الناس

"Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam plejede at gøre to prædikener. Han sad mellem dem. (I sin tale) han læste Koranen og minde folk" [Berettet af Muslim, no. 862].

Hadith af Jabir bin Abdullah, sagde han,

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب الناس يحمد الله ويثني عليه بما هو أهله ثم يقول من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وخير الحديث كتاب الله

"Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam berkhutbah til publikum. Han roste Allah, flatterende ham med, hvad der er rigtigt at Gud, da han sagde:" Den er givet anvisninger af Gud, ingen er vildledende. Og hvem er ledt på afveje, så ingen der gav instruktioner. Det bedste ord er Allahs Bog. "[Berettet af Muslim, no. 867]

عن جابر بن عبد الله قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر يش يقول صبحكم ومساكم ويقول بعثت أنا والساعة كهاتين ويقرن بين إصبعيه السبابة والوسطى ويقول أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله وخير الهدى هدى محمد وشر الأمور محدثاتها وكل بدعة ضلالة ثم يقول أنا أولى بكل مؤمن من نفسه من ترك مالا فلأهله ومن ترك دينا أو ضياعا فإلي وعلي

"Fra Jabir bin Abdullah, sagde han:. Budbringer af Allah vaner alaihi wa sallam, hvis berkhutbah, hans øjne røde, hans stemme høj, og hans vrede alvorligt det var, som om han advarede tropper ved at sige" Fjenden vil angribe dig i morgen ", "Fjenden vil angribe dig i aften".

Han sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam også sagde: "Jeg blev sendt til Opstandelsens dag som denne." Han signalerede to fingre: pegefinger og langfinger.
Han sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde også: "Amma ba'd. Sandelig det bedste fra begge ord er bogen om Allah, og den bedste vejledning er vejledning af Muhammed. Så slemt som det værst tænkelige er, at nye spørgsmål, og hele innovation (ny sag) er vildledning.

Så sagde han: "Jeg er tættere på alle troende end ham selv. Han, der dør forlader ejendom, derefter sin ejendom til sin familie (dvs. hans arvinger). Og den dør efterlader gæld og folk, der skal bære (børn, kone eller andre), så mig og tanggunganku ". [Berettet af Muslim, no. 867].

I en anden hadith nævnes:

عن بنت لحارثة بن النعمان قالت ما حفظت ق إلا من في رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب بها كل جمعة

"Fra datter af en Nu'man bin Harithah, sagde han," Det er ikke jeg husker brevet Qaf, bortset fra mundingen af ​​profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam Han berkhutbah med Qaaf mail hver fredag ​​"[Berettet af Muslim, nr. 873;... Abu Dawud, og An-Nasa'i].

Imam Abu Hanifah rahimahullah sagde, "Bevidsthed berkhutbah en præst med en kort prædiken (mild). Imam åbnede sin prædiken med hamdallah, roste ham gentagne gange, læse tro, bershalawat profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, rådgivning, advarsel, læste brevet (Koranen). Så sæt dig ned med at sidde et stykke tid, og derefter steg, så berkhutbah mere: Læs hamdallah, roste ham gentagne gange, bershalawat profeten sallâ Allâhu '. Alaihi wa sallam, og bede for de troende og de troende kvinder "[Badai'ish Shanai', 1/263. Citeret fra Al Ashalah Magazine, Issue 21, 15 Rabi 1420H End, s.. 67].

Rahimahullah Imam ash-Shafi'i sagde: "Jeg kunne godt lide præsten berkhutbah med (læsning) hamdallah, velsignelser på apostlen sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, rådgivning, læsning (vers i Koranen), og ikke mere end det." [Al-Umm, 1/203. Citeret fra Al Ashalah Magazine, Issue 21, 15 Rabi 1420H End, s.. 67]

Al-'Izz ibn Abdus Salam rahimahullah sagde: Ikke egnet til khathib nævnt i prædiken, undtagen i overensstemmelse med målsætningerne for prædiken. Dvs.: ros (til Gud), bøn, targhib (gode råd), og Tarheeb (trussel om ulydighed). Ved hjælp af at nævne det løfte og truslen (af Allah og Hans Sendebud), og alle, der vil tilskynde til overholdelse, eller forhindrer den i ulydighed, så også (ved) at læse Koranen. Og vaner af profeten i mange kesempataan, nemlig brevet Qaf berkhutbah, fordi brevet indeholder den dhikr af Allah, lovprise Ham, hans viden om, hvad der hviskede tilskyndelser den menneskelige sjæl, og mod hvad der blev skrevet af Angel, i form af lydighed og ulydighed. Så nævner død og sakaratil død. Nævn opstandelsen og frygtindgydende spørgsmål til ham. Vidnesbyrd imod væsen med sine velgørende gerninger. Nævn himmel og helvede. Nævner også den stigende og ud af graven. Så en vilje til at opretholde bønnen. Således er indholdet af prædikener, der kommer ud af disse mål er et kætteri. I prædiken, er det værd at nævne kaliffer, konger, emirer og emirer og (Dvs. rost myndighedernes synderne. Som for ros og bede til gavn for den retfærdige hersker, er det ikke grunden til, wallahu kender bedst, Pen), fordi dette sted er særligt for Gud og Hans Sendebud, at nævne noget, der tilskynder umoralsk ketatan ham og forhindre ham. Allah sagde:

وأن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا

"Og sandelig, de moskeer, og den tilhørte Gud. Så har du tilbeder ved siden af ​​seseorangpun i det (tilbedelse) af Allah". [Al-Jinn: 18].

I tilfælde af en hændelse på muslimerne, hvorfor så ikke drøfte spørgsmål vedrørende hændelsen i henhold til, hvad der anbefales af religion. Såsom ankomsten af ​​fjenden, og presse på for jihad mod khathib, at blive klar menyongsongnya. Også i tilfælde af tørke, behovet for at behage regn til Allah, så beder til, at tørken khathib fjernet. Khathib og forpligtelser, er at lade de ord, kendte kun til visse mennesker. Disse omfatter innovationer, som dårlige. Fordi det egentlige formål med prædiken er til gavn for publikum med targhib (gode råd) og Tarheeb (trussel om ulydighed). Ligeledes er det khathib berkhutbah til araberne med udenlandske ord, som de ikke forstår det, wallahu kender bedst. (Ligesom de fleste af de muslimer i landsbyer i Indonesien, berkhutbah på arabisk, men publikum ikke forstår noget, Pen.). [Fatawa Al-'Izz ibn Abdus Salam, s.. 77, 78. Citeret fra Al Qaulul Mubin Fi Akhthail Mushallin, s.. 371, 372].

Imam Ibn al-Qayyim kan Allah have barmhjertighed siger, "Og de centrale punkter i prædiken af ​​profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam læste hamdalah, lovsang til Gud for favoriserer, nydelse, de egenskaber perfektion, og prise Ham. Også undervisning reglerne for islam, siger Janna (paradis), naar (helvede), Dommens Dag, fromhed kommandoer, forklaringer forårsager Guds vrede, og steder keridhaanNya. Baseret på disse centrale punkter i den prædiken, han. "[Zadul Ma'ad, 1/188].

Hasan Shaikh Salman berømte sagde: "Nogle mennesker har sagt, at ædle: Khutbah er mest hensigtsmæssigt at passe de tider, steder og omstændigheder. Når 'Eid al-Fitr, khathib forklare naturens love er zakat. I områder, hvor befolkningen er uenige, forklarer foreningen. Eller dovne mennesker søger viden, khathib fremme deres undersøgelse. Forældre-forældre lader deres børns uddannelse, khathib tilskynde dem til det, og andre passende til omstændighederne af mennesker en masse, i overensstemmelse med udtalelse (brug for) dem, og efter deres tabi'at. Nogen lad berkhutbah efter sted og situation, være opmærksom på den menneskelige tilstand, er opmærksomme på deres handlinger og begivenheder hver uge. Så, når det steg prædikestolen, spærring dem fra (munkar) og minde dem om begivenhederne. Forhåbentlig får de et fingerpeg til den rette vej. "[Fodnote Qaulul bog Al-Mubin Fi AKH Thail Mushalin, s.. 367].

Så en lille forklaring om temaet fredag ​​prædikener. Så lad en khathib gode til at vælge temaer, der er til gavn for muslimerne.

[Kopieret fra As-Sunnah magasin VIII/1425H/2004M 02/Tahun Edition. Fonden Udgivet Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondangrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tlf. 0271-761016]



Fredag: Fredag ​​Khutbah Natur



Ved
Muslimske gejstlige Abu Ismael al Atsari


Fredagsbøn er faktisk en meget stor mulighed for at prædike og føre mænd ind fornøjelsen af ​​Allah. Det er, hvis prædiken bedst kan udnyttes, leverer nødvendige materialer, som publikum kommer til deres religion, med kortfattede, ikke lang, og på en interessant måde, og ikke kedeligt, har som eksemplificeret af Profeten Muhammad sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam.

POSITION fredagsbøn
Blandt bevis, der viser betydningen af ​​fredag ​​prædikener er som følger.

Første: Guds befaling til straks at gå til fredagsbøn, og prædiken, og forbuddet mod køb og salg samt andre mu'amalah på det tidspunkt.

ياأيها الذين ءامنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله وذروا البيع ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون

". Hey, mennesker, der tror Når opfordret til at udføre de bønner på fredag, og derefter skyndte sig at huske Allah, og du forlader købe og sælge Det er bedre for dig, hvis du, men vidste." [Al-Haaqqah/62: 9]

Andet: Ordren til at lytte til prædikener, og død belønning til fredagsbøn prædiken, der talte til sidst. Nævnt i Hadith af Abu Hurairah, sagde profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam.

إذا قلت لصاحبك أنصت يوم الجمعة والإمام يخطب فقد لغوت

"Hvis du siger til din ven" shut up! ", Fredag ​​og præsten var berkhutbah, så er du nødt til at sige ord forgæves" [Bukhari, nej. 934, muslim, nej. 851]

Al Hafiz Ibn Hajar rahimahullah sagde, "Denne Hadith bruges som argument for et forbud mod alle former for ord på tidspunktet for prædiken, og dermed udtalelsen fra flertallet af lærde 'af de mennesker, der hørte den prædiken." [Fathul Bari Sharh Sahih Bukhari]

Tredje: hele menigheden skal være forbudt at høre sager, forsømmelse af prædiken. Som i hadith af Abu Hurairah, sagde profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam.

من توضأ فأحسن الوضوء ثم أتى الجمعة فاستمع وأنصت غفر له ما بينه وبين الجمعة وزيادة ثلاثة أيام ومن مس الحصى فقد لغا

"Den, afvaskning, da han udførte afvaskning det dit bedste, så gik han (prædiken) om fredagen, og derefter lytte og være stille, så er tilgivet (hans synder), der eksisterer mellem fredag ​​den med anden fredag, plus tre dage. og den, der rører grus (dvs. et trick, Pen.), da han har gjort forgæves "[Berettet af Muslim, no. 857, Abu Dawud, nej. 105; Tirmidhi, no. 498, Ibn Mâjah, nej. 1090]

En Imam Nawawi sagde: "I hadith er der et forbud mod at røre ved grus og andre spil under prædikenen. I den er der en antydning, så hjertet og lemmer (publikum) er på prædiken. Og hvad der menes med "gøre noget" her, den handling forfængelighed, beskæmmende, og afvist. "[Sharh Muslim, ved An Nawawi]

Fjerde: Englen lytte til prædiken på fredag. Nævnt i Hadith af Abu Hurairah, sagde profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam,

إذا كان يوم الجمعة كان على كل باب من أبواب المسجد ملائكة يكتبون الأول فالأول فإذا جلس الإمام طووا الصحف وجاءوا يستمعون الذكر

"Hvis den dag, fredag, på alle døre fra døre i moskéen der er engle, der skrev den første (nuværende), derefter den første (efter at). Hvis præsten havde siddet (på prædikestolen for berkhutbah), foldede de arket ark (bemærk forrang velgørenhed) og deltage i en erindring (prædiken) ". [Berettet af Muslim, nej: 24, 850]

Al Hafiz Ibn Hajar rahimahullah sagde: "Hvad menes der med folde plader, er foldet (lukkede) arkoptegnelser de dyder, der vedrører ile til moskeen, ikke den anden, såsom: (et ark, der registrerer belønning) for at lytte til prædikener, finde bønner, dhikr, bøn, ydmyghed ", og lignende, for vel må det være skrevet af to skytsengle". [Fathul Bari, 2/448, Dar al-Hadith, Kairo, Hadith ingen forklaring. 881]

Fra de ovenstående beskrivelser er det klart, at fredagsbøn har en fantastisk beliggenhed i islamisk lov, så det fortjente en prædikant gør deres arbejde godt. En khathib må forstå, at Saheehah aqidah (korrekt), så han havde ikke begået en fejl og vildlede andre. (En prædikant bør) forstå retspraksis, således at mennesket er i stand til at lede lyset mod den rigtige vej Shari'ah. (En prædikant skal) tage hensyn til samfundets tilstand, så minde dem om de fordrejninger og fremme overholdelse.

En velfortjent khathib en retfærdig, deres viden, ikke overtræder forbuddet, så det vil give en god effekt på lytteren. Og Allah ved bedst.

HVORDAN TATA-fredag ​​Khutba
Vi mener, at profeten Muhammed sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam er den bedste rollemodel i religion og tilbede Gud. Derfor bør vi efterligne ham til berkhutbah. Og helt sikkert, den måde prædiken af ​​Profeten er den bedste og fremmest. Her er anvisninger af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sammenfattet i at levere fredagsbøn:

Første: Khathib op på prædikestolen, og sige hej til publikum.
For det andet: Så sidder og venter på deres kald til bøn, efterligne bøn.
Tredje: Så stå op for berkhutbah og åbne det med:

• Hamdalah (læsning alhamdulillah).
• Smiger til Gud,
• Syahadatain,
• Læsning velsignelser på Profeten,
• Læsning af vers i fromhed,
• Og ord Amma ba'd.

Alt dette kan ses på eksemplet med den prædiken vil blive rapporteret, hvis Allah.

Fjerde: Khathib berkhutbah at stå, ansigt til ansigt menigheden.
Femte: Siddende mellem to prædikener, ved ikke at tale på sædet.
Sjette: Khutbah lade et øjeblik, beder længere, men begge var.
Syvende: Khathib Lad os animerer sin prædiken.
Ottende: Berkhutbah med ord, der ikke taler klart og hurtigt.
Niende: Hvis der er behov, kan midlertidigt afbryde sin tale. Som tahiyatul moskeen til bøn minde alle om at komme, formanede det publikum, overfyldt, og lignende.
Tiende: Hvis du beder, angivet med pegefingeren.
Ellevte: Når du er færdig berkhutbah, lede bønnen.

Hvad angår argumenterne i ovenstående, er som følgende:
Første: Khathib op på prædikestolen, og sige hej til publikum, som i hadith af Jabir bin Abdullah,

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا صعد المنبر سلم

"Sandelig profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam har besteg talerstolen, hvis de sædvanlige hilsener". [HR Ibn Mâjah, klassificeret som saheeh af Shaykh al-Albani i Sahih Ibn Mâjah].

Hvordan til at danne talerstolen af ​​Allah? Det er nævnt i mange saheeh ahaadeeth, såsom:

عن ابن عباس قال وكان منبر النبي صلى الله عليه وسلم قصيرا إنما هو ثلاث درجات

"Fra Ibn Abbas, sagde han:" Og prædikestolen af ​​profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam kort Prædikestol Han er tre niveauer "[Berettet af Ahmad, 1/268-269 Dihasankan af Shaykh Muhammad ibn Abdul Wahhab Al Washabi i bogen Al Jauhar Fi... 'Adadi Darajatil Hækkurv, s.. 61-64]

I en anden hadith nævnes, at prædikestolen af ​​profetens to niveauer, så den tredje sæde. [HR Ibn Khuzaimah, nej. 1777, og andre. Se bogen af ​​Al Jauhar Fi 'Adadi Darajatil Hækkurv, s.. 55-56].

Der findes ingen tvist mellem to hadith, fordi der er tre niveauer af prædikestolen, den anden til at stå, og den tredje til at sidde, wallahu kender bedst.

عن السائب بن يزيد قال كان النداء يوم الجمعة أوله إذا جلس الإمام على المنبر على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وأبي بكر وعمر رضي الله عنهما فلما كان عثمان رضي الله عنه وكثر الناس زاد النداء الثالث على الزوراء قال أبو عبد الله الزوراء موضع بالسوق بالمدينة

"Fra SAIB bin Yazid, sagde han:" Når den første kald til bøn om fredagen, da præsten sad på podiet Det er Profetens tid sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, Abu Bakr, og Umar' anhuma Når Uthman Allâh '.. anhu (kalifatet), og folk har en masse, tilføjer han tredjedel Adhan på Zaura ". Abu Abdullah (Imam Bukhari) sagde," Zaura er en plads på markedet i byen Medina. "[Bukhari, no. 912 ]

Den khathib efterlignede bøn, der er nævnt i hadith nedenfor:

عن أبي أمامة بن سهل بن حنيف قال سمعت معاوية بن أبي سفيان وهو جالس على المنبر أذن المؤذن قال الله أكبر الله أكبر قال معاوية الله أكبر الله أكبر قال أشهد أن لا إله إلا الله فقال معاوية وأنا فقال أشهد أن محمدا رسول الله فقال معاوية وأنا فلما أن قضى التأذين قال يا أيها الناس إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم على هذا المجلس حين أذن المؤذن يقول ما سمعتم مني من مقالتي

"Fra Abu Sahl bin Umamah Hunaif, sagde han: Jeg hørte Mu'awiya bin Abi Sufyan, der sad på prædikestolen, når muezzin siger" Allahu Akbar, Allahu Akbar ", Muawiyah sagde," Allahu Akbar, Allahu Akbar "muezziner. sagde, at "alla ilaha illa Allah ASYHADU", Muawiyah sagde:. "Og jeg" muezziner sagde "Anna ASYHADU Muhammadar profeten", Muawiyah sagde: "Og jeg" Efter endt adzannya muezzin, sagde Muawiyah:. "O, mennesker. Sandelig, jeg hørte Profeten n på sædet det-når-beradzan muezzin, siger han, hvad du hører fra mig, at mine ord ". [Bukhari, nej. 914].

For det andet: Så stå op for berkhutbah og åbne det med: hamdalah, lovsang til Gud, syahadatain, shalawat, læse versene i fromhed, og ordene Amma ba'd. Dette er delvist angivet ved mange ahaadeeth såsom hadith Abdullah. Han sagde, "The Messenger sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam lært os Khutba hensigt (at):

الحمد لله (نحمده و) نستعينه ونستغفره ونعوذ به من شرور أنفسنا (وسيئات أعمالنا) من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله (وحده لا شريك له) وأشهد أن محمدا عبده ورسوله (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام إن الله كان عليكم رقيبا) (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلا وأنتم مسلمون) (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وقولوا قولا سديدا يصلح لكم أعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزا عظيما) (أما بعد)

"Fra Abdullah, han sagde: Allahs Sendebud sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam har lært os Khutba med henblik på:". Gudskelov ..., "Lovet være Allah middel (vi prise Ham), kan du hjælpe ham, og bad om tilgivelse i ham, og vi bad ham beskyttelse mod det onde i vores sjæle og fra vore onde gerninger.

Enhver person, der får instrukser af Gud, ingen er misvisende. Og hvem er ledt på afveje, så ingen gav ham instruktioner.

Jeg vidner om, at ingen har ret til at blive tilbedt undtagen Allah (alene, dog ingen partner), og jeg vidner om, at Muhammad sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam er Hans slave og budbringer.

Åh, I der tror på Allah bertaqwalah faktisk sandt Taqwa til ham, og at du vil ikke dø, men i en muslimsk stat. [Ali Imran: 102]

O menneskeheden, bertaqwalah til din Herre, som skabte jer fra en enkelt, og fra det Gud skabte hans kone, og i stedet for Guds udbrede både mænd og kvinder så meget. Og bertaqwalah til Gud, at den (brug) sit navn du spørge hinanden til hinanden, og (vagt) Silaturrahim forhold. Sandelig Allah altid våger over dig. [En Nisa ': 1]

Åh, I der tror! Bertaqwalah Allah og sige de rigtige ord, vil Allah rette for dig gerninger, gerninger og tilgive jer jeres synder. Og den, som følge Allah og Hans Apostel, så helt sikkert han har fået en stor sejr. [Al Ahzab: 70, 71]. (Amma ba'du). [Berettet af Ahmad og andre. Shaykh Al-Albani indsamler sanad-sanad af denne hadith i en lille bog med titlen Hajjah Khutbah]

Efter at udsætte sanad-sanad prædiken Hajjah hadith, sagde Shaykh Al-Albani i sin lille bog cover "Khutbah Hajjah": "Fra de ahaadeeth der har forbi, blev det klart for os, at denne prædiken (dvs. ord innal Hamda lillah ...) bruges til åbner op for en hel prædiken, prædikener, prædiker godt ægteskab, fredag ​​prædikener, eller andet ". [Khutbah Hajjah, s.. 31, arbejde Shaykh Al-Albani]

Selv om det åbner med en prædiken fredagsbøn Hajjah som ovenfor loven er ikke obligatorisk, men det er bestemt en dyd, som undervist af Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Og fra indlæggene fra Hajjah, at vi ved, at prædiken af ​​profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam blev åbnet med: hamdalah, lovsang til Gud, syahadatain, læse versene i fromhed, og ordene Amma ba'd.

Imam Ibn al-Qayyim kan Allah have barmhjertighed sagde: "Det er ikke profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam berkhutbah, medmindre han åbnede hamdalah, læse to sætninger tro med overbevisning, og kaldte sig ved hans rette navn". [Zadul Ma'ad, 1/189]

På læse bekendelse af troen på den prædiken, bekræftede også i andre traditioner, som Hadith af Abu Hurayrah at Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde:

كل خطبة ليس فيها تشهد فهي كاليد الجذماء

"Enhver prædiken, at ingen tasyahhud (trosbekendelse) til ham, den prædiken var som en hånd hugget af" [Berettet af Abu Dawud, bog Al-Adab, kapitel:. I Khutbah eftersom den betegnes som saheeh al-Albani i Sahih Abu Dawud]

Shalawat læst i prædiken er loven og dyd, som udføres af Ali bin Abi Talib Allah 'anhu i sin prædiken. Nævnt i historien nedenfor:

عن عون بن أبي جحيفة قال كان أبي من شرط علي رضي الله عنه وكان تحت المنبر فحدثني أبي أنه صعد المنبر يعني عليا رضي الله عنه فحمد الله تعالى وأثنى عليه وصلى على النبي صلى الله عليه وسلم وقال خير هذه الأمة بعد نبيها أبو بكر والثاني عمر رضي الله عنه وقال يجعل الله تعالى الخير حيث أحب

Af "Aun bin Abi Juhaifah, sagde han: I fortiden, herunder vogter min fars Ali Allah 'anhu, og er under prædikestolen. Min far fortalte mig, at Ali Allah 'anhu op på prædikestolen, og priste Allah swt og flatterende, og bershalawat profeten sallâ Allâhu' alaihi wa sallam og sagde: "Den bedste af denne ummah efter profetens er Abu Bakr, den anden er Umar a'nhuma ". Ali Allah sagde også: "Allah gjorde godt, hvor han elskede" [Berettet af Ahmad i hans Musnad, 1/107, der er klassificeret som saheeh af Shaykh Ahmad Shakir]

Tredje: Khathib berkhutbah at stå og konfrontere ansigt til menigheden, og menigheden ansigt til ansigt khathib. Af Ibn Umar 'anhuma, sagde han,

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب يوم الجمعة قائما ثم يجلس ثم يقوم

"Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam bruges til berkhutbah standen om fredagen, så han satte sig ned, da han stod" [Berettet af Muslim, no. 861]

Imam Bukhari sagde: "Kapitel: Præsten står over for mennesker (menigheden), og goddag til de mennesker står over for præsten, når han berkhutbah. Anas Ibn Umar og vender præsten. "

Ibn al-Mundhir sagde: "Jeg er ikke bekendt med en tvist mellem forskere om det". [Fathul Bari, 2/489. Udgiver: Dar al-Hadith, Cairo].

Ibn Hajar sagde: "Blandt de lektioner til præsten står menigheden, som bliver klar til at lytte til hans ord, manerer og gennemførelse af de præster i at lytte til hans ord. Hvis menigheden vendte mit ansigt til præsten, og konfronteret præsten med sin krop, sit hjerte, og koncentration, er det bedre at forstå hans råd og opmuntre præster til at mencocoki disyari'atkan ham, hvad han skulle gennemføres ". [Fathul Bari, 2/489. Udgiver: Dar al-Hadith, Cairo].

Fjerde: Siddende mellem to prædikener, for ikke at tale, når sædet. Som nævnt i hadith af Jabir, sagde han,

رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يخطب قائما ثم يقعد قعدة لا يتكلم

"Jeg så profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam berkhutbah stående, så sad et stykke tid, kunne han ikke tale". [Berettet af Abu Dawud, dihasankan ved Al Albani].

Femte: Khutbah lade et øjeblik, beder længere, men begge var.

قال أبو وائل خطبنا عمار فأوجز وأبلغ فلما نزل قلنا يا أبا اليقظان لقد أبلغت وأوجزت فلو كنت تنفست فقال إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن طول صلاة الرجل وقصر خطبته مئنة من فقهه فأطيلوا الصلاة واقصروا الخطبة وإن من البيان سحرا

"Abu Wa'il sagde: 'Ammar berkhutbah til os med en præcis og klar, når han falder, vi siger." Hej, Abul Yaqzhan (Ammar opkald) Du har berkhutbah med kortfattet og klar, hvis du var lidt lang, "svarede han. "Jeg har hørt profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde:" Sandelig en lang bøn, og en kort prædiken kefahamannya tegn. Så panjangkanlah pendekanlah bønner og prædikener! Og faktisk en sådan forklaring er magi'. "[Berettet af Muslim, no. 869] .

I en anden hadith nævnt, fra Jabir bin Samurah Allah 'anhu, sagde han,

كنت أصلي مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فكانت صلاته قصدا وخطبته قصدا

"Jeg plejede at bede med profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, så han bad, og prædikede han var". [Berettet af Muslim, no. 866].

Længden af ​​fredagsbønnen kan ses fra de vaner af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam. Han plejede at læse brevet og Al A'la Al Ghasyiyah, eller Al og Al Munafiqun jumu'a. Så fredag ​​prædikener lad ikke længere end det. An Nu'man, sagde han,

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ في العيدين وفي الجمعة بسبح اسم ربك الأعلى وهل أتاك حديث الغاشية

"Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam brugt til at læse bønner på de to helligdage og fredagsbønnen med: Sabbihisma Rabbikal A'la og Hal ataaka haditsul ghasyiyah". [Berettet af Muslim, no. 878].

قال أبو هريرة إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ بهما يوم الجمعة

"Abu Hurairah sagde," Jeg hørte Messenger sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam læse dem (Sura al-A'la og al Ghasyiyah) på fredag ​​". [Berettet af Muslim, no. 862].

Sheikh Abdul Aziz bin Muhammad al-'Ablaani sagde, "at lade prædiken er en defekt, skal opgivet af khathib. De er mere forståelse end andre, at de besøgende moske på fredagsbønnen er der unge, der er en senil gammel mand, der er i stand til at modstå wudu 'og renhed i lang tid, der er folk, der har andre behov, der er dem der er svage, de syge, og der er mennesker, der har barrierer. Således at udvide deres prædikener ville være meget generende. Desuden vil udvide prædiken vække kedsomhed, og endda forværring af khathib prædiken. Som nævnt (i at sige): Det bedste af tale er en kortfattet og klar, og ikke en kedelig længde "[Imamatul moskeen, s... 95-96].

Når vi taler om at forkorte Sunnah fredagsbøn, siger Sheikh Ahmed bin Mohammed Al kuwaitiske Lathif Alu Abdul: "Åh, der gør folk holde sig væk khathib dhikrullah (prædiken), som du forlænge ordet! Vidste du at mellem fredag ​​khutbah er Sunnah at sammenfatte og ikke dyrke det. Og faktisk forlænge fredagsbøn får publikum til at køre (ikke kan lide), travlt sind, og ikke er tilfreds med vejledning af profeten Options (Muhammad) n, og forgængerne for denne Ummah det er fint. " [Al 'Ujalah Fi Sunniyyati Taqshiril Sermon, s.. 6].

Hvis vi forventer en god lang prædiken Gomaa, formentlig omkring 15 minutter. Og Allah ved bedst.

Sjette: Khathib Lad os animerer sin prædiken.

عن جابر بن عبد الله قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر جيش يقول صبحكم ومساكم

. "Fra Jabir bin Abdullah, sagde han," The vane af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam, hvis berkhutbah, hans øjne røde, hans stemme høj, og hans vrede alvorligt det var, som om han advarede soldaterne ved at sige: "Fjenden vil angribe dig i morgen ',' fjender vil angribe dig i aften '. "[Berettet af Muslim, nej. 867].

Imam Nawawi sagde: "Denne Hadith lavet forslaget om, at fortrinsvis khathib opmuntrende prædiken sag (dvs., alvorlig og alvor i sagen prædikener, Pen.), Raising hans stemme, hæve hans ord. Og det (lad) i overensstemmelse med det tema, han talte om, i form targhib (opmuntring til godhed) og Tarheeb (trusler mod det onde). Hendes vrede og muligheden for en egentlig sag, er, når han advarede om, at store og vigtige anliggender. "[Al-Minhaj, 6/155-156. Citeret fra Bog af profeten Fi Hadyun Khutbatil Gomaa, s.. 16, Dr. Sheikh. Anis bin Ahmad bin Tahir].

Syvende: Berkhutbah med ord som tydeligt, langsomt, og ikke taler hurtigt, da Hadith af Aisha Allah 'anha,

... لم يكن يسرد الحديث كسردكم

"... Han taler ikke så hurtigt som du taler hurtigt." [HR
Bukhari, Muslim].

I en anden rapport, udtalte:

ولكنه كان يتكلم بكلام بين فصل, يحفظه من جلس إليه

"Men han taler med en let samtale, naturligvis, sidder folk sammen, han kan huske det". [Tirmidhi i Syamail Ash, no. 191].

I en anden rapport, udtalte:

يفهمه كل من سمعه ...

"Enhver, der hører det, vil forstå det" [Abu Dawud]

Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam ikke formere ord i sin prædiken, eller videregive andres ord til at følge, således at disse ord til andre ord. Han var ikke travlt med at levere prædiken. Han selv bremset ord og ikke i en fart i at fjerne det. Disse metoder, klart giver lytteren mulighed for at forstå prædiken og nå sine mål. [Hadyun profeten Fi Khutbatil Gomaa, s.. 36, Dr. Sheikh. Anis bin Ahmad bin Tahir]

Ottende: Hvis der er behov for, prædiken præsten kan stoppe midlertidigt. Gerne minde de tilstedeværende om tahiyatul moské bønner, formanede det publikum, overfyldt, og lignende. Som i hadith af Jabir, at Sulaik trådte ind i moskeen om fredagen, mens profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam var berkhutbah, han så satte sig ned. Så Profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam sagde til ham,

يا سليك قم فاركع ركعتين وتجوز فيهما ثم قال إذا جاء أحدكم يوم الجمعة والإمام يخطب فليركع ركعتين وليتجوز فيهما

"Hej, Sulaik! Stå og bed to rak'ahs, og sammenfatte de to rak'ah. "Så sagde han:" Når nogen af ​​jer kommer, på fredag, hvor præsten var berkhutbah, lad ham bede to rak'ahs, og to rak'ah han skulle sammenfatte det. "[Berettet af Muslim, no. 875/59].

Så er kalif Umar 'anhu gang irettesatte en ven, der kom for sent, som nævnt i en historie, hvilket betyder: Ibn Umar' anhuma, at når Umar bin Al-Khattab stod i en prædiken på fredag, en pludselig Der er en mand-af indvandrere er blandt de tidlige følgesvende af profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam - ind (i moskeen). Umar så formanede ham, "Hvad er klokken?" Manden svarede: "Jeg har travlt, så jeg ikke gå hjem til min familie, indtil jeg hørte kald til bøn, og så er jeg bare ikke tilføje medmindre afvaskning." Så Umar sagde, "Og gør wudoo 'kun? Selvom du allerede kender, at profeten sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam bestilt et bad først. "[Bukhari, nej. 878].

Niende: Hvis du beder, angivet med pegefingeren.

عن عمارة ابن رؤيبة قال رأى بشر بن مروان على المنبر رافعا يديه فقال قبح الله هاتين اليدين لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ما يزيد على أن يقول بيده هكذا وأشار بإصبعه المسبحة

"Fra 'Umarah Ruaibah bin, så han Bishr ibn Marwan på prædikestolen bliver holdt sine hænder op så." Umarah sagde: "Må Allah ødelægge to hænder Faktisk har jeg set profeten sallâ Allâhu' alaihi wa sallam er intet mere end signalerede med hånden på denne måde «. Han signalerede med sin pegefinger". [Berettet af Muslim, no. 874]

Ahmad, der er nævnt i historien, at handlingen er udført, mens han bad i en prædiken.

Om khathib beder på prædikestolen, Sheikh Dr. Anis bin Ahmad bin Tahir sagde: (Herunder khathib afvigelse, der er) god til at bede for bestemte mennesker hver fredag, og altid ære, at en sådan (ære) Sunnah. Med hensyn til muslimerne at bede til gavn for alle, og at myndighederne i særdeleshed løbende, så dette er tilfældet, at disyari'atkan ikke, forbudt. Det er blevet berettet fra Abu Musa, at hvis han berkhutbah, han priste Gud, smigrende, bad til Gud om velsignelser på Profeten, og bede til gavn for Abu Bakr og Umar. Ibn Qadamah sagde: "Khathib foretrak at bede til gavn for troende og de troende kvinder, såvel som for sig selv og publikum. Hvis han beder til gavn for herskeren af ​​muslimerne, så er det godt ... For hvis hersker over muslimerne godt, det indeholdt også kabaikan muslimer. Så bøn til gavn for herskeren af ​​muslimerne, er en god bøn for muslimer, og blev begunstiget, ikke makruh ". [Al Mughni, 3/181. Citeret fra profeten Fi Hadyun Khutbatil Gomaa, s.. 16].

Tiende: Efter berkhutbah fører derefter bønner. I Hadith af Abu Hurairah, sagde profeten:

إذا قلت لصاحبك أنصت يوم الجمعة والإمام يخطب فقد لغوت

"Hvis du siger til din ven" shut up! "På fredag, mens præsten var berkhutbah, så er du nødt til at sige ord forgæves". [Bukhari, no. 934, muslim, nej. 851].

Profetens ord sallâ Allâhu 'alaihi wa sallam ", mens præsten var berkhutbah" Dette viser, at er khathib fredagsbøn leder. Og det er skik af muslimerne siden det første, så vi ikke fortjener menyelisihinya. Og Allah ved bedst shawab bish.

[Kopieret fra As-Sunnah magasin VIII/1425H/2004M 02/Tahun Edition. Fonden Udgivet Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondangrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tlf. 0271-761016]


kilde: http://almanhaj.or.id/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar