Law of Prayer fredag, hva skal en person som vanskeligstilte fredagsbønnen?,
يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله
"Dere som tror, hvis tilkalt for å utføre bønnene på fredag, så skyndte å huske Allah dere ..." [Al-jumu'a: 9]
Av
Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin
A. JURIDISK fredagsbønnen [1]
Fredagsbønnen er obligatorisk for alle mukallaf (folk som har fått byrden å kjøre en religiøs plikt) og Aqil baligh ifølge teorem som viser at fredagsbønnen obligatorisk for alle mukallaf, er trusselen svært vanskelig for folk som forlater [2] , og med Himma (løse) Profetens sallallaahu 'alaihi wa sallam å brenne husene til de som reiste, er det ingen klarere bevis enn de kommandoene som finnes i al-Qur-en som inkluderer hver enkelt muslim, i det uttrykkes:
يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله
"Dere som tror, hvis tilkalt for å utføre bønnene på fredag, så skyndte å huske Allah dere ..." [Al-jumu'a: 9]
Dette er et klart argument.
Fortalt av Abu Dawud Shihab bin Tariq av hadith, faktisk profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
الجمعة حق واجب على كل مسلم (في جماعة) إلا أربعة: عبد مملوك أو امرأة أو صبي أو مريض.
"Fredagsbønnen er obligatorisk for enhver muslim (menigheten) [3] unntak for fire personer:. Bondsmen, kvinner, barn og mennesker som er syke"
Denne hadith dishahihkan ikke bare av Imam (hadith Scholar).
2. Imamen
Eksistensen av al-Imam al-A'zham (stor leder for alle muslimer) er ikke et obligatorisk krav for fredagsbønnen, hvis profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam og menneskene som lyktes i å lede fredagsbønnen i en begrunnelse for forpliktelser yppersteprest, var det utvilsomt sant for de andre bønnene, for eksempel bønner ble ledet av hans sallallaahu 'alaihi wa sallam i dag sin og av folket styrt av det. Fordi årsaken er ugyldig (ugyldig), deretter den eksisterende loven ble derfor annullert.
I konklusjonen ble kravet ikke basert på vitenskap, selv som krever det er ikke sant at det er en historie om noen av Salaf, spesielt av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, fordi det ikke er verdt å forlenge problemet. [4]
3. PÅ NUMMER Jama'ah fredagsbønnen
Legitim menighetens bønn utføres selv om det bare med en (menighet) med en prest, mens fredagsbønnen er en av de andre obligatoriske bønner. Enhver person som krever flere numre som finnes i menighetens bønn, da han skulle demonstrere sin oppfatning at forslaget, og sikkert han ikke får argumentet. Overraskende mange meninger om disse tallene opp til femten meninger, og det er ingen argument som er forutsatt ved dem, men en mening. Faktisk lik mengden av fredagsbønnen på bønner (i menigheten) den andre. Hvordan kunne jeg ikke, mens tilstanden kan bare bli løst hvis det er argumentet som spesifikt angir at en uautorisert tilbedelse unntatt i nærvær av disse forholdene, var fastsettelse av vilkårene som dette (en viss) ikke er basert på et argument, dessuten er den holdningen en meget presumptuousness sterkt og er mot til å si navnet på Allah og Hans sendebud sallallaahu 'alaihi wa sallam i Shari'ah hans.
Jeg har alltid synes det er merkelig hvorfor det kunne skje blant forfatterne, selv spesifiseres i veiledning av bønnebøker, beordret de lekmann å tro og praktisere det, men denne uttalelsen er på randen av kollaps, denne mening ikke spesifikt eksisterer i i skolene i de ulike skoler tanke er heller skjer det bare i ett område alene. Men det er drop-down, som om uttalelse er tatt fra Allahs bok! Selv om han var bare en luftspeiling hadith!
Ah! Hva forskjellen gjør det med lovsang tilbedelse andre? Can-rukunnya vilkår og harmoniske, og nødvendigheten for å fikses bare ved proposisjonen at dersom presentert for forskere, ville de ikke nok gjøre det som en Sunnah, enn si enda mindre å gjøre det obligatorisk kravet?
Sannheten er faktisk fredagsbønnen er en forpliktelse fra Allah Subhanahu wa Ta'la som representerer en syi'ar syi'ar-syi'ar mellom islam og er en form for bønn fra en rekke bønn, så den som vurderer tilstanden motsetning visse andre bønner, vil ordene ikke bli hørt (godkjent) med mindre det hviler på forslaget.
Hvis du på noe punkt er det bare to personer, som står mellom dem levere prekener, mens andre lytter, da de begge ba, [ved det betyr at de begge har gjort] [5] fredagsbønnen.
Konklusjon, alle steder som er verdt å utføre denne plikten [6], hvis i det der er to muslimske menn ber i menigheten som de andre. Selv om noen sier at alle argumenter som viser gyldigheten bønnene fredagsbønnen alene omfatter legitim, da denne uttalelsen var ikke langt fra sannheten. [7]
4. Antall plasser fredagsbønnen MADE IN ONE LAND (område).
Fredagsbønnen akkurat det samme som de andre bønner, kan gjøres på flere steder i ett område, som andre forsamlingsbønn utføres på ulike steder i ett område. Den som tror en annen mening, ble uttalelsen bare stole på fornuft alene. Uttalelsen på ingen måte brukes som bevis, hadde sin overbevisning basert på en historie, ingen historie med noen som støtter det.
I konklusjonen, forbudet faktisk satt opp to fredag på en region, selv om han sa at blant kravene er ikke en gyldig Fredag annen fredagsbønnen i ett område, så jeg si hvorfra denne uttalelsen kommer fra? Og er det bevis på at grunnlaget for dette mening? Hvis de er bare basert på fravær av tillatelse fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å beskikket fredag i moskeen av Medina og bygdene rundt det. Ja da er, men ikke egnet som et krav at argumentet vil inneholde baatil, selv på eksisterende forpliktelser under det, bør anvendes også til de obligatoriske bønner som andre [8], er det ikke lovlig utføre fredagsbønnen i en steder som ikke er tillatt av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å gjøre det, er dette klart det beste argumentet løgn.
Videre, dersom annullering av andre fredag fra to punkter av utførelse på fredag [9] når du vet noe på grunn av barrieren, så hva er barrierene? Fordi ved basen er en juridisk tilbedelse hvor som helst og når som helst han gjorde unntak for forslaget som viste forbudet, mens i denne utgaven er absolutt ingen restriksjoner. [10]
5. Hva må gjøres av folk som etterlot seg fredagsbønnen?
Fredag bønn er en forpliktelse etablert av Gud til sin tjener, hvis noen etterlatt for å gjøre det for de rette grunnene, så det bør være et argument som viser at han må erstatte den med middagsbønn. Fortalt i hadith av Ibn Mas'ud Allaah anhu:
ومن فاتته الركعتان فليصل أربعا.
"Så den som bak to rak'ahs (fredag), så det må erstattes ved å utføre fire rak'ahs." [11]
Denne hadith viser at den personen som bodde sammen med ikke gjør fredagsbønnen, så han burde erstatte den med middagstid bønner.
Som uttrykt av lærde Furu ekspert (fiqh) i form faidah forskjellen i dette problemet, det er absolutt ikke noe grunnlag.
6. Hvilken størrelse er vist at har gjort fredagsbønnen
Rapportert av en-Nasa-i fra hadith av Abu Hurayrah at lyden av Allaah anhu lafazhnya:
من أدرك ركعة من الجمعة فقد أدرك الجمعة.
«Enhver får en rak'ah i fredagsbønnen (menigheten), og sikkert han hadde tjent fredagsbønnen."
Denne hadith har tolv street, al-Hakim menshahihkan tre veier i mellom. Han sier i boken al-Badrul Muniir, "Tre veier er den beste måten for at hadith, mens andre er svak."
Også fortalt av en-Nasa-i, Ibn Majah, og ad-Daraqutni fra hadith av Ibn Umar anhuma, til ham noen måte. Al-Hafiz ibn Hajar sier i sin bok rahimahullah Buluughul Maraam, "Sanadnya autentisk, men Abu Hatim [styrke] [12] for å gjøre det som en hadith Mursal. Alt dette hadith egnet som bevis. [13]
[Kopiert fra boka av Al-en-Naafi'ah Ajwibah 'en As-aalah Lajnah Jaami'ah moskeen, forfatter Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin ER Indonesia Issue Athan PÅ fredagsbønnen En eller to ganger? Beni Sarbeni oversetter, Ibn Kathir Publisher REFERANSER - Bogor]
_______
Fotnote
[1]. Dette og neste tittel er ikke av forfatteren (Siddiq Hasan Khan), men min egen som gjorde ham (al-Albani).
[2]. Min kommentar (Shaykh al-Albani): Det har blitt fikset i as-Shahiihain trusler som dette for folk som forlater menighetens bønn, fordi bønn er obligatorisk rettslig jama'ah 'Ain (obligatorisk for hver enkelt muslim), er dette den mest sterk i Hanafi og andre, fordi det må vurderes og bør ikke være lat i å gjøre det.
[3]. Dette tillegg er ikke inkludert i den opprinnelige boken (al-Mau'izhah), mens det er lafazh Sunan Abi Dawud i seg selv (nr. 1067), samt forfatterne nevner i boken ar-Raudhah (I/134) fra Abu vei Dawud med denne ekstra, og du vil vite betydningen av disse ekstra i de sakene som skal behandles.
[5]. Min kommentar: Fra forklaring på forhånd, vil du vite status for denne tilstanden i bønn "Id også
[6]. Ekstra kreves fra den opprinnelige teksten basert editor.
Min kommentar: Blant disse stedene er byene, landsbyer, ruiner av byen, et sted for glede i sommer, og rekreasjon.
Ibn Abi Syaibah t har fortalt fra Abu Huraira Allah anhu
أنهم كتبوا إلى عمر يسألونه عن الجمعة فكتب:. جمعوا حيثما كنتم "
Muslimer skrev til Umar spurt om fredagsbønnen? Så skrev han et brev til dem (innholdet): 'Gå for fredagsbønnen uansett hvor du er. "
Sanad av dette Hadith er autentisk, godt fortalt fra Imam Malik, sa han:
كان أصحاب محمد J في هذه المياه بين مكة والمدينة يجمعون.
"Når følgesvennene til Muhammad sallallaahu 'alaihi wa sallam rundt disse farvannene, mellom Mekka og Medina de gjør fredagsbønnen."
[7]. Min kommentar: I denne mening er det noe som er verd å merke for folk som virkelig ser ord av profeten j: "Med menigheten," i hadith Tariq bin Shihab uttrykt tidligere i den første utgaven. Dette problemet har blitt studert av forfatteren selv i sin bok ar-Raudhah annet (s. 134), etter at han avslørte sitt ord som er beskrevet ovenfor, kommenterte han på den igjen med setningen: "Dersom det ikke er noen hadith Tariq ibn Shihab som jeg nettopp nevnte med ansvarsbegrensning for enhver muslim i menigheten, og det ikke var for fraværet av en historie som sier at på det tidspunkt profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam aldri gjort alene, sikkert bønn er lovlig å gjøre med sin egen som de andre obligatoriske bønner.
Dette er tekstene fra ham om at uautoriserte fredagsbønnen gjort individuelt med hadith Tariq bin Shihab basis. Dette er riktig oppfatning. Jeg tror mangelen på presisjon i forfatterens første bok, av grunner jeg har nevnt, nemlig mangelen på uttrykket "Do menigheten" i hadith. Det er derfor ingen skriving inne i boka minnet ham om at, gjorde heller ikke han husker det. Wallaahu vet best.
Da så jeg at asken-San'ani Subulus Salaam sa i boken (II/74), "Sannelig, fredagsbønnen er ikke gyldig med mindre laget med menigheten i henhold til konsensus av de lærde."
[8]. Min kommentar: Tilsvarende ber 'Id, enda sterkere, og hevder at Profeten aldri ba j' Id i Medina, unntatt på ett sted, nemlig et felt, men det var slik at de sa ikke forbudet be 'Id på forskjellige steder i en tid og område!
[9]. Min kommentar: Den mest kjente i den muntlige disse dager er setningen "Sannelig, fredagsbønnen kun gyldig for den første fredagsbønnen på ett sted bare", så uttrykket er absolutt intet grunnlag i as-Sunnah , og er ikke en hadith. Han er bare den oppfatning av noen forskere aske-Syafi'iyyah. Så folk som ikke har vitenskapen på feltet hadith hadith som forventet det! Hvis du kjenner grunnlaget for folk som sier forbudet berbilangnya gjennomføringen av fredagsbønnen på én gang i ett område, så på det tidspunktet vil du vite hvordan du lovlig gjennomføre etter fredagsbønnen middagsbønn blir ofte gjort av noen mennesker i deler av moskeen!
[10]. Min kommentar: Det er sant, akkurat som det har vært kjent at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam skille praktisering av fredagsbønnen med de andre, fordi den har befunnet seg i en enkelt historie som bønn i menigheten ble etablert ved flere moskeer i Medina. Blant bevisene som viser det er at Mu'adh bin Jabal Allah anhu ba 'Isha' bak profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, så han gikk til sitt folk og lede deres bønn, er bønnen Sunnah for ham og et must for sitt folk, som for bønner Fredag ble ikke berbilang hvor kjøring, selv den andre moskeen menigheten kom til moskeen han Shallalllahu 'alaihi wa sallam og utføre fredagsbønnen der. Holdningen til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam som skiller praksis i bønn er ikke helt forgjeves, selv de tingene som bør følges nøye, selv om det ikke indikerer de rettslige kravene som har blitt tilbakevist av forfatteren i penafiannya, så i hvert fall mangel av det er en veldedig organisasjon som menyelisihi as-Sunnah hvis det er noe sted for fredagsbønnen om ikke akutt. Hvis ja, så forsiktighet bør utvises for ikke å øke plassen til fredagsbønnen i ett område, og være så vanskelig som mulig for å samle menigheten som per realisering etter profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam og hans følgesvenner etter ham der, dermed realiseringen av visdom fra gjennomføringen av fredagsbønnen perfekt og kan flettes divisjoner som følge av gjennomføringen i ulike moskeer, stor eller for liten, selv noen moskeer nesten side ved side, er dette et faktum som ikke kan muligens sies av folk som fortsatt er ha en skikkelig rettslige luktesans.
[11]. Min kommentar: "Dette er fortalt av Ibn Abi Syaibah i boken al-Mushannaf (I/126/1), ath-Thabrani i boken al-Kabiir (III/38/2) med sin lafazh av flere gater i Abu al- Ahwash av Ibn Mas'ud, det meste av veien og dihasankan saheeh av al-Haitsami i boken al-Majma '(II/192), tror jeg grunnen til at forfatteren gjør argumentet, selv om denne hadith Hadith mauquf er fordi han ikke var klar over noe menyelisihi hans venn, er den hadith bekreftes av hadith av Abu Hurairah som vil bli utlevert, blir styrket av hadith også uttrykkes i boken al-Mushannaf (I/206/1) med en saheeh Sanad fra «Abdurrahman ibn Abu Dzuaib, Han sa:
خرجت مع الزبير مخرجا يوم الجمعة فصلى الجمعة أربعا.
«Jeg gikk ut til az-Zubair moskeen sammen med sent fredag, midt på dagen bønner, da han ville gjøre så mye som fire rak'ahs."
«Abdurrahman som er i Sanad atsar er Ibn 'Abdillah bin Abi Dzuaib, Ibn Hibban nevnt i bok-Tsiqaat ATS (VI/122), sa han:« Han var en foreldreløs som ble reist av az-Zubayr ibn al-' Awwam .
Hadith av Ibn Mas'ud hintet om at hans juridiske opprinnelse er formiddagen bønner, og det er hva som må iverksettes for mennesker som forlot fredagsbønnen. Denne oppfatning styrkes av flere grunner:
Først er så forståelig at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, til sine følgesvenner utføre formiddagen bønner på fredag da han var i Safar (reise), men de gjør det qashar, hvis bønn utføres på fredag, opprinnelig en bønn Fredag, han utvilsomt vil gjøre det selv om stede i en Safar (reise).
Dernest 'Abdullah bin Ma'dan berettet fra sin bestemor, sa han at' Abdullah bin Mas'ud sa til oss:
إذا صليتن يوم الجمعة مع الإمام فصلين بصلاته, وإذا صليتن في بيوتكن فصلين أربعا.
"Hvis du utfører fredagsbønnen sammen med presten, daværende kanlah atferd som bønn, og hvis du gjør det i hjemmet ditt, gjør du det med fire rak'ahs."
Fortalt av ibn Abi Syaibah (I/207/2), og autentiske til bestemoren Ibn sanadnya Ma'dan, som for ham, visste jeg ikke kjenner ham. Åpenbart var han en venn og ikke Tabi'in. Imidlertid er denne hadithen forsterket av historien om al-Hassan om en kvinne som er til stede i moskeen på fredag at han hadde nok å gjøre bønner som bønn presten. I en annen fortelling, sa han:
كن النساء يجمعن مع النبي صلى الله عليه وسلم, وكان يقال: لا تخرجن إلا تفلات لا يوجد منكن ريح طيب.
"Kvinnene på den tiden av profeten kom ut med profeten j, og sa til dem:« Ikke gå ut uten tafalaat, dvs. ikke ha parfyme i det hele tatt. "
Denne hadith saheeh Sanad.
Mens i resten av veien Ash'ath historie al-Hassan, sa han:
كن نساء المهاجرين يصلين الجمعة مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم يحتبسن بها من الظهر.
"Når de kvinnelige innvandrerne utføre fredagsbønnen med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, da de forlot middagsbønn, fordi den hadde nok med fredagsbønnen."
Min kommentar: Alle som mener at den juridiske opprinnelsen til bønn på fredag er fredagsbønnen og de menneskene som savner den personen som gjorde det eller det er ikke obligatorisk fredagsbønnen, lik dem som var på vei og kvinnedominerte, så er det obligatorisk for ham bare å gjøre to rak'ah bønner fredag, var en som tenkte slik i strid med tekster for uten grunn. Da så jeg at asken-San'ani sa (II/74) sånn og savner den virkelig person og ikke utføre fredagsbønnen, bør han utføre formiddagen bønner i henhold til konsensus av de lærde, fordi han er hans etterfølger, og dette er avtalt mening (ijma '). Slik at han talte, og vi har mentahqiqnya i en egen avhandling.
[12]. I den opprinnelige manuset (og sett), er dette en feil som var min fix av boken Buluughul Maraam.
[13]. Mean uttrykk for forfatteren er som motsvar til de lærde, de er al-Hadawiyah-som fastslår at et krav om å følge talen, som uten hans fredagsbønnen blir ugyldig. Dette hadith er et bevis som brøt deres mening uttrykt ved asken-San'ani i sin bok, Subulus Salaam. Som fortalt av Ibn Abi Syaibah (I/126/1) av Yahya bin Abi Katheer, sa han, "Det er relatert til meg fra Umar ibn al-Khattab, er han egentlig sier:
إنما جعلت الخطبة مكان الركعتين, فإن لم يدرك الخطبة فليصل أربعا.
"Se prekenen var sammenlignbar med to rak'ahs, da han som ikke finner prekenen, bør han gjøre så mye som fire-rak'ah bønn."
Denne fortellingen er ikke autentisk, fordi brudd på vegen mellom Yahya bin Abu Kathir med Umar.
På fredagsbønnen lov Eid, Juridisk Bading for fredagsbønnen
Av
Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin
7. Fredagsbønnen Lov om Storbritannia.
Loven om bønn er sett i hadith av Zayd bin Arqam fortalt av Ahmad og Abu Dawud, en-Nasa-Jeg også Ibn Majah med lafazh:
أنه صلى الله عليه وسلم صلى العيد, ثم رخص في الجمعة, فقال: من شاء أن يصلي فليصل.
«Se, han sallallaahu 'alaihi wa sallam be' Id, og han gir lindring ved fredagsbønnen på festen. Han var hennes ord, «Den som ønsker å gjøre fredagsbønnen, så gjør det."
Denne hadithen viser at blir utført etter fredagsbønnen og ba 'Id rukhshah lov (pendlet) for hver person [1], dersom alle folk forlater, så ja de har praktisert disse fritak, og hvis noen av dem gjør, så får de belønning, er bønnen ikke obligatorisk for ham i det hele tatt uten forskjell mellom prester og andre.
Denne hadith ble klassifisert som Sahih av Ibn Madini og dihasankan av en-Nawawi. Ibn Jauzi sa: "Dette hadith er den mest autentiske i dette kapitlet." [2]
Rapportert av Abu Dawud, en-Nasa-i og al-Hakim av Wahab bin Kaisan, sa han:
اجتمع عيدان على عهد ابن الزبير فأخر الخروج حتى تعالى النهار ثم خرج فخطب فأطال الخطبة ثم نزل فصلى ولم يصل الناس يومئذ الجمعة فذكر ذلك لابن عباس فقال: أصاب السنة.
"På tidspunktet for Ibn az-Zubair to" Id ('Id og fredag) i kor, og så han mengakhirkan ut slik at solen steg, så han kom ut og berkhutbah, han berkhutbah med lenge at han falt, etterfulgt av en bønn, på tidspunktet for folk ikke utføre fredagsbønnen ", da saken var knyttet til Ibn 'Abbas anhuma Allah, da han sa:« Han har gjort i samsvar med Sunnah. "
Fortellerne til denne hadith saheeh.
Også fortalt av Abu Dawood fra 'Ata i samsvar med det avsløres av Wahab bin Kaisan, med fortellerne er autentiske fra boken av hadith.
Av alle argumenter har vi nevnt viser at fredagsbønnen som oppstår etter at Salaah er rukhshah (avlastning) for alle muslimer, og Ibn az-Zubair hadde lagt den på kekhilafahannya som tidligere opplyst, og ingen av Friends of the fornektelse. [3]
8. BAD FOR JURIDISKE fredagsbønnen.
Sahih ahaadeeth fortalt i asken-Shahiihain og andre fra den måten en venn å sørge for at badet på fredag er obligatorisk, men det er også en historie av showet ikke er obligatorisk, som fortalt av al-Sunan haabus, hver med egen historie i den er gjensidig forsterkende. Da plikten er rapportert i asken-Shahiihain skal ditakwil med Ta-kiidul Masyru'iyyah, (gudstjeneste oppfordres sterkt til å gjøre-pent.) Ved sammenslåing av ulike hadith, selv om ordet ikke skal bli avvist fra sin sanne mening, med mindre det er hans argumenter blir slått som vi avsløre, men kombinere i hadith ville ta forrang over måten Legal Affairs Committee (ta de mektigste argumenter og å implementere dem-pent.), selv om det må være et fjernt perspektiv. [4]
Og vet den virkelige hadith:
إذا جاء أحدكم إلى الجمعة فليغتسل.
"Hvis en av dere vil komme til å utføre fredagsbønnen, vask deretter."
Indikerer at dusjen er for fredagsbønnen, og den som gjorde det for andre formål, så han ikke praktisere det disyari'atkan i denne hadith. Samme som han gjorde i de tidlige dager, midtre eller dipenghujungnya.
Utsagnet ovenfor forsterkes av en hadith fortalt av Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban og andre er Marfu:
من أتى الجمعة من الرجال والنساء فليغتسل.
"Den som kommer til å utføre fredagsbønnen av mannen eller kvinnen, la ham bade."
I historien til Ibn Khuzaimah det er en ekstra:
ومن لم يأتها فليس عليه غسل.
«Og den som ikke møter, da han ikke er forpliktet til å ta et bad."
Said forfatteren (al-Albani), "Hadith ovenfor med" kvinne "er et oddetall, er ikke ekte i det hele tatt. Faktisk er autentisk historie ingen omtale av "menn og kvinner". Som fortalt av al-Bukhari, Muslim, og i tillegg hadde de meg så grundig at det er i boken ADH-Dha'iifah (nr. 3958). "
[Kopiert fra boka av Al-en-Naafi'ah Ajwibah 'en As-aalah Lajnah Jaami'ah moskeen, forfatter Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin ER Indonesia Issue Athan PÅ fredagsbønnen En eller to ganger? Beni Sarbeni oversetter, Ibn Kathir Publisher REFERANSER - Bogor]
_______
Fotnote
[1]. Poenget er folk som har bedt 'Id på fredag, de forskjellige igjen med folk som ikke gjør det. Så aske-San'ani skille det (II / 73).
[2]. Min kommentar (Shaykh al-Albani): Denne hadith keshahihannya ingen tvil, han hadde nevnt det hadith med noen forsterkninger i de originale bøkene, blant dem er hadith av Ibn az-Zubair som vil bli beskrevet senere, og i det der er en meget viktig fordel , nemlig at bønnen "Id som obligatorisk fredagsbønnen, hvis ikke, vil ikke nødvendigvis falle fredagsbønnen forpliktelser, se den opprinnelige boka (s. 43).
[3]. Min kommentar: Det er et lite problem i denne takhrij, faktisk Abu Dawud fortalt denne hadithen er fra Wahab bin Kaisan absolutt, men bare en-Nasa-i (I / 236) og al-Hakim (I / 296) som forteller med lafazh:
فقال: أصاب ابن الزبير السنة, فبلغ ابن الزبير فقال: رأيت عمر بن الخطاب إذا اجتمع عيدان صنع مثل هذا.
»Så sa han,« Ibn az-Zubair gjorde Sunnah, så nyheten kom til Ibn az-Zubair, sa han, «Jeg så Umar bin al-Khattab, om to dagers Id unisont, så han gjorde som dette. "
Al-Hakim sa, "Sahih ifølge vilkårene al-Bukhari og Muslim." Og avtalt ADH-Dzahabi, men bare på betingelse av muslimer. Mens på veien 'Ata' ibn Abi Rabba han er der ekstra lafazh:
ثم رحنا إلى الجمعة, فلم يخرج إلينا, فصلينا وحدانا.
"Da vi dro for å utføre fredagsbønnen, men han kom ikke ut, så vi ber med sitt eget."
Fortellere er fortellerne til denne hadith er ekte, som uttrykt av forfatteren, men i det det er "An'anah (overføring ved hjelp av lafazh 'an.-pent.) By al-A'masy.
[4]. Min kommentar: Det er ingen tvil om at innlemmelsen av de argumentene over forrang Legal Affairs Committee, men forene argumentet med synspunkt av den fjerne, slik det gjøres av forfatteren (Shaykh Hasan Khan Shidiq rahimahullah) er noe mindre enn tilfredsstillende, kan jeg ha sett nærmere, før Jeg har lest et sitat som kunne tilfredsstille det meste av Imam, så jeg siterer ham sier at du kan tenke på det, som igjen kan være mer tilfredsstillende og kan følges. Ibn Hazm rahimahullah sa i sin bok al-Muhalla (II / 14) etter at han avslørte hadith:
من توضأ يوم الجمعة فيها ونعمت, ومن اغتسل فالغسل أفضل.
"Den som wudoo ', på fredag, så det ville være hans gode, og den som bad, var dusjen mer mainstream."
Og hadither som formidler det samme til ham som foreslått av forfatterne ovenfor, sa han, "Hvis hadith er saheeh, så i det der er absolutt ingen tekster eller noe som indikerer at badet for fredagsbønnen er ikke obligatorisk, at det Forklaringen er at wudu 'er en god beste praksis, men det viktigste dusj over det, og dette er noe som ikke er i tvil. Videre Allah Subhanahu wa Ta'ala sier: "Hvis folket i bok antas, ville være bedre for dem," Så hvis Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala viser at tro og fromhet er ikke en plikt! Nei, selvfølgelig ikke. Og hvis i alle disse hadith tekstene som viser at det er et bad på fredag er ikke en plikt, sikkert den ikke kan brukes som bevis, fordi virkeligheten er kun i samsvar med ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam før setningen:
غسل يوم الجمعة واجب على كل محتلم.
"Bath på fredag er obligatorisk for enhver person som har baligh."
وعلى كل مسلم.
"Og til enhver muslim."
Alle ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam er klart den første staten til å fjerne den ekstra, fordi det ikke er mulig å ta noe med avskaffelsen av loven.
Sunnah bønner Qobliyah fredag ..?
Av
Hasan Shaikh Salman berømt
Noen mennesker tror at bønn qabliyah (før) der fredag og kom fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Denne skikken er utført etter den første samtalen til bønn ekko når predikanten ikke har klatret prekestolen. Ironisk nok hjulpet av muezzin til bønn ved å påberope Sunnah bønner fredag. Er det sant at denne handlingen kommer fra Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam?
Er vane av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, som på fredag, han sallallaahu' alaihi wa sallam var alltid ute av huset sitt sallallaahu 'alaihi wa sallam og klatret til prekestolen. Etter muezzin kallet til bønn, da han sallallaahu 'alaihi wa sallam berkhutbah. Anta Sunnah bønn før fredag er sant, sikkert profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam den første til å gjøre dette og beordret følgesvennene til Allah anhum etter kallet til bønn ekko.
På den tiden av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, er det ingen oppfordring til bønn, men når predikant i prekestolen. Imam Shafi'i rahimahullah sa: "Og jeg liker kallet til bønn fra en muezzin når (predikant) i prekestolen, ikke mye av muezzin," da han nevner Saib bin Yazid AS, som den første samtalen til bønn på fredag utføres når en Presten satt i prekestolen. (Det skjer) på tidspunktet for Profetens sallallaahu 'alaihi wa sallam, Abu Bakr og Umar. (Når) regjeringen til Usman og mange muslimer, Uthman beordret en annen samtale til bønn, bønnen dikumandangkanlah og være fortsatt er slik. "[Al Um 1/224]
Det er sant, at folk som kom inn og bestilte en andre kallet til bønn er Ustman Allah anhu, som nevnt av Ibn Abd al-Barr rahimahullah, "Kallet til bønn på fredag, så jeg vet ikke forskjellen, at Utsmanlah den første til å gjøre og beordret ham". [Tamhid 10/247].
Men husk, at bønn er holdt av Uthman Allah anhu ble gjennomført i Zaura, et hus på markedet. Og dette gjorde han av ulike grunner. Blant dem:
A. På tidspunktet for Uthman anhu Allah, så mye av den menneskelige eksistens og plassering av hjemmene sine fra hverandre. [Umdatul Qari 3/233].
2. Adhan er gjort for å informere folk, at fredag har kommet.
3. Slik at folk stormet til å delta på prekenen. [Al Jami 'Li Ahkamil Koranen 18/100].
Dette er blant årsakene som driver Ustman Allah anhu holder kallet til bønn. Imidlertid fører dette vi sjelden ser i dagens tider. Videre nesten hvert skritt, finner vi en rekke moskeer et kall til bønn på fredag. Mens på tidspunktet for Allah Ustman anhu, bare en moské og hus som ligger langt fra moskeen på grunn av den store, så lyden av muezzins ringer for bønn til døren av moskeen ikke hører dem. En annen sak i vår tid, mange moskeens høyttalere montert i hvert tårn, slik at lyden av muezzin. Dermed oppnådde hensikten som driver Uthman å holde en bønn, som er å informere folk.
Hvis dette er slik, så ta kallet til bønn Uthman Allah anhu for det formål som er nesten nådd, bør ikke være. Videre, som i dagens forhold, tillegg av Shari'ah Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam uten forsvarlig grunn. Som om dette var årsaken til Allah Ali bin Talib anhu da han var i Kufa, var han hemmeligheten av å være en Sunnah og ikke bruke kallet til bønn er holdt av Uthman Allah anhu, sa dette sebagimana Qurtubi i kommentaren hans. [Al Jami 'Li Ahkamil Koranen 18/100].
Fra denne beskrivelsen, kan vi trekke den konklusjon, at vi hevder, for å fylle seg ved å bære bønn (fra) Muhammad sallallaahu 'alaihi wa sallam, og dette blir ekko når presten klatret til prekestolen, fordi tapet av en forsvarlig grunn for tillegg av Uthman og å følge Sunnah av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. [Al Ajwibah En Nafi'ah, 10-11 p]
Hadde det vært klart at kallet til bønn gjøres Uthman anhu Allah er ikke i moskeen, ble det klart for oss at omskjæring qabliyah fredagsbønnen, var det ingen tid. Hvis bønn er disyari'atkan av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, følgesvennene til Allah anhum det vil fungere, og selvfølgelig vet vi går igjennom regnskapene til dem.
Hvis det er en sann ordtak av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam bød inngangen til moskeen for å be to rak'ahs, (når) han var berkhutbah, men (som person) har ikke jobbet med det, så Profeten sallallaahu sa alaihi wa sallam til ham:
قم فصل ركعتين
Stå og Be to rak'ahs.
I en hadith av Abu Hurairah og Jabir, sa begge,
جاء سليك الغطفاني ورسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب فقال له النبي صلى الله عليه وسلم أصليت ركعتين قبل أن تجيء قال لا قال فصل ركعتين وتجوز فيهما
Sulaik Al Ghathafani komme, da Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam var berkhutbah, så Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam spurte ham: "Har du ba to rak'ah, før du kommer (her)?" Sulaik svarte ennå. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa: bønn to rak'ahs, og ringankanlah på begge. [Sunan Ibn Majah, 1/353-354 nei. 1114].
Abu Shama sa, "De fleste av forfatteren (boken) på det tidspunktet vi sa,« Greetings (Profeten) 'Før du kom (her) "indikerer at de to rak'ah Sunnah bønner qabliyah var fredag ikke (bønn) tahiyyat moské . Det virker som disse ordene skapte forvirring for å forstå betydningen av profeten si "Før du kom (her)" som er før inngangen til moskeen, og (viser) at folk har blitt bedt (qabliyah fredag) hjemme. Men det er ikke slik!
Faktisk er hadith i Sahih Bukhari utstedt og Sahih Muslim og andre, og ingen av dem bruker lafadz "قبل أن تجيء" (før du kom).
I Sahih Bukhari nevnt, fra Jabir, sa han:
جاء رجل والنبي صلى الله عليه وسلم يخطب الناس يوم الجمعة فقال أصليت يا فلان قال لا قال قم فاركع ركعتين
Noen kom og profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam var berkhutbah fredag, sa profeten til den personen, "Har du ba?" Han svarte: "Ikke ennå." Profeten sa: "Stå opp og be!" [Sahih Bukhari , 2/407 no. 930 og 2/412 no. 931]
.
I Sahih Muslim berettet fra Jabir også, sa han,
جاء سليك الغطفاني يوم الجمعة ورسول الله صلى الله عليه وسلم قاعد على المنبر فقعد سليك قبل أن يصلي فقال له النبي صلى الله عليه وسلم أركعت ركعتين قال لا قال قم فاركعهما
Sulaik Al Ghathafani komme på fredag, mens profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam satt på pallen og satte Sulaik før han ba. Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa: "Har du ba to rak'ahs? Han sa," Nei "sa han," O, Sulaik! Våkn opp og ruku'lah (Pray) to rak'ahs. Og Sulaik gjorde. [Sahih Muslim, 2/597 no. 59, hadith av Jabir]
Uttalelsene fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam "قم" (bangunlah!) viste at Sulaik ikke føle (for bønn) hvis han er klar til å sitte ned, og han satt foran sine bønner, så Rasulpun talte til ham for å våkne opp. Og kan bønn to rak'ah Sulaik nær døren, da han først gikk inn i moskeen. Så kom han til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å høre preken, spurte Profeten ham «be dere?" Han svarte: «Ikke ennå».
Og ordene til profeten "قبل أن تجيء" (før du kommer), som utstedes av Ibn Majah, sannsynligvis betyr at før du kom til meg for å høre preken, og ikke "før du går inn i moskeen". Sannelig, bønn før vi går i moskeen ikke disyari'atkan, hvordan (kanskje) han ble spurt om det! Og som ble bestilt etter oppføringen tiden fredag ble kjørt til stedet for bønn og ikke opptatt med andre ting. Før vi går i gang, egentlig ikke gjør omskjæring, med den forutsetning at det er disyari'atkan. [Al baits 'Ala Al Inkar Bida' Wal Hawadits, s.. 95]
Ytring av sannhet er støttet ved å dele den.
Først: Al Hafiz al Muzi sagt om Ibn Majah lafazh (قبل أن تجيء). Dette er en feil fortellere (fortellere). Egentlig sa det var "قبل أن تجلس" (du mayest be før du setter deg?), Så folk som erstatter (lafazh-lafazh er) feil.
Tilsvarende Al Muzi kommenterte, "og boka av Ibn Majah, ofte brukt av Masyaikh mindre oppmerksomhet. I motsetning til Sahih Bukhari og Muslim. Den penghapal hadith brukes ofte og svært opptatt av originalitet og pergantiannya. Derfor, i (bok Ibn Majah) feil og utskifting.
Second: Faktisk folk som vier oppmerksomhet til ektheten av bøkene i Sunan før og etter den, og skriver i denne utgaven av Sunnah, samt juridiske eksperter og andre, ingen av dem nevnte dette hadith Sunnah qabliyah fredag. Men nevner de det i Sunnah moskeen da imam tahiyat i prekestolen. Og Hadith, hevder de at forbudet gjorde tahiyat Sunnah moské i denne tilstanden. Hvis det er ment qabliyah fredag, vil det bli nevnt der, samt informasjon om qabliyah fredag, våkner og dens popularitet mer enn tahiyat viktigste moské. [Zaadul Ma'ad 1/435].
Tredje: At profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam befalt ikke å be to rak'ahs, bortsett fra til den personen som kom inn i moskeen, da dette er en bønn tahiyat moské. Anta at er loven fredag, utvilsomt profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam bød også til dem som sitter og ikke angir rekkefølgen til den personen som gikk inn. [Zaadul Ma'ad 1/435 og Al baits 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, s.. 95]
Så, når noen sier "en sterk mulighet til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam qabliyah bønn i huset hans etter zawalnya (skli) av solen, og deretter avslutte.
Hasan Shaikh Salman berømte sa: «Hvis det skjer, vil han utvilsomt fortelle konene sine, som de fortalte ham alt han ba i sitt hus. Både dag og kveld bønn, hvordan bønn tahajudnya og våkner om natten. Om den (qabliyah fredag, red.) Er ikke sant i det hele tatt. Og opprinnelsen er fraværet av. (Det) viser at det ikke skjer og ikke disyari'atkan.
Som en hadith fortalt av Abu al-Hassan ibn Muhammad ibn Yasir Rahman i (Hadith Abu Qasim Ali ibn Ya'qub, 108) av Ishaq ibn Idris har fortalt oss Aban, hadde fortalt oss, Ashim Al ahwal fra Nafi 'fra 'Aisha er marfu' med lafazh,
كان يصلي قبل الجمعة ركعتين في أهله
Profeten pleide å be to rak'ahs før fredag i sitt hjem.
Så denne hadithen falske forfengelighet lenger. Ishaq har ødelagt den. Han er al aswari al bashari. Ibn Ishaq Mu'ayyan si om, "Han er en løgner, en falskner av hadith." (Se Al Ajwibah En Nafi'ah, s.. 28). Dette løgner, bare alene i denne hadith fortalt.
Så hvis noen sier "Ja, blir fredag bønnen oppsummert. Så gjerne midt på dagen, har fredag også qabliyah Sunnah. "
Svare på denne uttalelsen, sa strålende Shaykh Hasan Salman: Dette ordtaket er ute av sannheten fra ulike sider.
A. Kan ikke bruke qiyas i pensyari'atan bønn. [Se Bidayah mujtahid 1/172) og Al baits 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, s.. 92].
2. Faktisk er Sunnah hva som kommer fra Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, i form av ord eller handlingar, eller Sunnah, han rettledede kalifene. Og i dette problemet vårt, ikke inkludert det. Bør ikke være set-Sunnah Sunnah som i dette tilfellet ved analogi. Fordi fastsettelse av en analogi er å inkludere ting som forårsaker handlinger anerkjent ved profeten, slik at når profeten ikke gjorde og ikke mensyari'atkannya, så la skjøtet er Sunnah.
3. Fredag er en frittstående bønn er forskjellig fra midt på dagen bønner i form av Jahr (stivne lesing), nummer rak'ah, prekener, og dens vilkår, men ved middagstid den samme tidsrammen. Og ble ikke sette likhetstegn noe fordi det er elementer av likhet bedre enn skiller, selv i dette tilfellet å skille mellom middag og fredag er bedre fordi forskjellen i form av mye mer. [Zaadul Ma'ad 1/432].
4. I Sahih hans, utgitt Bukhari fra Ibn Umar historie. Ibn Umar sa,
صليت مع النبي صلى الله عليه وسلم سجدتين قبل الظهر وسجدتين بعد الظهر وسجدتين بعد المغرب وسجدتين بعد العشاء وسجدتين بعد الجمعة
Jeg ber to rak'ah med profeten før middag, to rak'ahs etter middag, de to rak'ahs etter Maghrib og to rak'ahs etter 'Isha' og to rak'ahs etter fredag.
Historie show, som på fredag, ifølge dem, ikke middag. Hvis inngår i navnet dagtid fredag, betyr fredag ikke nødvendigvis trenger å bli kalt. Da det ikke er nevnt i historien Sunnah før fredag, men etterpå bare. Dette indikerer at det ikke er frivillig bønn før fredag. [Al baits 'Ala Inkaril Bida' Wal Hawadits, 94].
5. Anta at fredag er den qashar Dzuhur (oppsummert). N Men profeten ba aldri Sunnah Dzuhur oppsummert i safarnya, både før og etter. Han var bare å gjøre frivillig-frivillig middag når du arbeider dhuhur perfekt. Dermed, hvis eksistensen av Sunnah som er oppsummert i middags forskjellig fra selv midt på dagen, da det ble nevnt av dem å være i strid med dem, i stedet for å forsvare dem.
Derfor vedtok flertallet (jumhur) prest, at det ikke er sunnah qabliyah fredag som bestemmes av tid og et visst antall. Fordi det er Sunnah bare bestemmes av ord eller handlinger av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Selv om profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ikke befale bønn, både av ord og gjerninger. Dermed var det Imam Malik og Imam Shafi'i, og de fleste av hans etterfølgere. Det er også populært med skoler av Imam Ahmad. [Fatawa Ibn Taymiyyah, 1/136 og Ar Majmunah Rasail Al Kubra, 2/167-168]
Al-'Iraqi sa, "Og jeg vet ikke den tredje imamen (de) advokat (bønn) sunnah qabliyah fredag."
Muhadits Nashiruddin Al Albani ga vitnesbyrd til hans ord: Derfor er handlingen antas Sunnah (før fredag) er ikke nevnt i boka av Imam Al-Shafi'i er Um, heller ikke i boka av Imam Ahmad Al Masail. Og ikke i bøkene av prestene i tillegg til de av tidligere, såvidt jeg vet. "
Derfor har jeg (Sheikh Al Albani) sier: "De som ber Sunnah (qabliyah, red.), Betyr det ikke følger profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Heller følger prestene. Men taqlid de til folk senere, at deres eksistens er den samme som de som følger dem er begge lagging (bertaqlid), i stedet for en mujtahid. Deretter (egentlig) overraske de som følger (bertaqlid) til pengerkor. [Al Ajwiba En Nafi'ah, 32].
KONKLUSJON
Av forklaring på forhånd, blir det klart for oss, folk feil bønnen av de to fredagsbønnen, enten to rak'ah eller fire rak'ah og semisalnya, med tillit, at det er den loven før fredag, når de ber Sunnah før middag, og forherder sine intensjoner.
Fordi Nash-nashnya klart at sannheten ikke er sunnah bønn før fredag. Etter sannheten og ingenting, men villfarelse. Vi ber Allah Subhanahu wa Ta'ala å bli tvunget til religiøs kunnskap, og justert for å implementere dem i en tilstand av oppriktig og følge Sunnah av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Amin.
(Tilpasset og oppsummert av Abu Azzam Bin Al Hady av boken Mubin Fi Qaulul Akhthail Mushalin, kjente verk av Shaykh Hasan Salman, s.. 351-361)
[Kopiert fra bladet utgave av As-Sunnah Foundation Publisert 07/Tahun VII/1424H/2003M Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Purwodadi Km. 8 Selokaton Gondangrejo Reiser 57 183 Tel. 08121533647, 08157579296]
Gjør personer som skal fredag bønn Prayer Dhuhr? Bad innredet og fredag
Av
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen
Spørsmål.
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen ble spurt: Har folk som allerede er dhuhur fredagsbønnen å be?
Svare
Hvis noen har gjort det bønn fredag da han var plikt knyttet til tid dhuhur tiden, så han ikke trenger å be dhuhur. Dhuhur etter bønner fredagsbønnen er bid'ah, fordi han ikke kom fra Allahs bok og Sunnah av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, da det skal være forbudt. Menigheten holder seg til tross jum'atan er det noen steder det fortsatt ikke er pålagt å utføre fredagsbønnen dhuhur etter bønnen, selv den onde er kjetteri. Fordi Gud ikke befaler gangen med mindre alle bønnene til fredagsbønnen som har blitt implementert. Grunnen til at personen som bestilte det fordi de tror gjør mange steder fredagsbønnen er ikke tillatt. Og hvis plassen er verdt så mange fredag er den første moskeen for å gjøre det, mens å finne ut hvor den vanskeligste første er at dette førte til kansellering av alle de menneskene som utfører fredagsbønnen, så de bør utføre bønn dhuhur etter det.
Vi sier til dem: Hvor tok du dette grunnlag eller grunner? Er basert på Sunnah, eller resonnement riktig? Svaret er nei, selv om vi sier at jum'atan faktisk krever mange forhold hvor det er lovlig å gjøre dette, ved å si: "Og frykt Allah så sterk som din makt". Beboere i et område dersom avstanden er langt fra hverandre eller er så smal at den moskeen til moskeen jum'atan mye som nødvendig, slik de har vært like sterk som fryktet Gud. De som har frykt for Guds kraft så sterk som han har gjort sin plikt, så hvordan folk liker dette forfengelighet, og han sa gjerninger skulle erstatte den med en bønn dhuhur?
Som om det holdt fredagsbønnen i ulike moskeer med ingen trenger så er dette uten tvil er menyelisihi Sunnah, og hva er gjort av kalifene som får veiledning. Haram ifølge de fleste forskere. Men likevel vi kan ikke si tilbedelse er ikke gyldig, fordi dette er ikke ansvarlig for allmennheten, men regjeringen som gjør at de mange steder å utføre fredagsbønnen uten et krav. Derfor sier vi: La de myndigheter som håndterer problemet med moskeer, forby fredagsbønnen mange steder med mindre det er så krevende forhold.
Dette er fordi innehaveren av vedtaket se de store fordelene ved samlingen av mennesker i tilbedelse å få en følelse av kjærlighet og brorskap, samt lære folk dumme. Og andre av mye større nytte. Disyari'atkan foreninger er som følger: pekanan foreninger, eller årlig, eller daglig, som allerede er kjent. Daglige møter forekommer i hver moske plassering av bolig, som om innehaveren av vedtaket krever at den menneskelige familie samlet på ett sted hver dag 5 ganger ville belaste dem. Derfor avlaste dem i deres daglige møter og menjadilkan nok moskeer på hvert sted å leve.
Møtet er et møte pekanan dag fredag, folk samles hver fredag. Derfor er det sunnah krevende arbeid i en moské i stedet for ulike moskeer, fordi møtet er ikke vanskelig for dem pekanan hvis den holdes, er det stor fordel for ham. Mennesker kommer sammen med en prest og en predikant som vil gi en briefing, så kommer de ut med råd mottatt, og en bønn.
Mens det årlige møtet i Eid bønner som han møter for hele befolkningen i regionen, derfor bør det ikke gjøres på hvert sted, unntatt hvis slike forhold krever det, som ved fredagsbønnen.
BAD fredag og utsmykkede, enten generelt for menn og kvinner?
Spørsmål.
Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen ble spurt: Bad fredag og dekorert i dag, enten felles for menn og kvinner? Hvordan dusje før loven, dvs. en dag eller to før?
Svare
Denne loven rett og slett fordi det er spesielt for de mennene som deltok på fredag, og er nødvendig for ytre når det kom ut. Mens kvinnen ikke ble spurt om det. Men alle hvis det er skitt på kroppen naturlig å rydde opp. Fordi det innebærer saker som ikke er verdig ros for venstre.
Som for å gjøre et bad på fredag en dag eller to dager tidligere, så dette er ikke nyttig, fordi den hadith som forklarer denne fredag sa at badet er ferdig på fredager fra daggry til like før fredagsbønnen. Dette er bad tid fredag, mens de gjør en dag eller to dager tidligere, så det er givende som et bad på fredag. Og Allah er medlem taufiq
[Kopiert fra boken Fatawa Arkanil Majmu islam, Indonesia utgave Majmu Problemer Solutions Fatawa Når det gjelder muslimske trosbekjennelse og tilbedelse, forfatter Shaikh Mohammed bin Salih Al-Uthaymeen, oversettere Furqan Martyrs, Qosdi Ridwanullah. Publisering Library Arafat]
Fredag: Fredag Khutbah Temaer og innhold
Av
Muslimsk prest Abu Ismail al Atsari
Prekenen på temaet og innholdet angitt ved hadithene og forklaringene til de lærde nedenfor. Jabir bin Samurah hadith, sa han,
كانت للنبي صلى الله عليه وسلم خطبتان يجلس بينهما يقرأ القرآن ويذكر الناس
«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam pleide å gjøre to prekener. Han satt mellom dem. (I talen sin) han leste Koranen og minne folk" [Rapportert av muslimsk, nei. 862].
Hadith av Jabir bin Abdullah, sa han,
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب الناس يحمد الله ويثني عليه بما هو أهله ثم يقول من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وخير الحديث كتاب الله
«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam berkhutbah til folkemengden. Han roste Allah, smigrende ham med hva som er riktig til Gud, da Han sa:« Den som er gitt instruksjoner fra Gud, er ingen misvisende. Og den som er ført på villspor, så ingen som ga instruksene. Det beste ordet er boken av Allah. "[Rapportert av muslimsk, nei. 867]
عن جابر بن عبد الله قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر يش يقول صبحكم ومساكم ويقول بعثت أنا والساعة كهاتين ويقرن بين إصبعيه السبابة والوسطى ويقول أما بعد فإن خير الحديث كتاب الله وخير الهدى هدى محمد وشر الأمور محدثاتها وكل بدعة ضلالة ثم يقول أنا أولى بكل مؤمن من نفسه من ترك مالا فلأهله ومن ترك دينا أو ضياعا فإلي وعلي
"Fra Jabir bin Abdullah, sa han:. The Messenger of Allah Vaner 'Choice alaihi wa sallam hvis berkhutbah, øynene røde, stemmen høy, og hans vrede alvor Det var som om han advarte tropper ved å si" Fienden vil angripe deg i morgen ", "Fienden vil angripe deg i kveld".
Han sallallaahu 'alaihi wa sallam også sa, "Jeg ble sendt til oppstandelsens dag som denne." Han signaliserte to fingre: pekefinger og langfinger.
Han sallallaahu 'alaihi wa sallam sa også: "Amma ba'd. Virkelig det beste fra begge ordene er boken Allahs, og det beste av veiledning er veiledning av Muhammed. Så ille som det verste tilfellet er at nye saker, og hele innovasjon (ny sak) er misguidance.
Så sa han: «Jeg er nærmere alle troende enn ham selv. Han som dør og etterlater seg eiendom, så hans eiendom til familien sin (dvs. hans arvinger). Og den som dør og etterlater gjeld og mennesker som har å bære (barn, kone eller andre), så meg og tanggunganku ". [Rapportert av muslimsk, nei. 867].
I en annen hadith nevnes:
عن بنت لحارثة بن النعمان قالت ما حفظت ق إلا من في رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب بها كل جمعة
"Fra datter av en Nu'man bin Harithah, sa han," Det er ikke jeg huske brevet Qaf, bortsett fra munningen av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam Han berkhutbah med Qaaf post hver fredag "[Rapportert av muslimske, ikke 873,... Abu Dawud, og An-Nasa'i].
Imam Abu Hanifah rahimahullah sa, "Bevissthet berkhutbah en prest med en kort preken (mild). Imam åpnet sin preken med hamdallah, roste ham gjentatte ganger, leste trosbekjennelsen, bershalawat profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, rådgivning, varsling, les brevet (Koranen). Så sette seg ned med å sitte en stund, så steg, da berkhutbah mer: Les hamdallah, roste ham gjentatte ganger, bershalawat profeten sallallaahu '. Alaihi wa sallam, og be for de troende og de troende kvinner "[Badai'ish Shanai', 1/263. Sitert fra Al Ashalah Magazine, Issue 21, 15 Rabi 1420H End, p. 67].
Rahimahullah Imam ash-Shafi'i sa, "Jeg likte presten berkhutbah med (lesing) hamdallah, velsignelser over apostelen sallallaahu 'alaihi wa sallam, råd, lesing (vers fra Koranen), og ikke mer enn det." [Al-Umm, 1/203. Sitert fra Al Ashalah Magazine, Issue 21, 15 Rabi 1420H End, p. 67]
Al-'Izz ibn Abdus Salam rahimahullah sa: Ikke egnet for khathib nevnt i prekenen, unntatt i samsvar med målene for prekenen. Dvs: ros (til Gud), bønn, targhib (gode råd), og Tarheeb (trussel om ulydighet). Som nevne løftet og trusselen (av Allah og Hans sendebud), og alle som vil oppmuntre til etterlevelse, eller hindrer det fra ulydighet, så også (ved) å lese Koranen. Og vaner av profeten i mange kesempataan, nemlig brevet Qaf berkhutbah, fordi brevet inneholder en dhikr Allah, prise Ham, hans kunnskap om hva som hvisket tilskyndelser av den menneskelige sjel, og mot det som ble skrevet av Angel, i form av lydighet og ulydighet. Deretter nevner døden og sakaratil død. Nevn oppstandelsen og skremmende saker til ham. Vitnesbyrd mot skapningen med sine veldedige gjerninger. Nevn himmel og helvete. Også nevner økningen og ut av graven. Så en vilje til å opprettholde bønn. Dermed er innholdet i prekenene som kommer ut av disse målene en kjetteri. I prekenen, er det verdt å nevne kalifene, konger, emirer og emirer og (Dvs. roste myndighetenes wrongdoers. Som for ros og be for den gode rettferdiges hersker, er det ikke hvorfor, vet wallahu beste, penn), fordi dette stedet er spesiell for Gud og Hans sendebud, for å nevne noe som oppmuntrer umoralsk ketatan ham og hindre ham. Allah sier,
وأن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا
"Og sannelig, moskeene, tilhørte det til Gud. Så tilber du ved seseorangpun i det (tilbedelse) av Allah". [Al-Jinn: 18].
I tilfelle en hendelse på muslimer, så hvorfor ikke diskutere forhold knyttet til hendelsen i henhold til hva som er anbefalt av religion. Slik som ankomsten av fienden, og push for jihad mot khathib, få klar menyongsongnya. Også i tilfelle tørke, behovet for å ta regningen til Allah, så be om at tørken khathib fjernet. Khathib og forpliktelser, er å la ordene kjente bare til bestemte personer. Disse inkluderer innovasjoner som dårlige. Fordi den virkelige hensikten med talen er til nytte for publikum med targhib (gode råd) og Tarheeb (trussel om ulydighet). Tilsvarende er det khathib berkhutbah til araberne med utenlandske ord, som de ikke forstår det, vet wallahu best. (Som gjorde mesteparten av muslimer i landsbyer i Indonesia, berkhutbah på arabisk, men publikum skjønte ikke noe, Pen.). [Fatawa Al-'Izz ibn Abdus Salam, s.. 77, 78. Sitert fra Al Qaulul Mubin Fi Akhthail Mushallin, s.. 371, 372].
Imam Ibn al-Qayyim kan Allah ha barmhjertighet sier: "Og de viktigste punktene i prekenen til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam leste hamdalah, prise Gud for tjenester, glede, egenskapene til perfeksjon, og prise Ham. Også undervisning reglene i islam, sier Jannah (Paradiset), naar (helvete), dommedag, fromhet kommandoer, forklaringer fører Guds vrede, og steder keridhaanNya. Basert på disse viktige punktene i prekenen han. "[Zadul Ma'ad, 1/188].
Hasan Shaikh Salman berømte sa: «Noen mennesker har sagt at edle: Khutbah er mest hensiktsmessig å passe tider, steder og omstendigheter. Når "Eid al-Fitr, khathib forklare naturlovene er zakat. I områder hvor befolkningen er uenige, forklarer unionen. Eller late folk søker kunnskap, khathib oppmuntre sine studier. Foreldre-foreldrene lar barnas utdanning, khathib oppmuntre dem til det, og andre passende for omstendighetene rundt mennesker mye, i samsvar med uttalelse (trenger) dem, og ifølge tabi'at deres. Noen la berkhutbah henhold til sted og situasjon, ta hensyn til den menneskelige tilstand, ta hensyn til deres handlinger og hendelser hver uke. Deretter, når den steg prekestolen, sperring dem fra (munkar) og minne dem om hendelsene. Forhåpentligvis får de et hint til den rette vei. "[Fotnote Qaulul bok Al-Mubin Fi Akh Thail Mushalin, s.. 367].
Så en liten forklaring om temaet fredag prekener. Så la en khathib god til å velge temaer som er gunstig for muslimene.
[Kopiert fra As-sunnah magasinet VIII/1425H/2004M 02/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondangrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-761016]
Fredag: Fredag Khutbah Nature
Av
Muslimsk prest Abu Ismail al Atsari
Fredag preken er faktisk en veldig stor mulighet til å forkynne og lede mennesker inn i gleden av Allah. Det vil si, hvis prekenen skal utnyttes best, levere materialer som trengs av publikum kommer til deres religion, med konsis, ikke lange, og på en interessant måte, og ikke kjedelig, har eksemplifisert av profeten Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam.
POSISJON fredag preken
Blant bevisene som viser viktigheten av fredag prekener er som følger.
Først: Guds befaling om å umiddelbart gå til fredagsbønnen og preken, og forbudet mot kjøp og salg samt andre mu'amalah på den tiden.
ياأيها الذين ءامنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا إلى ذكر الله وذروا البيع ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون
». Hei, folk som tror Når tilkalt for å utføre bønnene på fredag, så skyndte å huske Allah, og du forlater kjøp og salg som er bedre for deg hvis du, men visste." [Al-Haaqqah/62: 9]
Second: Ordren om å lytte til prekener og død belønning for fredagsbønnen preken som talte til slutt. Nevnt i hadith av Abu Hurairah, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.
إذا قلت لصاحبك أنصت يوم الجمعة والإمام يخطب فقد لغوت
"Hvis du sier til din venn" hold kjeft! ", Fredag og presten var berkhutbah, så må du si ord forgjeves" [Bukhari, nei. 934, muslim, nei. 851]
Al Hafiz Ibn Hajar rahimahullah sa: «Denne hadith brukt som argument for et forbud mot alle slags ord ved prekenen, og dermed mener flertallet av forskere 'fra folk som hørte prekenen." [Fathul Bari Sharh Sahih Bukhari]
Tredje: hele menigheten skal være forbudt fra å høre saker som neglisjering av prekenen. Som i en hadith fra Abu Hurairah, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.
من توضأ فأحسن الوضوء ثم أتى الجمعة فاستمع وأنصت غفر له ما بينه وبين الجمعة وزيادة ثلاثة أيام ومن مس الحصى فقد لغا
"Den som renselse, da han utførte renselse den beste, så gikk han (preken) på fredag, så lytt og være stille, så tilgitt (hans synder) som eksisterer mellom fredag den med andre fredag, pluss tre dager. og han som berører grus (dvs. et triks, penn.), da han har gjort forgjeves "[Rapportert av muslimsk, nei. 857, Abu Dawud, nei. 105, Tirmidhi, no. 498, Ibn Majah, nei. 1090]
En Imam Nawawi sa "I hadith er det forbud mot å berøre grus og andre spill under prekenen. I det der er et hint, slik at hjertet og lemmer (publikum) er på prekenen. Og hva menes med "å gjøre ingenting" her, loven av forfengelighet, skammelig, og avvist. "[Sharh muslim, av en Nawawi]
Fjerde: Engelen lytte til prekenen på fredag. Nevnt i hadith av Abu Hurairah, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam,
إذا كان يوم الجمعة كان على كل باب من أبواب المسجد ملائكة يكتبون الأول فالأول فإذا جلس الإمام طووا الصحف وجاءوا يستمعون الذكر
"Hvis dagen fredag, på hver dør fra dørene av moskeen er det engler som skrev den første (nåværende), deretter den første (etter det). Dersom presten hadde sittet (på talerstolen for berkhutbah), foldet de arket -ark (merk forrang veldedighet) og delta på en erindring (preken) ". [Rapportert av muslimske, nei: 24, 850]
Al Hafiz Ibn Hajar rahimahullah sa: "Hva menes med folding ark, brettes (lukket) sheet poster dydene som forholder seg til ro til moskeen, ikke den andre, for eksempel: (et ark som registrerer belønning) for å lytte til prekener, finne bønner, dhikr, bønn, ydmykhet ', og lignende, for sikkert det må være skrevet av to skytsengler ". [Fathul Bari, 2/448, Dar al-Hadith, Kairo, hadith ingen forklaring. 881]
Fra beskrivelsene ovenfor er det klart at fredag prekenen har en flott beliggenhet i islamsk lov, så det fortjente en predikant gjør jobben sin godt. En khathib må forstå at Saheehah aqeedah (riktig), så han ikke feile og villede andre. (A predikant bør) forstå rettsvitenskap, slik at mennesket er i stand til å lede lyset mot den rette vei Shari'ah. (A predikant må) ta hensyn til tilstanden i samfunnet, så minne dem om de forvrengninger og oppmuntre overholdelsen.
En velfortjent khathib en rettferdig, deres kunnskap, ikke bryter forbudet, så det vil gi god effekt på lytteren. Og Allah vet best.
HVORDAN TATA-fredag Khutba
Vi tror at profeten Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam er det beste forbildet i religion og tilbe Gud. Derfor bør vi etterligne ham til berkhutbah. Og absolutt, slik prekenen til Profeten er den beste og fremst. Her er instruksjonene fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam oppsummert i å levere fredag preken:
Først: Khathib opp på prekestolen, og si hei til publikum.
Second: Så sitter og venter på sitt kall til bønn, hermet bønn.
Tredje: Så stå opp for berkhutbah og åpne det med:
• Hamdalah (lesing alhamdulillah).
• Flattery til Gud,
• Syahadatain,
• Reading velsignelser på profeten,
• Lese versene av fromhet,
• Og ordet av Amma ba'd.
Alt dette kan sees på eksempel på prekenen vil bli rapportert hvis Allah vil.
Fjerde: Khathib berkhutbah å stå ansikt til ansikt menigheten.
Femte: Sittende mellom to prekener, ved ikke å tale på setet.
Sjette: Khutbah la et øyeblikk, be lenger, men begge var.
Syvende: Khathib la oss animerer sin preken.
Åttende: Berkhutbah med ord som ikke snakker tydelig og raskt.
Niende: Hvis det er behov, kan midlertidig avbryte talen sin. Som tahiyatul moskeen for bønner minne alle til å komme, formante publikum som overfylt, og lignende.
Tiende: Hvis du ber, indikert av pekefingeren.
Ellevte: Etter fullført berkhutbah, lede bønnene.
Som for argumentene ovenfor er som følgende:
Først: Khathib opp på prekestolen, og si hei til publikum, som i hadith av Jabir bin Abdullah,
أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا صعد المنبر سلم
"Sannelig profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har besteg talerstolen hvis de vanlige hilsener". [HR Ibn Majah, klassifisert som Sahih av Shaykh al-Albani i Sahih Ibn Majah].
Hvordan danne talerstolen i Allah? Det er nevnt i mange saheeh ahaadeeth, for eksempel:
عن ابن عباس قال وكان منبر النبي صلى الله عليه وسلم قصيرا إنما هو ثلاث درجات
"Fra Ibn Abbas, sa han:" Og talerstolen i Profetens sallallaahu 'alaihi wa sallam kort Pulpit Han er tre nivåer "[Rapportert av Ahmad, 1/268-269 Dihasankan av Shaykh Muhammad ibn Abdul Wahhab Al Washabi i boken Al Jauhar Fi... «Adadi Darajatil Pulpit, s.. 61-64]
I en annen hadith nevnes at talerstolen i profetens to nivåer, vil den tredje sete. [HR Ibn Khuzaimah, nei. 1777, og andre. Se boken Al Jauhar Fi 'Adadi Darajatil Pulpit, s.. 55-56].
Sikkert er det ingen uenighet mellom de to hadith, fordi det er tre nivåer av prekestolen, den andre for å stå, og den tredje til å sitte, vet wallahu best.
عن السائب بن يزيد قال كان النداء يوم الجمعة أوله إذا جلس الإمام على المنبر على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وأبي بكر وعمر رضي الله عنهما فلما كان عثمان رضي الله عنه وكثر الناس زاد النداء الثالث على الزوراء قال أبو عبد الله الزوراء موضع بالسوق بالمدينة
"Fra Saib bin Yazid, sa han:" Når den første samtalen til bønn på fredag, da presten ble sittende på pallen Det er den tiden av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, Abu Bakr, og Omar' anhuma Når Uthman Allah '.. anhu (kalifatet), og folk har mye, legger han tredjedel Adhan på Zaura ". Abu Abdullah (Imam Bukhari) sa," Zaura er en plass i markedet i byen Medina. "[Bukhari, nei. 912 ]
Den khathib etterlignet bønn, nevnt i hadith nedenfor:
عن أبي أمامة بن سهل بن حنيف قال سمعت معاوية بن أبي سفيان وهو جالس على المنبر أذن المؤذن قال الله أكبر الله أكبر قال معاوية الله أكبر الله أكبر قال أشهد أن لا إله إلا الله فقال معاوية وأنا فقال أشهد أن محمدا رسول الله فقال معاوية وأنا فلما أن قضى التأذين قال يا أيها الناس إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم على هذا المجلس حين أذن المؤذن يقول ما سمعتم مني من مقالتي
"Fra Abu Sahl bin Umamah Hunaif, sa han: Jeg hørte Mu'awiya bin Abi Sufyan, som satt i prekestolen, da muezzin sier" Allahu Akbar, Allahu Akbar ", Mu'awiyah sa," Allahu Akbar, Allahu Akbar "Muezzins. sa "alla ilaha illa Allah ASYHADU", Mu'awiyah sa:. "Og jeg" muezzins sa "Anna ASYHADU Muhammadar Profeten", sa Mu'awiyah: "Og jeg" Etter endt adzannya muezzin, Mu'awiyah sa:. "O, mennesker. Sikkert jeg hørte budbringer n på setet det-når-beradzan muezzin, sier han hva du hører fra meg, at mine ord ". [Bukhari, nei. 914].
Second: Så stå opp for berkhutbah og åpne den med: hamdalah, ros til Gud, syahadatain, shalawat, lese vers fra fromhet, og ordene Amma ba'd. Dette er delvis angitt med mange ahaadeeth, for eksempel hadith Abdullah. Han sa, "The Messenger sallallaahu 'alaihi wa sallam lært oss Khutba hensikt (at):
الحمد لله (نحمده و) نستعينه ونستغفره ونعوذ به من شرور أنفسنا (وسيئات أعمالنا) من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله (وحده لا شريك له) وأشهد أن محمدا عبده ورسوله (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام إن الله كان عليكم رقيبا) (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلا وأنتم مسلمون) (يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وقولوا قولا سديدا يصلح لكم أعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزا عظيما) (أما بعد)
"Fra Abdullah, sa han: Messenger of Allah sallallaahu 'alaihi wa sallam har lært oss Khutba i forbindelse med:". Takk Gud ... "Lovet være Allah betyr (vi prise Ham), kan du hjelpe ham, og ba om tilgivelse i ham og vi ba ham beskyttelse fra den onde av våre sjeler og fra våre onde gjerninger.
Enhver person som er gitt instruksjoner fra Gud, er ingen misvisende. Og den som er ført på villspor, så ingen gav ham instruksjoner.
Jeg vitner om at ingen har rett til å bli tilbedt unntatt Allah (alene, men ingen partner), og jeg vitner om at Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam er Hans slave og budbringer.
Dere som tror på Allah bertaqwalah faktisk sant Taqwa til ham, og at du vil ikke dø, men i en muslimsk stat. [Ali Imran: 102]
O menneskeheten, bertaqwalah til Herren din som skapte deg fra en enkelt, og fra det Gud skapte sin kone, og i stedet for Gud forplante både menn og kvinner så mye. Og bertaqwalah til Gud at (bruk) navnet hans du spørre hverandre til hverandre, og (vakt) Silaturrahim forholdet. Sannelig Allah våker alltid over deg. [An Nisa ': 1]
Dere som tror! Bertaqwalah Allah og si de riktige ordene, vil Allah fikse for deg gjerninger-gjerninger og tilgi deg dine synder. Og den som skal følge Allah og hans sendebud, og sikkert han har fått en stor seier. [Al Ahzab: 70, 71]. (Amma ba'du). [Rapportert av Ahmad og andre. Shaykh Al-Albani samle Sanad-Sanad av denne hadithen i en liten bok med tittelen Hajjah Khutbah]
Etter å utsette Sanad-Sanad preken Hajjah hadith, sa Shaykh Al-Albani i sin lille bok cover "Khutbah Hajjah": "Fra ahaadeeth som har fortid, ble det klart for oss at denne prekenen (dvs. ord innal Hamda lillah ...) brukes for å åpner opp en hel preken, prekener, forkynte godt ekteskap, fredag prekener, eller andre ". [Khutbah Hajjah, s.. 31, arbeidet med Shaykh Al-Albani]
Selv om det åpner med en preken Fredag preken Hajjah som over loven er ikke obligatorisk, men det absolutt er en dyd, som lært av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Og fra talene til Hajjah at vi vet at prekenen til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ble åpnet med: hamdalah, prise Gud, syahadatain, lese vers fra fromhet, og ordene Amma ba'd.
Imam Ibn al-Qayyim kan Allah ha barmhjertighet sagt: "Det er ikke profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam berkhutbah, med mindre han åpnet hamdalah, lese to setninger trosbekjennelsen med trosbekjennelse, og kalte seg selv ved hans rette navn". [Zadul Ma'ad, 1/189]
På leser bekjennelse av tro på prekenen, bekreftet også i andre tradisjoner, som hadith av Abu Hurayrah at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa,
كل خطبة ليس فيها تشهد فهي كاليد الجذماء
"Hver preken at ingen tasyahhud (trosbekjennelse) til ham, prekenen var som en hånd avskåret" [Rapportert av Abu Dawud, bok Al-Adab, Kapittel:. I Khutbah klassifisert som Sahih al-Albani i Sahih Abu Dawud]
Shalawat lese i preken er loven og dyd, som gjøres av Ali bin Abi Talib Allah 'anhu i sin preken. Nevnt i historien nedenfor:
عن عون بن أبي جحيفة قال كان أبي من شرط علي رضي الله عنه وكان تحت المنبر فحدثني أبي أنه صعد المنبر يعني عليا رضي الله عنه فحمد الله تعالى وأثنى عليه وصلى على النبي صلى الله عليه وسلم وقال خير هذه الأمة بعد نبيها أبو بكر والثاني عمر رضي الله عنه وقال يجعل الله تعالى الخير حيث أحب
Av "Aun bin Abi Juhaifah, sa han: I det siste, inkludert vokteren av min far Ali Allah 'anhu, og er under prekestolen. Min far fortalte meg at Ali Allah 'anhu opp på prekestolen, og priste Allah Subhanahu wa Ta'ala og smigrende, og bershalawat profeten sallallaahu' alaihi wa sallam og sa: "Den beste av denne ummah etter sin profeten er Abu Bakr, den andre er Umar a'nhuma ". Ali Allah sa også: "Allah gjorde bra der han elsket" [Rapportert av Ahmad i sin Musnad, 1/107, og klassifiseres som saheeh av Shaykh Ahmad Shakir]
Tredje: Khathib berkhutbah å stå og konfrontere ansikt til menigheten, og menigheten ansikt til ansikt khathib. Av Ibn Umar 'anhuma, sa han,
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخطب يوم الجمعة قائما ثم يجلس ثم يقوم
«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam brukt til berkhutbah standen på fredag, da han satte seg ned, da han sto" [Rapportert av muslimsk, nei. 861]
Imam Bukhari sa: "Kapittel: Presten vendt folket (menigheten), og hallo til folket vender presten når han berkhutbah. Anas Ibn Umar og vender presten. "
Ibn al-Mundhir sa: "Jeg er ikke klar over en tvist mellom lærde om det". [Fathul Bari, 2/489. Utgiver: Dar al-Hadith, Kairo].
Ibn Hajar sa: "Blant de leksjonene til presten vendt mot menigheten, som er klar til å lytte til hans ord, oppførsel og utføring av prestene i å lytte til hans ord. Dersom menigheten vendte mitt ansikt til presten, og konfronterte presten med sin kropp, sitt hjerte, og konsentrasjon, er det bedre å forstå hans råd og oppfordrer prester til mencocoki disyari'atkan ham hva han måtte gjennomføres ". [Fathul Bari, 2/489. Utgiver: Dar al-Hadith, Kairo].
Fjerde: Sittende mellom to prekener, for ikke å snakke når setet. Som nevnt i hadith av Jabir, sa han,
رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يخطب قائما ثم يقعد قعدة لا يتكلم
"Jeg så profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam berkhutbah stående, så satt en stund, gjorde han ikke snakke". [Rapportert av Abu Dawud, dihasankan av Al Albani].
Femte: Khutbah la et øyeblikk, be lenger, men begge var.
قال أبو وائل خطبنا عمار فأوجز وأبلغ فلما نزل قلنا يا أبا اليقظان لقد أبلغت وأوجزت فلو كنت تنفست فقال إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن طول صلاة الرجل وقصر خطبته مئنة من فقهه فأطيلوا الصلاة واقصروا الخطبة وإن من البيان سحرا
"Abu Wa'il sa: 'Ammar berkhutbah til oss med en konsis og klar når han faller, sier vi,." Hei, Abul Yaqzhan (Ammar samtaler) Du har berkhutbah med konsis og klar, hvis du var en litt lang, »svarte han. "Jeg har hørt profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa virkelig en lang bønn, og en kort preken kefahamannya tegn. Så panjangkanlah pendekanlah bønner og prekener! Og faktisk en slik forklaring er magi". "[Rapportert av muslimsk, nei. 869] .
I en annen hadith er nevnt, fra Jabir bin Samurah Allah 'anhu, sa han,
كنت أصلي مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فكانت صلاته قصدا وخطبته قصدا
"Jeg pleide å be med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, da han ba, og forkynte at han var". [Rapportert av muslimsk, nei. 866].
Lengden på fredagsbønnen kan sees fra vaner av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Han pleide å lese brevet og Al Ala Al Ghasyiyah, eller Al og Al Munafiqun jumu'a. Så fredag prekener la ikke lenger enn det. An Nu'man, sa han,
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ في العيدين وفي الجمعة بسبح اسم ربك الأعلى وهل أتاك حديث الغاشية
«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam pleide å lese bønner på de to ferier og fredagsbønnen med: Sabbihisma Rabbikal Ala og Hal ataaka haditsul ghasyiyah". [Rapportert av muslimsk, nei. 878].
قال أبو هريرة إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقرأ بهما يوم الجمعة
"Abu Hurairah sa," Jeg hørte Messenger sallallaahu 'alaihi wa sallam lese dem (Surat al-Ala og al Ghasyiyah) på fredag ". [Rapportert av muslimsk, nei. 862].
Sheikh Abdul Aziz bin Muhammad al-'Ablaani sa, "la prekenen er en defekt som skulle bli forlatt av den khathib. De er mer forståelse enn andre, at besøkende moske på fredagsbønnen er det ungdom, det er en senil gammel mann som er i stand til å tåle wudu 'og renhet i lang tid, er det folk som har andre behov, det er de som er svake, syke, og det er folk som har barrierer. Dermed utvider sine prekener ville være svært plagsom. I tillegg vil utvide prekenen fremkalle kjedsomhet, og selv forverring av khathib preken. Som nevnt (i si): Den beste av tale er en kortfattet og klar, og ikke en langtekkelig lengde "[Imamatul moskeen, s... 95-96].
Når man snakker om forkorte Sunnah fredag prekenen, sa Sheikh Ahmed bin Mohammed Al kuwaitiske Lathif Alu Abdul: «Å, som gjør folk holde seg borte khathib dhikrullah (preken), som du forlenge ordet! Vet du at mellom fredag khutbah er Sunnah å oppsummere og ikke vokse det. Og faktisk forlenge fredag preken forårsaker publikum til å kjøre (ikke liker), opptatt sinn, og ikke fornøyd med veiledning av profeten Options (Muhammad) n, og forgjengerne til dette Ummah det er greit. " [Al 'Ujalah Fi Sunniyyati Taqshiril Sermon, s.. 6].
Hvis vi forventer en god lang preken Gomaa, trolig rundt 15 minutter. Og Allah vet best.
Sjette: Khathib la oss animerer sin preken.
عن جابر بن عبد الله قال كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا خطب احمرت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر جيش يقول صبحكم ومساكم
. "Fra Jabir bin Abdullah, sa han," The vane Profetens sallallaahu 'alaihi wa sallam hvis berkhutbah, øynene røde, stemmen høy, og hans vrede alvor Det var som om han advarte soldatene ved å si: "Fienden vil angripe deg i morgen ',' fiender vil angripe deg i kveld "." [Rapportert av muslimsk, nei. 867].
Imam Nawawi sa: «Dette hadeeth gjorde proposisjonen at fortrinnsvis khathib oppmuntrende preken saken (dvs. alvorlig og alvor i saken prekener, Pen.), Heve stemmen, heve hans ord. Og det (la) i samsvar med temaet at han snakket om, i form targhib (oppmuntring til godhet) og Tarheeb (trusler mot det onde). Hennes sinne og muligheten for en ekte sak som er når han advarte om at store og viktige saker. "[Al-Minhaj, 6/155-156. Sitert fra boken om profeten Fi Hadyun Khutbatil Gomaa, s.. 16, Dr Sheikh. Anis bin Ahmad bin Tahir].
Syvende: Berkhutbah med ord som tydelig, langsomt, og snakker ikke fort, som hadith av A'ishah Allah 'Anha,
... لم يكن يسرد الحديث كسردكم
"... Han ikke snakke så fort som du snakker fort." [HR
Bukhari, Muslim].
I en annen rapport, uttalte:
ولكنه كان يتكلم بكلام بين فصل, يحفظه من جلس إليه
"Men han snakker med en lett samtale, selvsagt, folk sitter sammen han kan huske det." [Tirmidhi i Syamail Ash, nei. 191].
I en annen rapport, uttalte:
يفهمه كل من سمعه ...
"Alle som hører vil forstå det" [Abu Dawud]
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ikke formere ord i sin preken, og heller formidle ord andre å følge, slik at disse ordene inn i andre ord. Han var ikke i en hast for å levere prekenen. Han bremset ned ordene og ikke i en hast i å fjerne den. Disse metodene gir klart lytteren evnen til å forstå prekenen og oppnå sine mål. [Hadyun Profeten Fi Khutbatil Gomaa, s.. 36, Dr Sheikh. Anis bin Ahmad bin Tahir]
Åttende: Hvis det er behov, preken forkynneren kan stoppe midlertidig. Liker å minne de tilstedeværende av tahiyatul moskeens bønner, formante publikum som overfylt, og lignende. Som i hadith av Jabir, som Sulaik inn i moskeen på fredag mens profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam var berkhutbah, da han satte seg ned. Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa til ham,
يا سليك قم فاركع ركعتين وتجوز فيهما ثم قال إذا جاء أحدكم يوم الجمعة والإمام يخطب فليركع ركعتين وليتجوز فيهما
"Hei, Sulaik! Stå og be to rak'ahs, og oppsummerer de to rak'ah. "Så sa han:« Når noen av dere kommer på fredag, da presten var berkhutbah, la ham be to rak'ahs, og to rak'ah han skulle oppsummere det. "[Rapportert av muslimsk, nei. 875/59].
Så blir kalifen Omar 'anhu irettesatte en gang en venn som kom sent, som nevnt i en historie, som betyr: Ibn Umar' anhuma, at når Umar bin Al-Khattab stod i en preken på fredag, en plutselig det er en mann-av innvandrere er blant de tidlige følgesvennene til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam - skriv (i moskeen). Umar da formante ham: «Hva er klokka?" Mannen svarte, "Jeg er opptatt, så jeg gikk ikke hjem til familien min før jeg hørte kallet til bønn, og da jeg bare ikke legge mindre renselse." Da Umar sa, "Og gjør wudoo 'bare? Selv om du allerede vet, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam bestilt et bad først. "[Bukhari, nei. 878].
Niende: Hvis du ber, indikert av pekefingeren.
عن عمارة ابن رؤيبة قال رأى بشر بن مروان على المنبر رافعا يديه فقال قبح الله هاتين اليدين لقد رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ما يزيد على أن يقول بيده هكذا وأشار بإصبعه المسبحة
"Fra 'Umarah Ruaibah bin, så han Bishr ibn Marwan på talerstolen blir holdt opp hendene da. Umarah sa:" Måtte Allah ødelegge to hender faktisk jeg har sett profeten sallallaahu' alaihi wa sallam er ingenting mer enn signaliserte med hånden som dette ». Han signaliserte med pekefingeren". [Rapportert av muslimsk, nei. 874]
Ahmad nevnt i historien, at handlingen er gjort mens bønn i en preken.
Om khathib ber i prekestolen, Sheikh Dr. Anis bin Ahmad bin Tahir sa: (Inkludert khathib avvik, altså) godt å be for bestemte personer hver fredag, og alltid ære at slikt (ære) sunnah. Som for muslimer å be for det gode for alle, og til myndighetene i særlig sammenhengende, så dette er tilfelle at disyari'atkan, ikke forbudt. Det har blitt fortalt fra Abu Musa, at hvis han berkhutbah, priste han Gud, smigrende, ba til Gud for velsignelser på profeten, og be for god til Abu Bakr og Umar. Ibn Qadamah sa: "Khathib foretrakk å be for god troende og de troende kvinner så vel som for seg selv og publikum. Hvis han ber for det gode i herskeren av muslimer, så det er god ... Fordi hvis herskeren av muslimene godt, det også inneholdt kabaikan muslimer. Så bønnen til beste for herskeren av muslimene, er en god bønn for muslimene, og ble foretrukket, ikke makruh ". [Al Mughni, 3/181. Sitert fra profeten Fi Hadyun Khutbatil Gomaa, s.. 16].
Tiende: Etter berkhutbah, deretter lede bønnene. I hadith av Abu Hurairah, sa profeten:
إذا قلت لصاحبك أنصت يوم الجمعة والإمام يخطب فقد لغوت
"Hvis du sier til din venn" hold kjeft! ", Fredag, mens presten var berkhutbah, så må du si ord forgjeves". [Bukhari, nei. 934, muslim, nei. 851].
Profetens ord sallallaahu 'alaihi wa sallam "mens presten var berkhutbah" Dette viser, som er khathib fredagsbønnen leder. Og dette er skikken med muslimene siden den første, så vi ikke fortjener menyelisihinya. Og Allah vet best shawab bish.
[Kopiert fra As-sunnah magasinet VIII/1425H/2004M 02/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondangrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-761016]
kilde: http://almanhaj.or.id/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar