Jumat, 03 Agustus 2012

Laylat al-Qadr. Tusen netter månen, talte Jalla wa 'Alaa: إنا أنزلناه في ليلة مباركة "Sannelig, Vi har det ned på en velsignet natt." [Ad-du-Khaan: 3]


Laylat al-Qadr. Tusen netter månen, talte Jalla wa 'Alaa: إنا أنزلناه في ليلة مباركة
"Sannelig, Vi har det ned på en velsignet natt." [Ad-du-Khaan: 3]


Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


For navngiving av Honor Night Laylat al Qadr den ved navn
De lærde er uenige رحمهم الله ngenai til dette problemet, som følger:

Først på natten av Laylat al-Qadr faktisk, Gud sett (ved-taqdiir) all lykke, døden og døden av alle hendelser for året fremover, og englene rekord alt.

Sekund, uttalte den oppfatning at herligheten (al-Qadr), æren og atmosfæren er forårsaket av åpenbaringen av natten (begynnelsen) al-Qur-en, eller om natten, englene faller eller velsignelse, nåde og herlighet denne maghfirah om natten.

Tredje, følger den oppfatning, at folk som slår i kveld får al-Qadr (ære) er stor, hadde hun aldri hatt før. Denne natten vil legge til sin prakt i synet på Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Og det finnes andre oppfatninger. [1]

Laylat al-Qadr velsignelser og dens forrang
Laylat al-Qadr er den viktigste natten. I kveld ble æret av Gud enn andre netter. Så var det en kveld full av velsignelse som Gud har sagt Jalla wa 'Alaa:

إنا أنزلناه في ليلة مباركة

"Sannelig, Vi har det ned på en velsignet natt." [Ad-du-Khaan: 3]

Imam al-Qurtubi rahimahullah sa, "Allah karakterisere denne kvelden med en velsignelse, for Han åpenbarte for sine tjenere de ulike velsignelser, godhet og belønning på denne strålende kvelden." [2]

Så er Laylat al Qadr velsignet inneholder en rekke flotte dyd og en masse gode ting. Herav er som følger:

Først: På slutten av denne edle forklare alle tilfeller av Wisdom. Sannelig har Allah fortalt oss dette problemet ved å si:

فيها يفرق كل أمر حكيم

"På den natten beskrev anliggender Visdom." [Ad-Dukhan: 4]

Betydning av ordet er yufashshal yufraqu (beskrevet, spesifisert). Og betydningen av ordet er al-muhkam hakiim (nøyaktig, presis og perfekt).

Ibn 'Abbas sa at Allah anhuma etterretning Mor bok på Laylat al-Qadr alt som skjedde i året som kommer av det gode, dårlige, lykke, døden til avreise til Hajj. [3]

Second: Veldedighet som jobbet på denne strålende kveld skal multipliseres og tilgivelsen av syndene til menneskene som slår på Laylat al-Qadr er. Tabaaraka Allah sier i brevet Ta'aalaa wa al-Qadr:

وما أدراك ما ليلة القدر ليلة القدر خير من ألف شهر

"Og vet du hva Night of Power er? . Night of Power er bedre enn serien-bu måneder "[Al-Qadr: 2-3]

De exegete (Expert tolkning) sier, "Meininga er de gode gjerninger (gjort i) Laylat al-Qadr er bedre enn tusen gode gjerninger i løpet av måneden (gjort) Laylat al-Qadr ut. Og dette er en flott gave, nåde Allah på sine tjenere, samt reelle velsignelser gode og eid av denne strålende kvelden. "

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallambersabda i hadith fortalt av al-Bukhari og Muslim fra Abu Hurayrah Allah anhu:

من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه.

"De som grunnla Laylat al Qadr, gjennom tro og forventer belønning (fra Allah), sikkert sine synder tilgitt før." [4]

Said qaama (etablert) i hadith ovenfor kan realiseres i form av bønn, dhikr, be, lese al-Qur-en og andre former for godhet.

Tredje: Høsten al-Quran på Laylat al-Qadr.
Blant de dyder og velsignelser Laylat al Qadr, at al-Qur'an al-Karim, der det er veiledning for menneskeheten og for deres lykke i verden og den hinsidige, er avledet denne kvelden.

Tabaaraka Allah wa Ta'ala sier:

حم والكتاب المبين إنا أنزلناه في ليلة مباركة

"Ha-Mim. Ved Book (al-Qur-en) er forklart. Sannelig, Vi har det ned på en velsignet kveld ... "[Ad-Dukhan: 1-3]

Og han sa:

إنا أنزلناه في ليلة القدر

"Sannelig, Vi har vært nede (al-Qur-en) på natten av herlighet." [Al-Qadr: 1]

Uttalte at hensikten med det verset er nedgangen i al-Qur-en også (fra første til himmelen lawh Mahfuz (Baitul 'Izzah-pent) i Laylat al-Qadr, deretter gradvis senket til profeten sallallaahu' alaihi wa sallam. Mens annen oppfatning sier, at verset ovenfor er begynnelsen på høsten al-Quran på Laylat al-Qadr oppstår. [5] Wallaahu vet best.

Fjerde: En annen velsignelse Laylat al-Qadr var fallet av engler på denne strålende kveld.
Allah Ta'ala sier i brev av al-Qadr:

تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل

». På den natten, Angel Falls Angel og engelen Gabriel med tillatelse fra sin Herre å håndtere alle saker" [Al-Qadr: 4]

Kommenterer dette verset, Ibn Katheer kan Allah ha barmhjertighet i boken om hans kommentar sier: "Mange av de englene som falt på denne kvelden, Laylat al-Qadr grunn av de mange velsignelser i dette. Angels falle ned sammen med de velsignelser og nåde, som når de er tilstede på disse tider da al-Koranen resitert, de omgir minnet forsamlinger, og selv andre ganger lå de sine vinger til straffeforfølgelse av vitenskap som en holdning av respekt mot aktors kunnskap. [6] Ifølge kommentatorer jumhur betyr ordet "krig-ruuh" er Gabriel Alaihissallam. Dette betyr at engelen Gabriel ned sammen. Og Gabriel viet sin omtale i ære og forherligelse av seg selv. [7]

Femte: Laylat al-Qadr er en natt av velvære. Utelukkende av godhet, ingen ondskap i det.
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

سلام هي حتى مطلع الفجر

"Den kvelden (full) litt for godt til morgengry." [Al-Qadr 5]

Fred være nevnt med hensyn til betydningen er, at dette ikke skjer på natten av fremveksten av en sykdom, og uansett hva djevelen slippes. Et annet uttrykk for at betydningen av fred er god og velsignelse. [8] Så på kvelden var at det er bare godhet, ingen stygghet, før daggry. Og en annen oppfatning uttalte at intensjonen er Angels ber for frelse for dem som slår moskeen (moské Ahl-ul) i løpet Laylat al-Qadr på dette.

Wallaahu vet best.

Her er noen velsignelser og dyder er svært reell og fenomenal i denne strålende kvelden.

Laylat al-Qadr når forekomsten?
Jumhur lærde er enige om at Laylat al-Qadr er bare der under ramadan.

Basert på Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala:

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن

"Den måneden Ramadan, måneden hvor nedover (start) al-Qur-en ..." [Al-Baqarah: 185]

Og hans ord:

إنا أنزلناه في ليلة القدر

"Sannelig, Vi har vært nede (al-Qur-en) på natten av herlighet." [Al-Qadr: 1]

Men de skilte seg i fastsettelse av keberapakah natt Ramadan. Sterke meninger (AR-raajih) er holdt av Jumhur (flertall) av presteskapet, dvs. de siste ti dagene av Ramadan, og mer spesifikt på ulike nettene.

Og argumentet for denne uttalelsen er at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam bestilt følgesvennene til Allah anhum å være mer aktiv under veldedighet.

Det har blitt fortalt av al-Bukhari i Shahihnya rahimahullah, fra «Aa'ishah at profeten anhuma Allah sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

تحروا ليلة القدر في الوتر من العشر الأواخر من رمضان.

«Søk Laylat al-Qadr i (antall) i Odd siste ti dagene av Ramadan." [9]

Når oppmerksomheten hans profet sallallaahu 'alaihi wa sallam for de siste ti dagene av Ramadan, beri'tikaf han, og slår nettene i tilbedelse.

Og reglene om tidspunktet for høsten Laylat al-Qadr, er det mange meninger blant de lærde. Men de sterkeste indikasjonene på den tiden av Laylat al-Qadr er at solen stiger på en solfylt morgen.

Laylat al-Qadr visdom dette skjult fra menneskelig kunnskap,-wallaahu vet majestet best demonstrert gjennom hele natten i Ramadan, og at mennesket er seriøs om håper å få det slik at belønningen fått større.

Ibn Jauzi rahimahullah sa: "Laylat al-Qadr Visdommen holdt hemmelig, så ikke tjenere oppriktighet i sin innsats for å nå keutama virkelig skje optimalt, da det (visdom) gjemmesteder ganger ble gitt på fredag ​​... [10] og så videre.

Deretter har blitt viktig for muslimer å finne tid (siste natt på ti-penn) så det er egentlig rett på Laylat al-Qadr, og slå den med ære og tilbedelse og ydmyke seg til Gud med bønn, andakt og søke tilgivelse, og vekt på tilbedelse -Sunnah av tilbedelse til Gud slik at de får gleden av Allah Den Høyeste og mest nådig og belønning og belønningen veldig mye.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]



Spise velsignelse Sahur



Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


DEFINISJON
(السحور), som er et sett memfathahkan for noe som blir brukt bersahur [1] i form av mat eller drikke, og med mendhammahkan, nemlig som Masdar (opprinnelsen av ordet), og også til verbet som sådan. [2]

Ibn al-Athir sa, "Hva mer er fortalt av menfathahkan har noen argumentert:« Sannheten er fordi menfathahkan didhummahkan er for mat, velsignelser, belønninger, og respons handlinger, ikke maten. "[3]

TIME
Navngitt Sahur, som utføres på Sahur, mens as-Sahir er, slutten av kvelden før Shubuh, det burde si, han er fra den siste tredjedelen av natten til morgengry, [4] intensjonen er at slutten av måltidet for noen som stiger raskt daggry.

Som Allah Subhanahu wa Ta'ala:

وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر

"... Og spise og drikke før den hvite tråden er klart til deg fra den svarte tråden [5] av daggry ..." [Al-Baqarah: 187]

Sunnah til mengakhirkan Sahur daggry hvis ikke fryktet, historie al-Bukhari og Muslim fra Anas Allah fra Zaid bin Harith anhu Allah anhu, sa han: ". Vi bersahur med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam da vi satt opp en bønn:" Jeg sa: " Hvor lenge mellom de to "Han sa:". Femti-vers "[6]

Imam al-Baghawi sa: "De lærde foreslår mengakhirkan daggry måltid." [7]

JURIDISK
Dawn lov er mustahab (Sunnah) for folk som faster fordi profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har sagt:

"تسحروا! فإن في السحور بركة."

"Bersahurlah deg fordi det er en velsignelse i bersahur." [8]

Og i en annen fortellerstemme sallallaahu 'alaihi wa sallam han sa:

"فصل ما بين صيامنا وصيام أهل الكتاب, أكلة السحر."

"Å skille mellom faste vår med raske hans er å spise Sahur Ahlul Book". [9]

Dermed har mating midler menyelisihi Ahlul Sahur bok.

Imam en-Nawawi sa, "Det er, skilletegn og forskjellen mellom faste vår er et måltid med rask deres, fordi de ikke bersahur vi oppfordres til å bersahur." [10]

Spise Sahur kan være noe å spise minst av noen, enten det er mat eller drikke. [11]

Primacy of dawn og KEBERKAHANNYA
Fortalt fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam at han sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"تسحروا! فإن في السحور بركة."

"Bersahurlah, fordi det der Sahur måltid velsignelse." [12]

Og fortalt fra al-'anhu Irbadh Allah ibn Sariyah [13], sa han: «Jeg har hørt profeten sallallaahu' alaihi wa sallam ringe noen for å spise Sahur som han sa:

"هلم إلى الغداء المبارك."

"Kom hit for å spise mat som er velsignet." [14]

Sahur måltidet har velsignelser i verden og den hinsidige, sa Imam an-Nawawi når forklare rahimahullah Sahur velsignelse, 'velsignelse på måltidet inneholdt Sahur veldig klart, fordi han er oppkvikkende for en rask og begeistret for ham og få et ønske om å øke alvorlighetsgraden av faste grunn av hennes vansker . for folk som bersahur "Den sier:" Sannelig den inneholder våknet, andakter og bønner på den tiden, hvor er den tiden av fallende engler, bønn og søke tilgivelse, aksept, og muligheten for det å ta Wudu 'og be eller hold fortsatte våken for dhikr, bønner, bønner eller å forberede seg til morgenbønnen før soloppgang. "[15]

Sannheten, som inkluderer alle de velsignelser som og andre ting av fordelene Sahur, både timelige og heretter, og at å spise Sahur inkluderer mat og drikke, mens verbet er التسحر.

I boken Fat-Hul Baari, Ibn Hajjar sa: "(mening) det beste er, at velsignelsen av måltidet Sahur kan fås på mange måter, er at å følge Sunnah og Ahl-ul bryter boken, fromme til Allah Subhanahu wa Ta'ala å tjene, legge ånden av veldedighet og for å forhindre dårlige manerer forårsaket av sult, var årsaken til veldedighet hvem forespørselen på den tiden eller komme sammen med ham for å spise, noe som gjør dhikr, be til tider bønn er gitt, fikse den hensikt å faste for dem som melalaikannya før sengetid, sier Eed [16], 'Ibn Daqiqil Denne velsignelsen kan også søke på ting heretter som håndheving Sunnah, vil det bli belønnet og økt Sunnah (gjort), så kunne gjelde for denne verdens ting, som kropp styrke og gjør det også enklere å raskt uten fare for ham som gjorde faste. "[17]

Blant de dyder som er koblet til å spise Sahur Allah og Hans engler vil bershalawat for folk som spiser Sahur, ikke benekte at det er en stor dyd.

Abu Said al-Khudri Allah anhu har fortalt fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam at han sa:

"السحور أكله بركة, فلا تدعوه ولو أن يجرع أحدكم جرعة من ماء, فإن الله وملائكته يصلون على المتسحرين."

"Å spise er en velsignelse Sahur, trenger du ikke forlater det, selv bare en slurk vann, fordi Allah Subhanahu wa Ta'ala og hans engler bershalawat for folk som bersahur." [18]

Så det å bli forstått for en muslim å følge profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i sine handlinger i denne saken, for å oppnå bærekraft kahannya og hans dyder og fordelene av verden og det hinsidige.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]



Ramadan, måneden full av velsignelser



Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i

GJELD fastende for Ramadan
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

». Dere som tror, ​​faste obligatorisk for deg som foreskrevet for dem før dere at dere kan frykter ham" [Al-Baqarah: 183]

Han sa:

فمن شهد منكم الشهر فليصمه

"Den av dere er til stede (i det landet der han bodde) i måneden, at han skulle fort i løpet av måneden." [Al-Baqarah: 185]

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

بني الإسلام على خمسين ...

"Islam er bygget på fem (joint)."

Da han sallallaahu 'alaihi wa sallam sa blant annet faste i Ramadan. Muslimer har også blitt enige om nødvendigheten av å faste i Ramadan.

Men det er en forskjell i oppfatning (avvik) av (grunnleggende) navngi denne måneden Ramadan ved navn. Det er en uttalelse som sier (fra perspektivet til meningsfull-undertrykt) som kalles Ramadan fordi turmadhu (ترمض) fiihidz Dzunuub (denne måneden synder mann brent) og الرمضاء شدة الحر (ar-ramdhaa 'mening rødglødende). [1] andre uttrykk for at den såkalte ramadan fordi araberne ved overføring navnene på månedene i det samme språket, de kaller disse månedene er basert på virkeligheten og tilstanden som oppstår når epoken. Så ved en tilfeldighet denne måneden til å falle akkurat på den brennende varmt vær, så kalt ved navn denne måneden Ramadan. [2]

Velsignelse måneden Ramadan og dens forrang
Ramadan har mange velsignelser, dyder og privilegier som ikke er eid av de andre månedene.

Den første velsignelse, er at Ramadan fasting er årsaken terampuninya synder og eliminering av ulike feil.

Som finnes i hadith aske-Shahihain av Abu Huraira Allah anhu, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, sa han:

من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه.

"Den som fastet Ramadan grunn av tro og forventer belønning (fra Allah Subhanahu wa Ta'ala), vil utvilsomt bli tilgitt sine synder er forbi". [3]

Og i muslim fra Abu Hurayrah Shahiih anhu at Allahs Allaah sallallaahu 'alaihi wa sallam sa,

الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة ورمضان إلى رمضان مكفرات لما بينهن إذا اجتنبت الكبائر.

"Obligatoriske fem tiden bønner, fredagsbønnen til neste fredag, og Ramadan til Ramadan neste avskaffe de synder begått i mellom denne perioden hvis synder dijauhkannya." [4]

Den andre velsignelse, denne måneden er det en natt bedre enn tusen måneder, dvs. netter Laylat al-Qadr. Men i denne saken vil bli behandlet spesielt og separat i neste kapittel.

Den tredje velsignelse, det er mange andre hadither som forklarer de dyder og keistimeaan meget velsignet denne måneden, hvorav fremgår av hadith aske-Shahihain av Abu Huraira Allah anhu, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam,

إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة وغلقت أبواب النار وصفدت الشياطين.

"Når Ramadan kommer himmelens porter åpnet og porten i helvete er lukket og djevelen-djevel lenket opp." [5]

Mens historien om en-Nasa-I og Imam Ahmad er det ekstra ". Det har kommet til Ramadan, måneden full av velsignelser" [6]

Den fjerde velsignelse, blant velsignelser denne måneden muslimene er i stand til å nå mange dyder og fordeler med faste som er verdslig og heretter, hvorav:

A. Jordiske dyder, dyder
Først: fromhet.
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

"Dere som tror, ​​faste obligatorisk for deg som foreskrevet for dem før deg slik at du kan bli fromme." [Al-Baqarah: 183]

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa også: den hadith av Abu Hurayrah Allaah anhu fortalt i boken om al-Shahiihain:

والصيام جنة وإذا كان يوم صوم أحدكم فلا يرفث ولا يصخب فإن سابه أحد أو قاتله فليقل إني امرؤ صائم.

"Faste er et skjold, hvis en dag en av dere i en tilstand av faste, så han ikke skulle si skitten og ropte. Hvis noen kritiserer og mencacinya, bør han si: "Sannelig, jeg faster." [7]

Profetens ord sallallaahu 'alaihi wa sallam: "Faste er en skjold", som betyr at fasting opprettholder gjerningsmennene fra Hell Allah på dommens dag, holde fasten fra lidenskaper og munkar i livet hans verden. [8] profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam også har loset fastende person til å forlate de skitne ord og ekle, dårlige gjerninger, og la følelser av sinne. Og den edle karakter de raske spillerne vil hjelpe ham å oppnå denne graden av fromhet. Itulah temperament er prisverdig.

Second: dobling Pahala.
Basert på hadith aske-oppført i boken om hadith av Abu Hurayrah Shahiihain anhhu Allah:

قال الله عز وجل: كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فإنه لي وأنا أجزي به ...

"Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:" Enhver organisasjon som gjorde Adams barn er for ham, bortsett fra faste. Ekte fort for meg. Jeg vil belønne ... "

I historien til Imam Muslim:

كل عمل ابن آدم يضاعف الحسنة عشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف قال الله عز وجل إلا الصوم فإنه لي وأنا أجزي به يدع شهوته وطعامه من أجلي.

"Enhver veldedighet som gjorde Adams barn vil bli multiplisert. En god multiplisert inn ti til syv hundre ganger. Da Allah sier: "Bortsett fra faste. Ekte rask for meg og jeg var den som gir belønning. Folk som spiser fort og la lysten for min skyld alene. "[9]

Imam en-Nawawi, kan Allah ha barmhjertighet si: "Guds ord allmektige, som sier:« Og jeg var den som gir belønning, "er den virkelige forklaringen på den storhet av Guds gave og hans rike belønning barn for de virkelige folk er edel og sjenerøs når fortalt at han alene vil bære avkastningen, som viste hvordan nivåene av respons som han har innviet og hvor omfattende gave han gav. "[10]

Tredje: dårlig ånde faktisk den fastende personen er bedre i Allah Ta'ala enn duften av musk olje.

Som ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i en hadith av Abu Huraira Allah anhu:

والذي نفس محمد بيده لخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك.

"For Herren er sjelen til Muhammad (var) i hånden, veldig dårlig ånde mer duftende som fastet med Allah enn duften av musk olje."

Al-khaluuf betyr endre dårlig ånde som følge av fasting. Men dette viser seg godt i synet på Allah Subhanahu wa Ta'ala og selv likte ham. Dette viser hvordan saken fikk en flott håp i Allah Ta'ala. I den grad noe hatet av mennesker og regnes avsky, snudde på siden av Gud er noe som foretrekkes. Fordi det er bygget på felles gjennomføring av faste som er lydighet mot Gud.

Fjerde: Det var, for den fastende personen lykke å få to
Som ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i en hadith av Abu Huraira Allah anhu:

للصائم فرحتان يفرحهما إذا أفطر فرح وإذا لقي ربه فرح بصومه.

"For folk som faster, det er to glade, lykkelige ved pause hans, og var fornøyd med rask når han møter sin Herre." [11]

Femte: Privilegiet av dem som fort med sin inntreden i himmelen gjennom en spesiell dør kalt ar-Rayyaan.

Bevisene er hadith av Sahl bin Sa'ad anhu Allah fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, sa han:

إن في الجنة بابا يقال له الريان يدخل منه الصائمون يوم القيامة لا يدخل منه أحد غيرهم. "

"Sannelig in Paradise er det en dør som heter AR-Rayyaan. På oppstandelsens dag dem som raskt vil gå inn Paradiset som døren. Ingen andre enn dem som er tillatt (å komme til Himmelen) gjennom den døren. "[12]

2. De karakteristisk utdanne Fasting Fordeler og Sosial
Først: Tillater meg å være tålmodig og å møte vanskeligheter og katastrofer.
Derfor kalte denne måneden måneden av tålmodighet (aske-shabri syahru). Opprinnelige betydningen av aske-shabru (tålmodighet) er al-habsu (fortauskant, tilbakeholdenhet). Dermed er det tilbakeholdenhet i fastende eller avholdenhet fra (begjær) fôring og partielle (begjær) herligheter. [13] Dette vil styrke ønske folk som fastende.

Second: Development moral.
Fortalt fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, sa han:

من لم يدع قول الزور والعمل به فليس له g حاجة في أن يدع طعامه وشرابه.

"Den som ikke glemt falsk tale og gjerninger, så Gud ikke trenger (for å hurtig) selv om han forlot spising og drikking." [14]

Essensen av fasten er berpuasanya begge øyne fra å se på noe som er haram, beruasanya hørsel av å høre ting som er forbudt, faste fra muntlige løgner, sjofel, og liknende og berpuasanya hele kroppen fra å gjøre noe haram. I utdanning er det et ritual av faste for hvert individ på likhetene mellom de fattige og de rike, være snill mot de trengende og fattige.

3. Helse Fordeler
Først: Frigjøre kroppen av akkumulert fett, spesielt hos personer som bor i luksus, som er ofte kilden til sykdommen når noen fete fortsetter å vokse.

Syk av denne typen er en sykdom av fedme. Dermed er sult den beste måten å takle fedme.

Second: Kast bort urenheter i kroppen, giftstoffer akkumuleres i kroppen og kroppsvæsker at skade. Lette blodstrømmen i arteriene og venene holde den lukker seg.

Tredje: Fasting har en positiv effekt på mange sykdommer, blant dem for magesår, høyt blodtrykk, stress eller depresjon. [15] Derfor har faste en utrolig positiv effekt i å opprettholde helse. Dessuten er faste foretatt riktig og rettet på de tider det viktigste (Afdhal) i henhold til Shari'ah. For enkelte prosesser i kroppen som for eksempel faste krever, som foreslått av Ibn al-Qayyim i sin bok rahimahullah, at-Thibbun Nabawi. [16] Legene i den vestlige verden har lagt merke til faste som ett effektivt middel for ulike modeller for medisinsk behandling. De fleste av dem sa: "Sannelig nytte sulten i medisinsk behandling har den fordelen at flere ganger fra bruk av narkotika. [17] den andre legen sa, "Ja den fastemåneden kan eliminere forskjellige urenheter forblir i kroppen i et år. [18] Dette er den mest åpenbare av fordelene med faste og barakahnya i verden og den hinsidige, har faste blitt et krav fra Allah til den muslimske måneden i året. Han er den faste Ramadan er den velsignet.

Den femte velsignelse, omfanget av dyd av gode gjerninger gjort i denne måneden, og mengden av motivasjon Messenger of Allah 'alaihi wa sallam å anspore muslimer utføre gode gjerninger i denne måneden. Blant de gode gjerninger er som følger:

Først: Qiyaamul Lail
Fra Abu Huraira Allah anhu, sa han, «Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ga motivasjon (til hans følgesvenner) å etablere qiyaam Ramadhaan (Ramadan natt bønn) uten å fortelle dem med makt. Så han sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه.

«De som etablerer regelmessige bønn netter i Ramadan med tro og håp for belønning (fra Allah), sikkert sine synder er tilgitt forbi."

Så etter profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam døde skjønt, fortsetter tjenesten. Og fortsatte under kalifatet av Abu Bakr al-Siddiq og begynnelsen av kalifatet Umar ibn al-Khattab Allah anhu. [19] The Prophet sallallaahu 'alaihi wa sallam aldri Tarawih med Friends of Allah anhum ham, da han forlot på grunn av frykt for muslimene anser det obligatoriske bønner. Da Umar bin al-Khattab tok initiativ til å samle folk i moskeene ber Tarawih. [20] Og alhamdulillaah, ritual (syi'ar) som det fortsatt fortsetter til denne dag. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam svært alvorlig og var aktiv i lovsang og bønn klokka ti i går kveld (al-' asyrul awaakhir) Ramadan.

عن عائشة رضي الله عنها قالت كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد المئزر.

"Fra 'A'ishah anhuma Allah sa,' Allahs sendebud sallallaahu 'alaihi wa sallam, når du taster inn de ti dagene (sistnevnte i måneden Ramadan), snudde han om natten, våkner hans familie og stram stoffet." [21] [22]

Second: Ash-sadaqah.
Imam al-Bukhari og Muslim fortalt fra Ibn 'sak' av Allah nahuma Abbas, sa han:

كان النبي صلى الله عليه وسلم ود الناس بالخير وكان أجود ما يكون في رمضان حين يلقاه جبريل فإذا لقيه جبريل كان أجود بالخير من الريح المرسلة.

«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam var det mest sjenerøse i sin favør. Og igjen når han er mer sjenerøs i Ramadan da Gabriel møtte. Så da Gabriel møtte ham, er at når han sallallaahu 'alaihi wa sallam er mer gavmilde i godhet av de vinder som blåser. "

Den lærdom fra denne hadith er å multiplisere den anbefalte veldedighet og almisser, enda mer i den velsignede måneden Ramadan dette.

Tredje: Tilaawah al-Qur-aanil Kareem.
For å gjengi tilaawah Sunnah al-Qur-en (les al-Qur-en) i måneden Ramadan. I denne al-Koranen ble åpenbart. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam alltid repetere lesingen av al-Koranen hapalannya henne med Gabriel, en i hver Ramadan. Som nevnt i hadith av Ibn 'Abbas anhuma Allah. I en hadith det heter:

وكان جبريل يلقاه كل ليلة في رمضان حتى ينسلخ يعرض عليه النبي صلى الله عليه وسلم القرآن.

"Gabriel møttes hver kveld under ramadan å legge. Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam demonstrere lesing al-Quran utenat henne til Gabriel. "[23]

Den Salafush anhum reprodusere lesninger av Allah Salih al-Bukhari i sine bønner og ved andre anledninger. [24]

Fjerde: Al-I'tikaaf.
I'tikaaf er taus i moskeen for å tilbe for taqarrub (nærmere) til Allah Ta'ala. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam luft-i'tikaf de siste ti dagene av Ramadan. I hadith av "Aa'ishah Radhiyallahua anhuma nevnes:

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله ثم اعتكف أزواجه من بعده.

"At Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam luft-i'tikaf de siste ti dagene av Ramadan, (denne praksisen fortsetter å gjøre-pent) til Allah mewafatkannya. Da hans kone fortsatte sin nestekjærlighet etter hans død i'tikaf. "[25]

Ingen tvil om at vil hjelpe gjerningsmannen til å konsentrere i'tikaf å tilbe Gud og bertaqarrub Jalla wa 'Alaa. Flere så til tider det blir herliggjort, slik som Ramadan eller de siste ti dagene av Ramadan.

Femte: Al-'Umrah
Teorem som viser kraft til å utføre 'Umrah under Ramadan er ordene av profeten sallallaahu' alaihi wa sallam fortalte en Ansar kvinne som ikke kunne utføre pilegrimsferden med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:

فإذا جاء رمضان فاعتمري فإن عمرة فيه تعدل حجة.

"Når Ramadan kommer, da laksanakanlah 'Umrah du;' Umrah i Ramadan er tilsvarende i verdi til Haji."

I en annen rapport uttalt: "('. Umrah i Ramadan) kan erstatte eller fortrenge Hajj Hajj med meg" [26] Det vil si at verdien av belønning' umrahnya Ansar kvinner til lik lønn verdien av luft-Hajj, i stedet for 'Umrah kan erstatte den rettslige stillingen er obligatorisk Hajj , slik at den kan avbryte loven er obligatorisk Hajj, er ikke tilfelle. [27]

Den sjette velsignelse, at velsignelse, den velsignelse Ramadan er mange store hendelser som skjer i edelt nan denne måneden. Og faktisk av de mange viktige hendelser som skjedde i denne velsignede måneden, er hendelsene i den mest fenomenale og svært gunstig for menneskeheten hendelsene i nedgangen av al-Qur'an al-Karim.

Som Allah Ta'ala:

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان

"Den måneden Ramadan, måneden hvor nedover (start) al-Qur-en som en veiledning for menneskeheten og de er forklart av ledetråder og forskjellen (mellom høyre og en falsk) ..." [Al-Baqarah: 185]

I mellomtiden, blant annet fenomenale arrangementer som er fulle av ytelser, er som følger:

Først slaget ved Badr Kubra, som er navngitt som yaumul Furqaan (dag faktor).

Den dagen Gud skilte og skille mellom sannhet og baatil. Så, når det er minoriteter som tror seieren over de vantro i den gruppen som er langt overlegen når det gjelder kvantitet av tropper og forsyninger. Denne hendelsen skjedde i det andre året Hijriyyah.

Second, Futuh Makkah
Sannelig har Allah gitt en stor tjeneste om de troende ved Futuh (erobring) i denne velsignede. Folk flokker inn i islam, og deretter bli et mekka for Daarul Islam (islamsk land), og har tidligere blitt midten av avgudsdyrkerne skulke. Denne hendelsen skjedde på åttende året AH.

Tredje, krigen i år 584 H. Hiththin
I denne kampen korsfarerne led et knusende nederlag. Salahuddin al-Ayubi og vant store seire, og deretter gjenopprette rettighetene til muslimene og gjenvinne Baitul Maqdis.

Fjerde, War 'Ain Jaluut
Dette er hard kamp som endte med seier for muslimene de Tartar tropper. Dette slaget skjedde i 658 Hijriyyah.

Etter at vi beskrive globalt utvalg av overlegenhet det privilegium Ramadan, og de mange velsignelser som finnes i denne edle måneden, så ingen innsats med mindre jeg ber for hans muslimske brødre og søstre, slik at de fortsetter å drikke en rekke dyder, og kunne oppnå velsignelsene at gjennomføringen av ordre fra Allah Ta'ala og følger sunnah til Hans profet sallallaahu 'alaihi wa sallam, følgesvennene til Allah anhum han er edel, og forgjengerne til denne Ummah er valgt, samt innsatsen for å få de ulike ytelser som er heretter samt verdslig, samt fra et bredt spekter av godhet.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]



I'tikaaf



Av
Al-Yazid ibn Abd al-Qadir Ustadz Jawas


DEFINISJON I'TIKAAF

I'tikaaf kommer fra ordene:

عكف - يعكف - عكوفا.

Da kalte i'tikaaf:

اعتكف - يعتكف - إعتكافا.

I'tikaaf språket er: ". Ære og noe å holde mot ham, enten noe i form av gode eller onde"

Han sa:

إذ قال لأبيه وقومه ما هذه التماثيل التي أنتم لها عاكفون

"Statuene er dette hva du flittig tjener ham [Al-Anbiyaa: 52]?

I'tikaaf betyr: ". Persistence å gjøre ting Derfor kalte folk som bor i moskeen og å tilbe der, mu'takif eller s FII-Nihaayah Ghariibil Hadiits Lisaanul III/284 og arabisk (IX / 'aakif" [View.' 341), CET. Dar-UT Ihyaa Turats al-Arabi]

Mens betydningen av begrepet i'tikaaf ifølge Personlighet "er:" En mann lever / levde i moskeen med sikte på å trekke nær til Gud med naturen / spesifikke kjennetegn "[Se Fat-Hul Baari (IV/271), Sharh muslim (VIII/66), Alfaazhil Mufradaat Koranen (s. 579) ar-Raghib al-Ashfahani, Muhalla (V/179)]

DISYARI'ATKANNYA I'TIKAAF
De lærde var enige om at i'tikaaf disyari'atkan i islam under Ramadan og andre månedene, og viktigst i'tikaaf de siste ti nettene av ramadan. Dette er fordi profeten sallallaahu alayhi wa sallam've alltid gjort, som nevnt i noen hadith:

Første Hadith:

عن عائشة رضي الله عنها زوج النبي صلى الله عليه وسلم: أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله تعالى ثم اعتكف أزواجه من بعده.

"Fra 'Aisha Allah' Anha, kona til profeten sallallaahu alayhi wa sallam, sa han: Det er profeten sallallaahu alayhi wa sallam brukt til beri'tikaaf de siste ti dagene av Ramadan før han døde, og deretter utføre sine hustruer etter ham i'tikaaf "[HR. VI/92 Ahmad al-Bukhari, nei. 2026, Fat-Hul IV/271 Baari, muslim, nei. 1172 (5), Dawud Abu nei. 2462, og al-Bayhaqi IV / 315, 320.]

Second Hadith:.

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعتكف العشر الأواخر من رمضان.

"Fra Ibn Umar anhuma, sa han: Det er Allahs Allaah alaihi wa sallam pleide å i'tikaaf i de siste ti dagene av Ramadan." [HSR. Al-Bukhari, nei. 2025 og muslimske nei. 1171 (2)]

Tredje Hadith:

عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا دخل العشر شد مئزره وأحيى ليله وأيقظ أهله.

"Fra 'Aisha Allah' Anha, sa han: Messenger of Allah sallallaahu alaihi wa sallam da det gikk inn de siste ti dagene (av Ramadan, så han er) å stramme beltet, slå på natten, våkner hans kone". [HSR. VI/41 Ahmad al-Bukhari, nei. 2024, muslim nei. 1174, Dawud Abu nei. 1376, en-Nasa-i III/218, lafazh det er al-Bukhari]

Betydning av straffen.
A. "Knyt klut", er en kinayah at han sallallaahu 'alaihi wa sallam oppriktig i tilbedelse og ikke i konflikt med hans koner fordi han alltid gjorde i'tikaaf hver tiende dag av Ramadan, mens folk som ikke skal blandes i'tikaaf med sin kone.

2. "Slå night", som betyr han sallallaahu alaihi wa sallam svært lite søvn og masse bønner og dhikr.

3. "Waking the kone", som ba dem om å be natt (Tarawih) og utføre andre handlinger av tilbedelse.

Se Subulus Salam (II/351) jobber som-Shan'aani, Sharh muslimske Fiqhul Buluughil Maraam (III/257-258)

Fjerde Hadith

عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يجتهد في العشر الأواخر ما لا يجتهد في غيره.

"Aisha Allah Anha sa: Han er Allahs sendebud sallallaahu alaihi wa sallam alvorlig om tilbedelse i de siste ti dagene (Ramadan) overstiger dens oppriktighet i de andre nettene." [HSR VI/256 Ahmad og muslimske nr. 1175...]

Enhver tilbedelse som nashnya allerede klart fra Koranen og as-Sunnah er autentisk, så det må ha forrang, men ingen omtale av overlegenhet. Tilsvarende om i'tikaaf, selv om det er taqarrub i'tikaaf til Gud som har forrang, men ikke funnet en hadith som forklarer noe om forrang.

Imam Abu Dawud as-Sijistan sa, "sa jeg til Imam Ahmad: Vet du beskrivelsen av dyder i'tikaaf" Han svarte: Nei, jeg fant, bortsett fra en liten historie og historie er også svak. Og ingen feil (splid) blant lærde at i'tikaaf er Sunnah ". [Se al-Mughni IV/455-456.]

HIKMAH I'TIKAAF
Imam Ibn al-Qayyim kan Allah ha nåde si: Hans godhet og kelurusannya banen avhenger av totaliteten av Gud gjøre for Gud, og kebulatannya helt bare trukket til Gud den allmektige. Ketercerai-beraian hjerte kan ikke forenes med unntak av skritt mot Allah. Moderasjon i spising, drikking, relasjoner med mennesker som snakker mye og overflødig søvn, bare add-beraian ketercerai hjerter og ble strødd overalt, avskjære dem fra veien til Gud, eller svekkes, hindre eller stoppe det fra forholdet til Gud.

Eksistensen av Guds nåde den allmektige og barmhjertige mot hans tjenere krevende disyari'atkannya fasting for dem som kan bli kvitt grådighet begjær hjertet av uroen som har vært en hindring for reisen til Gud. Han mensyari'atkan faste ifølge fordel, noe som vil gi nytte til sine slaver i verden og den hinsidige, og ikke å skade henne og ikke bestemme seg fra verdslige interesser og ukhrawinya.

Allah også mensyari'atkan i'tikaaf for dem, er hensikten og ånden mot til Allah alene og kebulatannya til Ham, berkhulwat til ham og skar seg ut fra den travle verden, og bare holde meg opptatt tilbe Gud den allmektige alene. Der satte han dhikr, kjærlighet, og konfronterer ham i ansiktet av ønske og hjerte baner, slik at den kontrollerer oppmerksomhet.

Videre er det ønske og puls bare fast på å huske Ham og tafakkur å få hans gode vilje, og gjør det du komme nærmere Ham, slik at kjennskap kun til Gud, i stedet for fortrolighet sitt til mennesker. Så han er klar med den lager kjenner Gud på den skremmende dagen i graven, hvor han nå har ingen venner. Og det er ingenting som kan være morsomt, men Ham. Det er det den store i'tikaaf. [Zaadul Ma'ad (II/86-87), CET. XXV år. 1412 Muassasah tahqiq og ar-Risala al-takhrij Syu'aib 'Arnauth og Abdul Qadir al-' Arnauth]

JURIDISK I'TIKAAF
I'tikaaf lov er av to typer, nemlig:
en. Frivillig.
b.. Obligatorisk.
Frivillig I'tikaaf er begått av en person med en frivillig med sikte på å trekke nær til Gud og forventer en belønning fra ham og til å følge Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i året.

I'tikaaf som dette blir vektlagt. I'tikaaf at Sunnah ikke bør tildeles en dag eller tre dager på en regelmessig basis mindre dette er spesifisert Shari'ah. I'tikaaf det viktigste er gjort i de siste ti dagene av Ramadan, som gjorde profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i hver måned Ramadan før han sallallaahu alaihi wa sallam døde.

I'tikaaf er obligatorisk, er i'tikaaf kreves av en person mot seg selv, noen ganger med absolutt nadzar, for eksempel, sa han, Obligatorisk for meg fordi Gud i'tikaaf både dag og natt. "Eller med nadzar betinget, for eksempel, sier han, hvis Gud helbredet min sykdom, ville jeg i'tikaaf to dager og to netter".

Nadzar skal gjennomføres.

I en hadith fra 'Aisha Allah Anha, profeten sallallaahu' alaihi wa sallam, sa han.

من نذر أن يطيع الله فليطعه ومن نذر أن يعصيه فلا يعصه.

"Enhver som ville gjøre noe bernadzar lydighet til Gud, la ham fylle nadzarnya det, og den som bernadzar å utføre umoralske (kedurha-kaan/kesyirikan) til Allah, så ikke gjør det umoralsk". [HSR. Al-Bukhari, nei. 6696, 6700, Dawud Abu nei. 3289, en-Nasa-i VII/17, at-Tirmidhi no. 1526, ad-Darimi II/184, Ibn Majah nei. 2126, VI/36 Ahmad, 41, 224 og al-Bayhaqi IX / 231, X/68, 75 og Ibn Jarud nei. 934].

عن ابن عمر رضي الله عنهما أن عمر سأل النبي صلى الله عليه وسلم قال: كنت نذرت في الجاهلية أن أعتكف ليلة في المسجد الحرام, قال: فأوف بنذرك

Umar ibn al-Khattab Allah 'anhu gang spurte profeten sallallaahu' alaihi wa sallam: "O Allahs sendebud, jeg har aldri bernadzar ved Jahiliyyah vil beri'tikaaf en natt på Grand Mosque?"? Hans ord: "Fyll nadzarmu det!" [HSR. Al-Bukhari, nei. 2032, Fat-Hul Baari IV / 274 og muslimske nei. 1656.]

TIME I'TIKAAF
I'tikaaf som skal i samsvar med det som har vært dinadzarkan og diiqrarkan noen, så hvis han ville bernadzar beri'tikaaf en dag eller mer, la ham oppfylle dinadzarkan sånn.

Den i'tikaaf er frivillig, er det ikke tidsbegrenset.

Imam Shafi'i, Imam Abu Hanifah og de fleste fiqh forskere hevder at det frivillige i'tikaaf ingen grenser. [Se I/229 Bidayatul mujtahid.]

Rahimahullah Imam Ibn Hazm sa: "Kan noen beri'tikaaf dag bare eller over natten. Det er den oppfatning av Imam Shafi'i og Abu Sulaiman". [Les al-Muhalla V/179-180, problemet nei. 624.]

VILKÅR I'TIKAAF
Vilkårene for folk som i'tikaaf er:
en. En muslim.
b.. Mumayyiz.
c.. Hellige av janabat, hellig hellig av menstruasjon og barnefødsler.

Hvis i'tikaaf utført under Ramadan, og deretter:
A. Ifølge Ibn al-Qayyim: "Fasting som en betingelse for gyldighet i'tikaaf og dette er et argument jumhur (flertallet) Salaf". Og denne uttalelsen bekreftes av Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah. [Se Zaadul Ma'ad, II/88]

2. Ifølge Imam Shafi'i, og Ibn Hazm, er at fasting ikke en legitim krav i'tikaaf. Hvis en beri'tikaaf vil ha raske, da det fort. Hvis han nekter, spiller det ingen rolle. [Se: Al-Muhalla V/181, problemet nei. 625]

3. Imam en-Nawawi, kan Allah ha barmhjertighet sier, "Hva er Afdhal (rektor) i'tikaaf sjeler, og når han i'tikaaf å ikke være for rask". [Se al-Majmu 'Syarhul Muhadzdzab VI/484]

Hvis det er syke mennesker i'tikaaf i moskeen, så i'tikaafnya legitim.

Imam Ibn al-Qayyim og Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah rahimahullah i'tikaaf hevde at folk bør raskt. Den er basert på ordene 'Aisha Allah Anha:

من اعتكف فعليه الصوم.

"Den som i'tikaaf la ham fast". [Rapportert av Abdurrazzaq no. 8037.]

عن عائشة قالت: السنة على المعتكف أن لا يعود مريضا ولا يشهد جنازة ولا يمس إمرأة ولا يباشرها ولا يخرج لحاجة إلا لما لا بد منه ولا اعتكاف إلا بصوم ولا اعتكاف إلا في مسجد جامع.

Aisha Anha Allah sa også, "The Sunnah for den personen som i'tikaaf ikke besøke de syke, ikke sørger kroppen, ikke blande seg med sin kone og ikke flørte flørte, ikke ut av moskeen med mindre det er noe som bør han komme ut, ingen i'tikaaf unntatt i Jami moskeen ".? [HR. Abu Dawud nei. 2473 og al-Bayhaqi IV/315-316, se Sahih Sunan Abi Dawud VII/235-236 nei. 2135]

Pillars, Pillars I'TIKAAF
Pilarene i tro er
A. Intensjon, som det er ulovlig, men med intensjon om praksisen.
Allah Subhanahu wa Ta'ala sier.

وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء

"Selv om de ikke er organisert annet enn å tilbe Allah med lydighet til Ham renser (løping) rett religion." [Al-Bayyinah: 5]

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa.

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى ...

"Faktisk, alle handlinger avhengig intensjoner, og folk vil få et svar av intensjon, og folk vil få et svar etter det han formål". [HSR. Al-Bukhari, nei. 1, Fat-Hul VI/48 Baari, muslim, nei. 1907]

Intensjon plass i hjertet, ikke dilafazhkan.

2. Stedet skal være i moskeen.
I'tikaaf natur, oppholder seg i moskeen med sikte på å trekke nærmere Allah Ta'ala.

Om hvor moskeene i'ikaaf være på Allahs ord Ta'ala.

ولا تباشروهن وأنتم عاكفون في المساجد

"Men de ikke blande seg inn i den, mens du beri'tikaaf i moskeen". [Al-Baqarah: 187]

Så, i'tikaaf bare gyldig hvis den gjennomføres i moskeen.

UTTALELSE fuqaha 'moské på uautorisert bruk FOR I'TIKAAF
Den fuqaha 'skilte vedrørende moskeen en legitim bruk for i'tikaaf, i dette tilfellet er det noen meninger, nemlig:

A. Noen forskere hevder at i'tikaaf ble bare gjort i tre moskeer, nemlig Grand Mosque, Profetens moské og Aqsa-moskeen. Det er den oppfatning av Sa'īd ibn al-Musayyab.

Imam en-Nawawi sa: "Jeg tror historien er sitert på at han trodde så uekte" [Al-Majmuu 'Syarhul Muhadzdzab VI/483]

2. Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Ishaq og Abu i'tikaaf Tyr hevder at det er legitimt å gjøre i hver moske bønner utført fem ganger og etablert menighet. [Al-Majmuu 'Syarhul Muhadzdzab VI/483.]

3. Imam Malik, Imam Shafi'i og Abu Dawud hevder at det er gyldig i'tikaaf utføres ved hver moskeen, fordi det er ingen legitim forklaring som bekrefter mangel på moskeer som et sted å utføre i'tikaaf.

Etter å bringe noe av denne oppfatning, Imam en-Nawawi, kan Allah ha barmhjertighet sa: "I'tikaaf var lovlig å gjøre i enhver moské og moskeen bør ikke spesifisert andre steder enn på grunn, mens det i dette tilfellet er det ingen klar argument for at skille det." [Se al-Majmu Syarhul Muhadzdzab, VI/483.]

Ibn Hazm sa, "I'tikaaf var lovlig og tillatt i alle moské, enten det (i moskeen) avholdt på fredag ​​eller ikke". [Se al-Muhalla V/193, problemet nei. 633.]

Det har vært ittifaq (avtale) mellom Salaf, at blant de vilkårene i'tikaaf gjøres i moskeen, med en forskjell i oppfatning blant dem om visse moskeer eller i noen moske (generelt), sett Zahir Guds ord.

وأنتم عاكفون في المساجد

. "... Mens du beri'tikaaf i moskeen ..." [Al-Baqarah: 187]

Denne klausulen gir i'tikaaf i alle moskeer ved lafazhnya generalitet. Derfor vil alle som spesialiserer betydningen av verset, må de vise forslaget, samt moskeer spesialiserer Jami 'var det ingen argumenter, samt den oppfatning at spesialiserer bare tre moskeer (dvs. Grand Mosque og Dome Nabawi). Fordi den oppfatning (som spesialiserer) ingen argumenter, så gugurlah mening [Se al-Jami 'li Ahkaamil Qur'aan arbeider av Imam al-Qurtubi (I/222), Ahkaamul Qur'aan al-Jashshash (I/285) og Raawa «i'ul Bayaan FII Tafsiiri Ayaatil Ahkaam (I/241-215)]

Den første oppfatning sier at i'tikaaf bare gjøres i tre moskeer: Grand Mosque, Profetens moské og Aqsa moskeen er basert på hadith av profeten sallallaahu 'alayhi wa Salam.

لا اعتكاف إلا في المساجد الثلاثة.

"Det er ingen i'tikaaf men bare på tre moskeen". [HR. Al-Isma'ily i al-Mu `jam al-Bayhaqi i sin Sunan (IV/316) av følgesvennene til Allahs Hudhayfah 'anhu]

Keshahihan om denne hadith og takhrijnya stamtavle kan sees i boken al-aske-Shahiihah Ahaadits nei. 2786 (Volume VI al-Awwal Qismul det. 667-676) mesterverk av Imam Muhammed al-Albani Nashiruddin rahimahullah.

Se også al-Inshaf FII Ahkaamil I'tikaaf av Shaykh Ali Hasan Ali Abdul Hamid.
Ifølge Imam al-Albani i'tikaaf rahimahullah at verset om den generelle formen mens hadith spesialiserer seg på tre moskeer. [Qiyaamu denne Ramadan. 36.]

Wallaahu a'lam Shawab bish.

KVINNER PÅ BERI'TIKAAF
Ifølge jumhur lærde, ikke være tillatt for en kvinne beri'tikaaf i sin egen moské, som moskeen i huset ikke kan sies i moskeen, etter all den informasjonen er legitimt å forklare at konene til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam gjorde i'tikaaf i moské Nabawi. [Se Fiqhus Sunnah I/402]

Om kvinner i moskeen beri'tikaaf kreves for å lage sin egen leir, og adskilt fra mennene, mens for den nåværende å tenke på bakvaskelser som ville skje hvis kvinnene ønsker i'tikaaf, nemlig ikhtilath med menn i et økende antall ærekrenkelser. Som et spørsmål om bolehnya, forsøkte forskere å tillate, men ikke på hverandre mellom menn og kvinner. [Se al-Mughni IV/464-465, se Sharh muslimske Fiqhul Bulughul III/260 Maram.]

START TID OG SLUTT I'TIKAAF
På siste diskusjonen nevnte vi at tiden er ikke begrenset til frivillig i'tikaaf. Så hvis noen hadde kommet inn i moskeen og vil taqarrub til Gud ved å bo i moskeen for å tilbe noen øyeblikk, da han beri'tikaaf inntil det kommer ut.

Og hvis noen hensikt å gå i'tikaaf i de siste ti dagene av Ramadan, så la ham begynne å gå inn i moskeen før solnedgang.

Opinion om at starttidspunktet er i'tikaaf før solnedgang den 20. Ramadan, på natten av 21, er den oppfatning av Imam Malik, Imam Hanafi, Imam Shafi'i og Imam Ahmad i en uttalelse.

Se Sharh VIII/68 muslim, Majmu 'Syarhul Muhadzdzab VI/492, Fathul Baary IV/277, al-mujtahid Bidayatul Mughni IV/489-490 og I/230.

De postulatet er en historie om i'tikaafnya Messenger of Allah 'alaihi wa sallam i begynnelsen av Ramadan, midten og slutten av Ramadan:

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: من كان اعتكف معي فليعتكف العشر الأواخر.

"Fra Abu Sa'īd al-Khudri Allah 'anhu, at Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa:" De som ønsker beri'tikaaf med meg, la ham gjøre det i de siste ti nettene (Ramadan) "[HSR Al-.. Bukhari, nei. 2027.]

Mean "siste ti", navnet på tallene i natt, og begynte på natten av det tjueførste eller tjue andre natten. [Se I/403 Fiqhus Sunnah.]

Hadith om 'Aisha:

عن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا أراد أن يعتكف صلى الفجر ثم دخل معتكفه

"Fra 'Aisha Anha Allah, sa han:" Det er profeten sallallaahu' alaihi wa sallam når du går i'tikaaf, ba han Shubuh først, så gå til et sted i'tikaaf "[HSR Al-Bukhari, ingen 2033 og muslim nei... 1173]

Denne hadith brukt som argumenter av de som hevder at tidenes i'tikaaf det er i begynnelsen av ettermiddagen. Dette er den oppfatning av al-Auza'i, al-Layth og Tsauri ATS. [Se Nailul Authar IV/296.]

Formålet med ovennevnte hadith Ayesha er at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam inngått et sted som er gitt for i'tikaaf i moskeen etter at han avsluttet sin bønn Shubuh. Så i stedet for inn i moskeen ba'da Shubuh.

Inngangen til moskeen for i'tikaaf fortsatt tidlig på kvelden før solnedgang. Bish vet best Wallaahu shawaab [Se I/403 Fiqhus Sunnah.]

Om tid ut av moskeene etter å ha kjørt i'tikaaf i de siste ti dagene av Ramadan, ifølge Imam Abu Hanifa og Imam Shafi'i tid er etter solnedgang (på slutten av Ramadan). I mellomtiden, ifølge Imam Ahmad, kan Allah ha barmhjertighet, er han Sunnah å bo i moskeen til den tiden til å be 'Eid al-Fitr. Så, ut av moskeen da han kom ut i feltet for å utføre Salaah. Imidlertid kan de også komme ut av moskeer etter solnedgang. [Se Bidaayatul mujtahid (I/230) og al-Mughni (IV/490).]

Så i konklusjon, har de fire imamene enige om at tiden i'tikaaf ender med solnedgang i slutten av Ramadan.

Ibrahim en-Nakha'i sa, "De anser Sunnah tilbringe natten i moskeen på natten av" Eid al-Fitr for folk som beri'tikaaf de siste ti nettene av ramadan, den morgenen så gikk rett til feltet (for Eid bønn) ". [Les al-Mughni, IV/490-491.]

Og folk vil bernadzar beri'tikaaf en dag eller noen dager, eller har til hensikt å gjennomføre frivillig i'tikaaf, så la ham starte i'tikaafnya før daggry, og ut av moskeen da solen hadde satt, både i'tikaaf det i måneden Ramadan, så vel som i andre måneder. [Se Bidaayatul mujtahid, I/230, al-Majmu 'Syarhul Muhadzdzab VI/494, Fiqhus Suunah I/403-404.]

Ibn Hazm sa: "Folk som ønsker i'tikaaf bernadzar en natt eller flere netter, eller at han var i ferd med å gjennomføre frivillig i'tikaaf, så la ham gå til moskeen før solen går ned, og ut av moskeen når Dawn er allerede synlig. Grunnen er fordi begynnelsen av kvelden var da som følger solen, og han endte opp med morgenrøden. Mens begynnelsen av ettermiddagen er det tid for soloppgang og ender med solnedgang. Og man ikke er beheftet med forpliktelser, men etter hva han bannet og han formål ". [Se al-Muhalla V/198, problemet nei. 636.]

Frivillige ting og mennesker som er makruh I'TIKAAF
Disunnatkan for folk som i'tikaaf utvide frivillig tjeneste og befatte seg med forsamlingsbønn og frivillige bønner, lese Koranen, bønn perler, tahmid, Takbir, søke tilgivelse, be for velsignelser på profeten lese sallallaahu 'alaihi wa sallam og andre andakter for å komme nærmere Gud den allmektige. All tilbedelse bør gjennomføres i samsvar med Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.

Inkludert også i dette tilfellet Sunnah studere, lese / gjennomgå bøkene av tafsir og hadith, lesing av profetenes alaihimush shalatu wa sallam og rettferdige mennesker, og studere bøkene av fiqh samt bøker som inneholder om saken av tro og monoteisme.

I'tikaaf Dimakruhkan for folk som gjør ting som er verken nødvendig eller nyttig, enten i ord eller gjerning, ordene han sallallaahu 'alaihi wa sallam

من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه.

"Blant det gode for islam en person er, det overlater ting ubrukelig". [HR. At-Tirmidhi nei. 2317, Ibn Majah nei. 3976 av følgesvennene til Abu Hurayrah. Og klassifisert som Sahih av Shaykh al-Albani i Shahiih Jami'us Shaghiir nei. 5911]

Dimakruhkan også avstå fra å tale, ikke at personen ikke ønsker å snakke, tenke at det er nærmere Allah Azza Wa Jalla.

Allah ibn Abbas 'anhu sa: "Når Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam var prekenen, tilsynelatende av en mann han står fortsatt (i sola) Så spurte han meg (til de følgesvenner):." Hvem er han? Følgesvennene sa: «Hans navn er Abu Israel, han bernadzar vil fortsette å stå, vil ikke sitte ned, ønsker ikke å ta ly og ville ikke snakke, og vil fortsette å spole" Så profeten sallallaahu. Alaihi wa sallam sa:

مروه فليتكلم وليستظل وليقعد وليتم صومه

"Send det til å snakke, ly og satte seg, og la ham fortsette sin raske." [HSR. Al-Bukhari, nei. 6704, Dawud Abu nei. 3300, ath-Thahawi i boken Musykilul Atsaar III/44 og al-Bayhaqi X/75.]

TING å avbryte I'TIKAAF
Først:
Bevisst ut av moskeen uten hensikt, selv om bare kort. Ut av moskeen ville gjøre i'tikaafnya avlyst, fordi du bor i moskeen som en pilar i'tikaaf.

Second:
Bortfalt på grunn av konflikt med betydningen av tilbedelse, og også ved Guds ord:

ولقد أوحي إليك وإلى الذين من قبلك لئن أشركت ليحبطن عملك ولتكونن من الخاسرين

"Og sannelig åpenbart for deg og til (profetene) er før deg. Hvis dere tilskrive (Lord), vil han tørke deg amalmu og sikkert også de menneskene som er tapere". [Az-Zumar: 65]

Tredje: Lost fornuftig fordi gal eller full.
Fjerde: menstruasjon.
Five: avgjørelse.
Sjette: samleie / sex, basert på Allahs ord wa Ta'ala Subahanhu

أحل لكم ليلة الصيام الرفث إلى نسائكم هن لباس لكم وأنتم لباس لهن علم الله أنكم كنتم تختانون أنفسكم فتاب عليكم وعفا عنكم فالآن باشروهن وابتغوا ما كتب الله لكم وكلوا واشربوا حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثم أتموا الصيام إلى الليل ولا تباشروهن وأنتم عاكفون في المساجد تلك حدود الله فلا تقربوها كذلك يبين الله آياته للناس لعلهم يتقون

"Tillatt for deg på natten av fastemåneden blandet med deres hustruer, de er et plagg for deg, og du også er et plagg for dem. Allah vet at du ikke kan motstå lidenskaper, så Gud tilgi deg og tilgi deg. Så, samkvem med dem og følge det Allah har ordinert for deg, og spise og drikke før den hvite tråden lys du svart tråd ved daggry. gjøre ferdig fort til (kommer) natt, (men) de ikke blande seg inn i den, mens du gir ' tikaaf i moskeen. at forbud Allah, så nærme dem ikke. Dermed gjør Allah sine åpenbaringer til menneskeheten, at de kan frykter ham. " [Al-Baqarah: 187] [Se Fiqhus Sunnah I/406]

I oppfatning Ibn 'Abbas Allah' anhu: "Hvis en mu'takif (som i'tikaaf) samleie, deretter kansellert den i'tikaafnya og starte helt på nytt [Rapportert av Ibn Abi Syaibah og Abdurrazzaq, med en saheeh Sanad View.. Qiyamur denne Ramadan. 41 av Imam al-Albani]

Ting når han skulle I'TIKAAF
Først:
I'tikaafnya en kvinne og hennes besøk til sin mann som beri'tikaaf i moskeen.

Tillatt for en kvinne å besøke sin mann som var beri'tikaaf. Beri'tikaaf og hennes ektemann har lov å kjøre den opp til døren av moskeen.

Safia Anha Allah sa: "Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam aldri beri'tikaaf (de siste ti nettene av ramadan), og da jeg kom for å besøke ham om natten, (som var på hans side er det allerede flere koner, så de . gå) Så jeg snakket med ham en stund, sto jeg ved siden av for retur (Så han sa:.. «Ikke skynd, la meg ta deg») Da han sto opp og gikk meg hjem Safia-home-Zayd Usamah bin . Så da han kom til døren av moskeen er ikke langt fra døren Umm Salamah, plutselig to menn fra Ansar som gikk forbi. Da jeg så profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, to av dem akselerert, slik profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa : «Vet du ikke skynde seg, faktisk er han Safiyyah bint Huyay 'Da sier de:.». Ære være Allah, Allahs sendebud »Han sa:« Sannelig Satan kjører i mennesker som blod flyte og jeg frykter hva djevelen den ville. kastet onde i hjertene til både deg, eller han sa (kaste noe) ". [HR. Al-Bukhari, nei. 2035, muslim nei. 2175]

Second:
Grer håret, klippet, klippe negler, ren kropp, bære de beste klærne og parfyme.

Tredje:
Ut behovet for noe som ikke kan omgås.

عن عائشة رضي الله عنها أنها كانت ترجل النبي صلى الله عليه وسلم وهي حائض وهو معتكف في المسجد وهي في حجرتها يناولها رأسه وكان لا يدخل البيت إلا لحاجة الإنسان إذا كان معتكفا

"Fra Aisha Radhiyalahu 'Anha, at hun hadde hår av profeten sallallaahu alayhi wa sallam når hun (Aisha) er menstruasjon, og profeten sallallaahu alayhi wa sallam var beri'tikaaf i moskeen. Aisha var på rommet sitt og leder av profeten sallallaahu alayhi wa sallam Ayesha kom inn i rommet. Og profeten sallallaahu alayhi wa sallam da han var beri'tikaaf men aldri kom inn i huset for å oppfylle den intensjonen. [HSR. Al-Bukhari, nei. 2029, 2046, muslimske ingen. 297 (6-7), Abu Dawud nei. 2467, at-Tirmidhi no. 804, Ibn Majah nei. 1776 og 1778, I/257 Malik nei. 1, Jarud Ibn nei. 409 og VI/104 Ahmad, 181, 235, 247, 262.]

Ibn al-Mundhir sa: "De lærde er enige om at folk bør komme seg ut av moskeen i'tikaaf (i'tikaafnya plass) i den hensikt avføring eller vannlating, da dette er noe som ikke kan omgås, (hvis det ikke er bad / wc i moskeen-pent.). I dette tilfellet den samme loven med behovet for å spise og drikke når ingen tar ham, så han skulle komme ut (beskjeden) ". [Se I/405 Fiqhus Sunnah.]

Aisha også fortalt at Allah Anha han ikke besøke de syke når du er i'tikaaf men like han kjørte forbi, for eksempel, er det syke mennesker i huset, spurte han på sykehuset da han kjørte forbi den. Dette er fortalt av Ahmad al-Bukhari og Muslim.

Khatimah
Anbefales for folk som air-i'tikaaf i de siste ti dagene av Ramadan og er ikke i'tikaaf, prøver å Halah brukte tiden til å tilbe Gud, multipliser leser al-Quran, dhikr Allah, og bønner -frivillig bønn er Sunnah av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, forhåpentligvis er vi blant de som får de nettene Laylat al-Qadr at dyd er bedre enn tusen måneder og forhåpentligvis våre synder er tilgitt av Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

إنا أنزلناه في ليلة القدر {1} وما أدراك ما ليلة القدر {2} ليلة القدر خير من ألف شهر {3} تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر {4} سلام هي حتى مطلع الفجر {5}

"Sannelig, Vi har vært nede (al-Qur'an) på natten av herlighet. Og du vet hva Night of Power er? Night of Power er bedre enn tusen måneder. Om natten synker den Angel Angel og engelen Gabriel med sin Herre tillater å regulere alle saker. Den kvelden (full) velvære til morgengry "[Al-Qadar: 1-5].

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه.

"Den som står (praktisere sin religion) natt til Laylat al-Qadr, på grunn av tro og forventer belønning fra Allah, da hans synder bli tilgitt fortiden." [HSR. Al-Bukhari, nei. 2014, 760 muslimer (175), Dawud Abu nei. 1372, en-i-Nasaa IV/157]

Også oppmuntret mye bønn og minne på slutten i Odd nettene av Ramadan Laylat al-Qadr som forventes å dukke opp:

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني.

"O Allah, Du er den tilgivende og kjærlighet tilgivelse, så jeg er lei-kanlah. [HSR. VI/171 Ahmad, Ibn Majah nei. 3850, at-Tirmidhi no. 3513 fra 'Aisha d. Se Sahih at-Tirmidhi no. 2789 og Sahih Ibni Majah nei. 3105.]

Og Allah vet best shawaab bish.

Stenging av diskusjonen er det bønn:

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا الله أستغفرك وأتوب إليك.

Ære være deg, O Gud, ros jeg deg. Jeg bærer vitnesbyrd om at ingen gud (som fortjener å bli tilbedt riktig) med unntak av deg, spør jeg om tilgivelse, og hennes omvendelse til Deg. [HR. An-Nasa-i i 'Yaum Amalul wal Begin nei. 403, VI/77 Ahmad. Se Fat-Hul XIII/546 Baari, Slektsforskning al-al-Saheehah Ahaadits nei. 3164.]


Fidyah i fastende



Av
Aris geistlige Abu Sulaiman Sugiyantoro


Han sender ned plikt faste å Hans profet en edel i det andre året Hijri. Fasting er første gang må takhyir (valgfritt). Den som vil, da han er faste. Og den som ønsker det, så han er ikke rask, men han er løsepenger. Da loven ble fjernet, og for alle de troende som finner befalt å raskt under Ramadan.

På denne dagen og alder, er det noen mennesker som mener, at man ikke skal fort selv om det er absolutt ingen udzur, forutsatt at han byttet til en løsepenger. Selvfølgelig er dette ikke er tillatt i vår religion.

For å avklare om den hellige moskeen, i denne artikkelen vil vi beskrive noen av de ting angående Sacred moskeen. Måtte Gud gi oss å taufikNya bermanfa'at vitenskap, samt de gode gjerninger som Han ridhai.

A. DEFINISJON fidyah
Fidyah (فدية) eller fidaa (فدى) eller Fida `(فداء) er en mening. Hvilket betyr, da han ga løsepenger til noen, og at personen vil spare [1].

I bøkene av fiqh, den hellige moskeen, kjent som "ith'am", som betyr å mate. The Sacred Mosque, som vi diskuterer her er, noe som bør gis til de fattige, slik som mat, som en erstatning fordi han var faste.

B. OM vers tolkning fidyah
Allah har nevnt i sin bok fidyah Honor. Som Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

أياما معدودات فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين فمن تطوع خيرا فهو خير له وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون

ا "Noen av fastsatte dagen, så hvem av dere er syk eller i reise, tvang ham til å endre på de andre dagene. Og et must for de som kan spole (men ikke gjør det), til løsepenger fôringen av en fattig mann. De som gjør vel som en løsepenge (for andre dårlig) så er det bedre for ham, og når du faster er bedre for deg, hvis du vet ". [Al Baqarah: 184].

Forskere har ulike oppfatninger i forhold til Guds ord:

وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين

"(Og et must for de kunne fort (men ikke gjør det) han skulle løsepenger fôring av den stakkars mannen)".

Betyr dette verset muhkamah eller mansukhah? Jumhur forskere hevder at denne klausulen er nødvendig når første rukhshah fasting, har som faste vært mot dem. I det siste, folk som har gitt mat til en fattig mann, gjorde han ikke rask på den dagen, selv om han var i stand til å gjøre det, som i hadith av Bukhari og Muslim Salamah bin Akwa ', da denne klausulen har vært dimansukh med Guds ord:

فمن شهد منكم الشهر فليصمه

»(Så hvem av dere som så på måneden Ramadan, så la ham raskt Al Baqarah vers 185 -)".

Det har blitt fortalt fra enkelte forskere, at verset er ikke dimansukh, men som rukhshah, spesielt for eldre og fattige mennesker, hvis de ikke er i stand til å arbeide raskt, men med problemer. Betydning er i samsvar med litteraturen tasydid, nemlig يطوقونه. Det er, for folk som finner det vanskelig å gjøre. [2]

Av 'Ata, faktisk hørte han Ibn Abbas lese verset:

وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين

Av dette verset, sa Ibn Abbas: "Dette verset er ikke dimansukh Hva menes er at foreldrene til menn og kvinner, som begge er ute av stand til raskt, så han matet for en dag til en fattig person.". [Utstedt av Al-Bukhari i boken av Tafsir]. [3]

Said Sheikh Abdur Rahman Som Sa'di i kommentaren sin: "Og det er en annen oppfatning, at punkt:

وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين

Det betyr de som føler seg tynget av deres faste og tyngende, og er ute av stand til å gjøre det, som en gammel mann, deretter løsepenger for ham hver dag for å mate en fattig person. Og dette er den korrekte oppfatning ". [4]

Shaykh Muhammad ibn Saalih Al 'Uthaymeen sa: "Tolkningen av Ibn Abbas i dette avsnittet viser dybden fikihnya, på grunn av måten å gjøre det argumentet i dette avsnittet, at Gud skapte fidyah i stedet for faste for folk som er i stand til raskt, hvis han ville så han fastet; og hvis ikke, så han brøt og løsepenger. Da loven ble opphevet, slik at for hver person som kreves for å hurtig. Så når en person er i stand til raskt, noe som er obligatorisk for ham er hans etterfølger, den hellige moskeen ". [5]

C. Folk er forpliktet til å løsepenger
A. Folk som er eldre (eldre) menn og kvinner som føler vekten når fasten. Så han får lov til å bryte, og obligatorisk for dem å mate hver dag til en fattig person. Dette er den oppfatning av Ali, Ibn Abbas, Abu Huraira, Anas, Sa'īd ibn Jubayr, Abu Hanifah, ats Tsauri og Auza'i. [6]

2. De syke er ikke forventet å kurere. Som en kronisk sykdom eller ondartede sykdommer, som kreft og semisalnya.

Har plikt til å raskt fall av de to gruppene, basert på to ting. Først fordi de ikke har råd til å gjøre det. Second, hva har blitt fortalt fra Ibn 'Abbas i tolkningen av paragraf fidyah som forklart på forhånd.

Problem: Dersom den syke ikke er forventet å komme, etter en løsepenge senere ble han gjenfunnet menakdirkannya Gud, hva skal han gjøre?

Svar: Nei mengqadha fastende obligatorisk ham som han hadde etterlatt seg, fordi plikten til ham når det er en løsepenger, mens han har gjort. Derfor har han blitt frigjort fra sine forpliktelser, slik at det blir hans plikt å falle raskt. [7]

Det er noen som bestrider lærde, om ikke deres løsepenger. De, blant dem er:

A. Gravide og ammende kvinner.
For gravide og ammende kvinner har lov til å bryte fasten. Fordi hvis en gravid kvinne å spole, generelt, ville anklage seg selv, og abort. Tilsvarende kvinner som ammer, hvis han er rask, vil det redusere sin morsmelk slik at den kan forstyrre utviklingen av sine barn.

I forhold til om obligatorisk for dem å mengqadha `og en løsepenger?
I denne utgaven er det en forskjell i oppfatning blant Ahl-ul-ilmi.

Første mening: Obligatorisk for dem å mengqadha `og løsepenger. På denne visningen er det noen detaljer. Når gravide og ammende kvinner er bekymret for ham, så han bare nødt til å mengqadha `uten løsepenger. Og hvis de er redd for fosteret eller barnet, så han er forpliktet til å mengqadha `og løsepenger.

Teorem med denne uttalelsen brevet er Al Baqarah 185 vers, som handler om allmenngyldigheten av de syke, at de ble beordret til mengqadha `fort de kunne på den andre dagen. Mens argumentet om nødvendigheten av løsepenger, er ordene fra Ibn Abbas:

المرضع والحبلى إذا خافتا على أولادهما أفطرتا وأطعمتا

"Kvinner ammende og gravide kvinner, hvis redd for barna sine, så de bryte og mate". [Rapportert av Abu Dawood, og klassifisert som Sahih av Shaykh al-Albani i Irwa'ul Ghalil, 4/18].

Betydninger som den foreliggende, har også fortalt fra Ibn Umar, og er også klassifisert som Sahih atsar Sheikh Al Albani i Irwa '.

Ibn Qudama sa, "Hvis de bekymrer seg selv bare, så han bryter, og er kun forpliktet til mengqadha`. I denne utgaven, er vi ikke kjent med feil i Ahl-ul-ilmi, fordi begge av dem som syke mennesker som frykter ham. Men hvis det de frykter for sine barn, så han er forpliktet til å bryte fasten og mengqadha `og å mate en dårlig for hver dag. Dette er hva som ble fortalt fra Ibn Umar og Mashur av Shafi'i madhhab. [8]

Second opinion: Ikke obligatorisk for dem å mengqadha ', men obligatorisk for løsepenger. Det er den oppfatning av Ishaq bin Rahawaih.

Proposition av dette argumentet er at Anas hadith:

إن الله وضع الصيام عن الحبلى و المرضع

"Sannelig, gjengir Allah faste av gravide og ammende kvinner". [Rapportert av al Khamsah].

Og ved å ta fra ordene i Ibn Abbas, at gravide og ammende kvinner, hvis redd for sønnen sin, da han brøt og fôring. Mens Ibn Abbas nevnte ikke til mengqadha ', men bare nevnt for å mate. [*]

Tredje mening: Obligatorisk for dem å mengqadha 'alene.
Med forslaget, som de liker tilstanden til syke og reiser en. Denne oppfatning er uttrykt, gjorde Ibn Abbas ikke nevne for mengqadha ', fordi det har blitt informert, så ingen trenger å nevne. Som for hadith "Allah gjør faste av dem som er gravide og ammende kvinner," det er ment er at Gud gjengir plikten å faste, men obligatorisk for dem å mengqadha '. Dette er den oppfatning av Abu Hanifa madhhab. Også den oppfatning av Al Ibrahim Hassan Al-Basri og An Nakha'i. Begge sier om amming og gravide kvinner, hvis frykten for hans eller hennes barn, har både breaking og mengqadha "(utgitt av Al-Bukhari i Sahih hans).

Ifølge Shaykh Ibn 'Uthaymeen, er dette den kraftigste mening [9]. Han (Sheikh Ibn 'Uthaymeen) sa, en kvinne, om hun er amming eller gravid og frykt for hans eller hennes barn når fasting, så han bryter, basert på hadith av Anas bin Malik Al Ka'bi, sa han, Profeten har sagt:

إن اله وضع عن المسافر شطر الصلاة وعن الحبلى والمرضع الصوم

"Sannelig Allah har kastet halvparten av de reisende bønn, og om reisende og gravide eller ammende kvinner (i dette tilfellet, Red) med faste". [Rapportert av al Khamsah, og dette lafadz Ibn Majah. Denne hadith saheeh], men nødvendig for ham å mengqadha "fra den dagen han etterlot seg da det var lett for ham og har mistet en følelse av frykt, som de syke som har kommet. [10]

Dette mener også fatwa fra Den faste komité Daimah, vil som vi siterer følgende fatwa tekstene.

Spørsmål til Lajnah Daimah.
Problem: Gravide eller ammende kvinner, hvis bekymret for henne eller mot barnet sitt i måneden Ramadan og han bryte, hva er obligatorisk på ham? Har han bryte fasten og løsepenger og mengqadha '? Eller gjør han bryte fasten og mengqadha ', men ingen løsepenger? Eller bryte og løsepenger og ikke mengqadha '? Hvilken er den mest korrekte av disse tre tingene?

Svar: Hvis kvinnen er gravid, bekymret hun om henne eller fosteret hvis faste i Ramadan, så han bryter, og tvang ham til mengqadha 'alene. Tilstand i dette tilfellet, som folk som ikke klarer å raske, eller han var bekymret der for ham hvis faste Awliyaa. Han sa:

فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدة من أيام أخر

"De som er syke eller i transitt, så det er obligatorisk for ham å endre fra tiden med andre".

Tilsvarende vil en kvinne som ammer, hvis bekymret for ham da ammer barnet sitt i måneden Ramadan, eller redd for sønnen hans hvis han fastet, slik at han ikke har råd til å mate ham, så han brøt og krevde ham for å mengqadha 'alene. Og måtte Gud gi taufiq. [11]

2. Folk som har Forpliktelser overfor Mengqadha 'Fasting, men han vil ikke gjøre det uten udzur til neste Ramadan.

Første mening: Obligatorisk for ham å mengqadha "og løsepenger. Det mener jumhur (Malik, Shafi'i, og Ahmad). Selv ifølge Shafi'i madhhab, tvang ham til en løsepenge av Ramadan-Ramadan beløp som han passerte (dvs. hvis han ikke har mengqadha 'Ramadan faster inntil neste to, så er det obligatorisk for ham fidyah to ganger).

Teorem med denne uttalelsen er:
Hadith av Abu Hurayrah at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam befalt å mate og mengqadha "for folk som mengakhirkan til neste Ramadan. (Rapportert av Ad Daraquthni og Al Bayhaqi). Men denne hadithen da'eef, så det ikke kan brukes som bevis.

Ibn Abbas og Abu Huraira berettet at mengakhirkan om folk gjør opp "til neste Ramadan kommer, sier de, at (den personen, Red) for hver dag for å mate den stakkars mannen. [12]

Second opinion: Ikke nødvendig løsepenger for ham, men han syndet, fordi mengakhirkan i mengqadha 'faste. Dette er madhhab av Abu Hanifah, og er den oppfatning av Al-Hassan og Ibrahim An Nakha'i. Fordi det er en obligatorisk rask, når han mengakhirkannya, er det ikke pliktig å betale en bot på fidyah, som han mengakhirkan tilbedelse bør gjøres nå eller utsette nadzarnya. [13]

Said Imam ASY Syaukani: "Så det Dhahir (sterke meninger) er ikke obligatorisk (for løsepenger)." [14]

Said Shaykh Ibn 'Uthaymeen: "Den atsar som berettet fra Ibn Abbas og Abu Huraira, kan vi bringe lov til Sunnah, så det er ikke obligatorisk for løsepenger Dermed riktig oppfatning om dette spørsmålet (er), er det ikke obligatorisk for ham, bortsett fra for. fastende, selv om han var skyldig i mengakhirkan i menngqadha ". [15]

Dette er (sann, Red) for dem uten udzur mengakhirkan. Virkemidler, (for) folk som mengakhirkan mengqadha 'til neste Ramadan fordi udzur, for eksempel sykdom eller reise, eller en meget smal, er det ikke påbudt også for løsepenger.

Problem: Hvis det er folk som opplever smerte under Ramadan, så problemet er det noen ting å se.

Først: Hvis sykdommen er forventet å inkludere helbredet, så tillot ham ikke å faste før han restituert. Hvis smertene vedvarer så han dør, da det ikke er forpliktet til løsepenger. Fordi plikten er mengqadha ', så dør før du gjør det.

Second: Hvis sykdommen er forventet å inkludere helbredet, og han gjorde ikke fort, og han er fri fra den sykdommen, men så dør før mengqadha'nya, deretter beordret til å bli betalt fidyah av dagen han forlot, hentet fra hans eiendom. Fordi hjemme, var han i stand til mengqadha ', men fordi han mengakhirkannya til døden, så betalte for fidyah henne.

Tredje: Hvis sykdommen inkludert de som ikke forventet å komme seg, så plikt til ham for løsepenger, som tidligere beskrevet [16].

D. TYPE OG INNHOLD fidyah.
Ikke nevnt i tekstene i Koranen eller Sunnah av nivåene og typer fidyah som skal utstedes. Noe som ikke er bestemt av Nash da vi tilbake til 'urf (tilpasset utbredt). Derfor sies det å være gyldig i løsepenger, hvis vi har gitt til en fattig måltid, enten lunsj eller middag, eller gi dem mat så de har det.

Om Nivåer og Ulema mening fidyah type.
Imam An Nawawi sa: "(første mening), er nivåene (Sacred Mosque) en av gjørmen for mat hver dag type, for eksempel matvarer i naturen er zakat Så retningslinjene blir brukt som mat generalitet av befolkningen i landet som er av den oppfatning at mektigste... . Og det er en annen mening, som er utarbeidet som en vanlig mat han spiser hver dag. Og en tredje mening, få lov til å velge blant typer mat der. "

En Imam Nawawi også sa: "Ikke gyldig dersom et gissel med mel, sawiq (veldig fint mel), eller korn som har blitt skadet, eller (ugyldig) dersom gissel med sin valuta (penger, penn.), Og ikke også gyldig (løsepenger) til den andre, slik det er beskrevet.

Fidyah utbetales bare til de hjemløse og fattige. Hver av gjørmen er atskilt fra hverandre gjørme. Da kan det gi noen gjørme fra en enkelt person og fra Sacred Mosque, en måned for en Faqir alene ". [17]

Størrelsen på Mud.
Ett er kvart gjørme sha '. Og sha 'referert til er sha' nabawi, nemlig sha 'hans profet sallallaahu' alaihi wa sallam. En sha 'nabawi sammenlignes med 480 (480) mitsqal av god hvete. En mitsqal, lik 4,25 gram. Så 480 gram mitsqal balanseres innen 2040. Betyr gjørma er 510 gram. [18]

I oppfatning Sheikh Abdullah Al Bassam, en sha 'nabawi er fire gjørme. En gjørme, lik 625 gram, som en sha 'nabawi lik 3000 gram. [19]

Basert på størrelsen nevnt, så kan vi anslå at en korn av hvete bekisar slam fra mellom 510 til 625 gram. De lærde har forklart, i tillegg til den hellige moskeen i korn, som ris, mais og den andre er en halv-sha '(to leire). Og vi går tilbake til verset, at den personen som har favorisert i fôring av de fattige, ved å gi til andre fattige mennesker, så er det bedre for ham.

E. HVORDAN løsepenger
Way of løsepenger kunne gjøres på to måter.

Først: Matlaging eller tilberede måltider, og kaller det dårlig antall dager som han ikke gjorde det fort, slik det gjøres av en venn av Anas bin Malik da han var eldre.

Omtale av Anas bin Malik, at han var svak og ute av stand til å spole i ett år. Så han gjorde en stor tallerken med tsarid (brød). Da han kalte tretti fattige mennesker, og inviterte dem til å spise før satiated. (Produsert av Al Bayhaqi og klassifisert som Sahih av Shaykh al-Albani i Irwa'ul Ghalil).

Second: Gi til de fattige form av ukokt mat. De lærde sier: "Med gjørme på Burr (korn), eller halv-sha 'enn i andre Imidlertid bør det gis noe å tjene som lauknya av kjøtt, eller på annen måte, så perfekt praktisering av Guds ord har blitt nevnt.".

F. TIME løsepenger.
Den løsepenger tid det er et valg. Hvis han vil, så en løsepenge for en fattig mann på samme dag. Eller hvis han ønsker, så mengakhirkan helt til den siste dagen i Ramadan, som er gjort når han var en gammel venn av Anas. Og bør ikke sette fidyah før Ramadan, fordi det er som å sette Ramadan fastemåneden Ramadan på.

Allah allmektige vet best.

Maraji `:
A. Al Majmu 'Sharh Al-dzab Muhadz, Imam An Nawawi. CET. Maktabah Al Ershad, Jeddah.
2. Al Mughni, Imam Ibn Qudama, Cet. Maktabah Ar Riyadh Al Haditsah, Riyadh, år 1402 H.
3. Ash Sihah Mukhtar, Imam Muhammad Ar Razi, Cet. Maktabah Lubnan, i 1989.
4. ASY Syarhul Mumti ', Shaykh Muhammad bin Saalih Al' Uthaymeen. CET. Maktabah Asaam, Riyadh, år 1416 H.
5. Nailul Authar, Imam Ash Syaukani, Cet. Dar Al Kalim Ath Thayyib, Beirut, Tahun1419 H.
6. Nailul Maram, Allamah Siddiq Hasan Khan, Cet. Ramadi, Dammam, H. År 1418
7. Irwa'ul Ghalil, Shaykh Muhammad al-Albani Nashiruddin, Cet. Både Al Maktab al-Islami, Tahun1405 H.
8. Fat-Hul Bari, Al Hafiz Ibn Hajar. CET. Dar Al ma'rifah, Beirut.
9. Fatawa Islamiyah, Jama ': Muhammad Al Musnid. Cet Dar Al Wathan, og andre bøker.

[Kopiert fra As-sunnah magasinet IX/1426/2005M 07-08/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]
_______



kilde: http://almanhaj.or.id/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar